Nové auto za 139 900 korun už je minulostí, která se pravděpodobně jen tak nevrátí. Renault doprodal poslední kusy malého sedanu Thalia začínajícího touto cenou, žezlo nejlevnějšího nového vozu na českém trhu převzaly Dacie Logan a Sandero prodávající se od 159 900 korun.

Nejde zdaleka o jediný signál toho, že ceny nových aut rostou. Stačí zůstat u Renaultu. Ten v dubnu zdražil lepší výbavy modelu Mégane poté, co v předchozích měsících přestal dovážet jeho levnou specifikaci Generation vyráběnou v Turecku. Zatímco koncem loňského roku se dal pětidveřový Mégane pořídit coby nejlevnější hatchback nižší střední třídy za 209 900 korun, aktuálně stojí od 279 900 korun. Renault tak přišel v této kategorii o pozici cenového lídra, jak se můžete přesvědčit v přehledů všech rodinných pětidveřových hatchbacků s cenou do 300 tisíc zde.

Renault v předchozích měsících zdražil většinu svých aut. Po malých modelech následovaly i větší Kangoo, Laguna, Koleos nebo Espace. Zatímco loni byly většinou renaulty levnější než všichni konkurenti, letos to neplatí o žádném z nich. Aktuálně nejlevnějším renaultem je minivůz Twingo, který se prodává od 224 900 korun, což je výrazně vyšší vstupní částka než u konkurentů. Totéž platí i o nové generaci malého Clia začínajícího na 229 900 korun. Renault se chce zbavit image levné značky, kterou přenechal koncernové sestře Dacii.

Zdražila i další cenová pecka posledních měsíců - Peugeot 308. Pětidveřový hatchback velikosti VW Golf se dal začátkem roku pořídit od 230 tisíc korun, teď se základní cena vyšplhala na 254 000 korun. Přesto jde v porovnání s konkurencí o vynikající poměr ceny a výbavy. Peugeot v dubnu zdražil o pět tisíc i doprodávající se kombík 207 SW - stojí od 245 000 korun. Naopak nový model Peugeot 208 stále drží své historicky nejnižší ceny z března - dá se pořídit od 214 tisíc v pětidveřové verzi.

Dubnové zdražení se dotklo i malých modelů Nissanu. Ceny malé Micry se proti březnu zvýšily o 23 až 30 tisíc korun a nejlevnější verze stojí nyní od 211 990 korun. Malé MPV Note plošně zdražilo o dvacet tisíc a prodává se nyní od 219 900 korun. Přesto zůstává druhým nejdostupnějším víceúčelovým vozem, jak se můžete přesvědčit v přehledu všech MPV do 250 tisíc zde.

Některé ceny v dubnu zvyšoval i Hyundai, nešlo ale o masové modely. Například velký vůz kategorie SUV Santa Fe, o jehož novou generaci je ve světě enormní zájem, zdražil v některých verzích o deset tisíc.

Jsou tu ale i výjimky. Ford začátkem dubna zvýhodnil všechny karosářské verze modelu Focus. Cena za hatchback třetí generace poprvé v historii klesla pod 300 tisíc korun a dostala se tak na dostřel nejlevnějším autům kategorie. Porovnali jsme nejlevnější Focus s Hyundai i30 a VW Golf - tedy dvěma nejprodávanějšími soupeři na českém trhu - podívejte se zde. Parametry připraveného srovnání můžete přidávat a ubírat dle vlastních preferencí, dají se porovnávat i jiné verze nebo modely.

Mitsubishi, které letos podle statistik Svazu dovozců aut prodává pouze přibližně polovinu loňského objemu nových aut, zlevnilo na historicky nejnižší částku svůj model ASX. Cena konkurenta Škody Yeti klesla na 360 tisíc korun a zařadila se tak mezi nejlevnější SUV nižší střední třídy, jak se můžete přesvědčit v přehledu všech těchto vozů s cenou do 400 tisíc seřazených od nejlevnějšího zde.

Problémy s odbytem rozhodně nemá další kompaktní SUV, nová generace Hondy CR-V. Přesto importér i u ní sáhl k prvnímu drobnému snížení ceny. Dvacet tisíc slevy nabízí na naftový motor 2.2 i-DTEC s automatickou převodovkou ve výbavě Comfort. Cena tak klesla na 709 000 korun, akce platí na skladová auta. Zvýhodněnou verzi jsme porovnali s podobně velkými vozy kategorie SUV s pohonem všech kol - Mazdou CX-5 a Volkswagenem Tiguan. Podívejte se zde.