Pokud si do firmy kupujete pracovní dodávku, je potřeba najít před jejím pořízením odpověď na jasnou otázku: Jak velká by měla být? A protože potřeby každé firmy jsou individuální, naučili se výrobci užitných vozů nabízet mnoho kombinací. Ani aktuální generace francouzského Peugeotu Boxer není výjimkou.

Pokud se bavíme o testovaném provedení Furgon (jednoduchá kabina s jednou řadou sedadel a nákladovým prostorem), je k dispozici celkem sedm délek vozu a tři výšky. Z toho je možné nakombinovat sedmero různých objemů nákladového prostoru, počínaje základními osmi metry krychlovými a konče úctyhodnými 17 metry.

V základu je Boxer dlouhý 4963 mm a vysoký 2254 mm. Pokud zvolíte největší variantu, naměříte mu na délku 6363mm a na výšku 2760mm. Je tedy zřejmé, že s rostoucí kapacitou se dočkáte i horší manévrovatelnosti vozu. I proto bude asi nejčastější volbou základní velikostní provedení, které se skrývá pod označením L1H1. To jsme také měli v testu.

Auto navíc přijelo se slušnou porcí najetých kilometrů, palubní počítač hlásil 50 tisíc km. To je dobře, protože se odhalila některá úskalí kovového vnitřku nákladového prostoru. Je evidentní, že při pravidelném používání se lak uvnitř prostoru velmi snadno oprýská a podlaha promačká. Proto doporučujeme sáhnout po podlaze kombinující laminát a dřevotřísku. Vyjde na 15 tisíc korun.

Nákladový prostor je ale potřeba pochválit za jeho variabilitu. Nízká nákladová hrana je dobře dostupná, a snadno tak naložíte i těžké předměty. Přístup vzadu křídlovými a z boku posuvnými dveřmi je samozřejmostí, stejně jako osvětlení prostoru nebo celá řada kotvicích míst. Snadno se tak převážejí i drobnější předměty, které by se jinak při jízdě mohly v prostoru pohybovat. Nákladový prostor je navíc samostatně uzamykatelný, zámek se ovládá dálkově tlačítky na klíčku.

Pár příplatků

Kabina testovaného vozu odpovídala standardům dodávkových interiérů. Ty se vyznačují zejména velkým množstvím odkládacích prostor. Nechybí řada kapes, místo na desky a další materiály nad hlavou cestujících a hluboká přihrádka před spolujezdcem. Pokud si nepřiplatíte za airbag spolujezdce (9000 Kč), najdete ve voze i praktický výklopný držák na papíry, na kterém se snadno a rychle dají dělat poznámky, třeba při čekání na semaforu. Ocenili bychom jen více držáků na nápoje. Jeden nestačí, protože v něm své místo najde spíše mobilní telefon.

Zkoušený vůz byl téměř v základní výbavě, chybělo tedy i autorádio, bez kterého se ale zkušený závozník neobejde. Za originál je potřeba připlatit 11 400 Kč, což je poměrně hodně. Alespoň že nás mohla osvěžit manuální klimatizace (35 tisíc korun), která by také v žádném voze neměla chybět.

Za volantem se sedí vysoko s přehledem a dvojitá zpětná zrcátka usnadňují manévrovatelnost. Navíc se dobře řadí manuální šestistupňovou převodovkou (pro všechny motory stejná). Těžší je jen pro začátečníka naučit se odhadovat velikost vozu. Pokud se bojíte, že vám vaši řidiči budou vůz vracet poškozený, můžete investovat 9000 korun za parkovací asistent. Určitě se hodí i kvůli tomu, že verze Furgon má zadní dveře plechové, vnitřní zpětné zrcátko tedy logicky chybí.

Ideální kombinace

Pod kapotou jsou na výběr celkem čtyři motorizace, nejsilnější turbodiesel 3.0 HDI s výkonem 177 koní je ovšem rezervován pro rozměrnější velikosti počínaje verzí L3H2. Menší mají na výběr ze tří variant povedeného čtyřválce s výkony 110, 130 a 150 koní. K testu jsme si vybrali střední, což se ukázalo jako správná volba s dobrou kombinací jízdní dynamiky a úsporného provozu.

Dodávka není tradičně tak dobře odhlučněná jako osobní vozy, proto do kabiny proniká výrazný klapot litinové jednotky. Motor ale nabízí poměrně solidní dynamiku a vůz s ním není brzdou provozu ani při větším naložení. Přitom v této kombinaci může náklad vážit až 1036 kg.

Pohonná jednotka navíc během testu potěšila výbornou spotřebou, která není daleko od tabulkových hodnot. Peugeot Boxer jezdil v městském provozu za 8,5 litru nafty na 100 km, mimo město si pak řekl o sedm litrů.

Problémem je jako obvykle jen dálniční jízda, kdy je potřeba motor vytáčet vysoko už jen kvůli tomu, aby dosáhl povolených 130 km/h. Lze ovšem cestovat i rychlostmi do 160 km/h. Spotřeba se na dálnici pohybuje okolo 13 litrů nafty na 100 km. Pokud tedy chcete ušetřit, je vhodné do vozu nainstalovat regulátor rychlosti, který vyjde na 6000 korun. Uvedené hodnoty jsme zjistili při cestování s prázdným nákladovým prostorem. Při zhruba polovičním zatížení pak počítejte s přibližně o dva litry vyšší konzumací paliva.

Peugeot Boxer je dobrým společníkem na dlouhé cestování. Do kabiny se vejdou až tři lidé, jen prostřední by měl být menšího vzrůstu, aby nedřel koleny o palubní desku. Podvozek je připraven na to se poprat s velkým zatížením, přesto i při jízdě „naprázdno“ zadní náprava příliš na nerovnostech neodskakuje. Díky palivové nádrži s objemem 90 litrů dojezd přesahuje 1000 km. Kapacita se dá ještě rozšířit až na 125 litrů (3600 korun).
Boxer by tedy rozhodně neměl být krokem vedle.

Peugeot Boxer 3000 L1 H1 2.2 HDI

Motor
Objem (cm3) 2198
Výkon (kW/k) 96/130
Točivý moment (Nm) 320

Rozměry
Délka (mm) 4963
Šířka (mm) 2050
Výška (mm) 2254
Celková nosnost (kg) 1036

Ostatní detaily
Zrychlení neudává se
Max. rychlost neudává se
Komb. spotřeba (l) 7,4
Hmotnost (kg) 1964
Převodovka 6 rychlostí (M)
Objem nákl. (m3) 8,0
Délka lož. plochy (mm) 2595
Šířka lož. plochy (mm) 1422

Cena od 558 900 Kč bez DPH