Volkswagen XL1 má nízkou karosérii, na výšku měří jen 1153 mm. To spolu s oblými tvary znamená dobrou aerodynamiku s koeficientem CX = 0,189. Například úsporná Škoda Fabia má hodnotu CX = 0,33. Volkswagen k tomu ještě navíc přidá i velmi nízkou hmotnost. Auto váží 795 kg.

Model XL1 je plug-in hybrid. Jde tedy o automobil poháněný kombinací elektromotoru a spalovací pohonné jednotky, jehož baterie je navíc možné dobíjet ze zásuvky. Volkswagen XL1 slibuje dojezd 50 km čistě na elektrickou energii.


Součástí soustrojí je dvouválcový turbodiesel TDI s výkonem 35 kW. Dalších 20 kW přidává elektromotor. Volkswagen přitom tvrdí, že díky dobré aerodynamice stačí vozu 6,2 kW k tomu, aby po rovině jel stálou rychlostí 100 km/h. V případě jízdy na elektřinu je to 0,1 kWh na kilometr.

Vůz je vybaven dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG se sedmi stupni. Z nuly na 100 km/h zrychlí za 12,7 sekundy, maximálně dokáže jet 160 km/h. Měl by si v kombinovaném provozu říct o 0,9 litru nafty na 100 km, což z něj udělá nejúspornější sériově vyráběný vůz na světě. Emise mají v tomto případě také rekordní hodnotu 21 g/km CO2.

Volkswagen XL1 designově navazuje na koncept L1 z roku 2009. Automobilka ale poprvé představila auto se spotřebou jednoho litru paliva na 100 km jako prototyp už před jedenácti lety. Do jednoduše pojaté kabiny XL1 se vejdou dva cestující. Auto je dlouhé 3888 mm a široké 1665 mm.

Volkswagen zatím neuvedl kdy se přesně výroba vozu spustí, ani v jakém počtu se bude produkovat. Stejně tak je neznámá i jeho cena. Odhady hovoří o necelém milionu korun.