Na letošním ženevském autosalonu předvedla švédská automobilka Volvo bezpečnostní systém, který umožní vozu detekovat cyklistu a zabránit případné nehodě. Od poloviny roku ho najdeme ve většině jeho modelů.

Volvo navíc pracuje na projektu dálničního „vláčku“ SARTRE. Ten má umožnit, aby se vozy na silnici zařadily za speciální technikou vybavený kamion, který je povede. Řidiči se pak mohou přestat věnovat řízení.

Na autosalonu jste představili systém na detekci cyklistů. Proč jste se vydali právě tímto směrem?
Cyklisté jsou podstatnou součástí silničního provozu. Statistiky ukazují, že zhruba 50 procent jejich smrtelných nehod je způsobeno střetem s vozidlem. Proto jsme se rozhodli vylepšit náš systém tak, aby je včas rozpoznal a zabránil případné nehodě.

To znamená, že předtím měl s rozpoznáním cyklistů na silnici problémy?
Některé detekoval, jiné ne. Teď ale pozná všechny.

Nová Volva tedy poznají jiné auto v provozu, chodce a cyklisty. Co přijde dál?
Je řada věcí, které se můžou řidiči připlést do cesty. Určitě se ale ještě zaměříme na detekci zvířat. Bude to ovšem velmi těžké. Je to problém už proto, že různé druhy mají různou velikost i tvary.

Jak dlouho trvá vývoj takového systému?
Je to různé. Ale samotná instalace systému do vozu a jeho naprogramování není tak těžká věc. Minimálně ne ve srovnání s testováním. Musíme si totiž být jisti, že systém člověka, cyklistu nebo jiné auto detekuje dobře a včas. A že nebude docházet k planým poplachům. Ty nejsou vůbec žádoucí.

 

Spolu s vývojem bezpečnostních systémů Volvo prohlašuje, že od roku 2020 v jeho vozech nezahyne jediný člověk. Myslíte si, že je to reálné tvrzení?
Ano, ale je potřeba si uvědomit, že se to týká jen nových vozů Volvo. Navíc nezáleží úplně na nás. Musíme tlačit i na legislativu, aby zlepšila podmínky na silnicích. Vhodné by například bylo oddělit kamionovou a osobní dopravu, protože střet s velkým nákladním vozem je velmi nebezpečný. Lidé v našich autech nebudou tedy umírat hlavně v evropských zemích. Postupně to lze rozšiřovat.

Když už hovoříme o dálnicích, jak postupuje váš projekt dálničního vláčku SARTRE, tedy systému, který umožní automatické řízení na dálnici, zatímco řidič si třeba bude moci vypít kávu a přečíst noviny?
To je další krok směrem k bezpečnosti. Ale není otázkou blízké budoucnosti, spíše té vzdálenější. Takový systém bude vyžadovat zcela nové řidičské návyky. Je například potřeba zajistit, aby lidé dávali pozor při odpojování z takového vláčku a nedošlo ke kolizi. Hromadnou nehodu na dálnici si opravdu nepřejeme.

Příliš si teď nedokážu představit, jak by takový systém fungoval v praxi, aby fungoval dohromady se silničními zákony jednotlivých zemí.
Legislativa je ta nejtěžší záležitost vůbec. Je tu řada věcí, která se musí projednat, to je jasné. Ale jak jsem říkala, SARTRE je otázkou té vzdálenější budoucnosti.

Jak podle vás bude vypadat auto za 20 nebo 30 let?
Myslím si, že bude směřovat dál k automatickému řízení. Nikdy to ale nebude tak, že by řidič už auto neovládal. Spíše si myslím, že se čas od času rozhodne nechat se někam svézt, ale pak si rád také zařídí.