Až doteď byla výstavní „vlajkovou lodí“ značky Mercedes-Benz nejvyšší třída S. Luxusní limuzína přišla v každé generaci s novými technologiemi, které si postupem času našly cestu do levnějších vozů. Nyní ale tato úloha připadla menšímu modelu. Novou elektroniku přináší třída E spolu s faceliftem.

Je totiž vybavena stereokamerou, která je schopná monitorovat celý prostor okolo vozu. Pracuje v několika režimech a je tak schopna kontrolovat nejen objekty v blízkosti vozu, ale i ostatní auta až na vzdálenost 500 metrů. K tomu se připojuje ještě radar. Řídící jednotka je pak schopná vše pečlivě propočítat a zabránit mnoha nepříjemný situacím.

Mercedes-Benz E nyní můžete vybavit aktivním asistentem pro jízdu v pruzích, který udržuje auto v pruhu tak, že koriguje směr jízdy. Adaptivní tempomat zase hlídá na dálnici vzdálenost od vozu před vámi a upravuje podle něj svou rychlost. Pokud se auto zastaví v zácpě, zvládá pak dokonce měnit směr i v nízkých rychlostech jen podle jízdy ostatních. To je sen všech, kteří v zácpách rádi třeba čtou a píšou SMS.

Proti řidičově nepozornosti bojují i další systémy. Novinkou je ten, který kombinuje funkci kamery s dlouhým dosahem a asistentu pro jízdu v pruzích. Pokud řidič nedává pozor a začne vyjíždět do protisměru, upozorní ho na to vibrace ve volantu. Pakliže ale proti němu jede jiné auto, systém ho rozpozná a okamžitě přibrzdí kola tak, aby se vrátil zpět. Funguje až do rychlosti 200 km/h. Pokud by už nehodě nezabránil, alespoň se pokusí snížit její následky.


Přišla ale také změna vzhledu. Nové E po mnoha letech opustilo známý vzhled se čtyřmi samostatnými světlomety. Nová sdružená světla ale i tak opticky rozdělují diody pro denní svícení, které dodávají autu za šera zajímavé vzezření. V případě masky chladiče si můžete vybrat ze dvou provedení – buď s velkou hvězdou uprostřed nebo klasicky na nožičce na vrchu přídě.

 

Vnitřek se už tolik neměnil. Stále na palubní desce najdete klasické ručičkové hodinky, které celému interiéru přidávají na eleganci. Kožené sedačky jsou pohodlné a nabízejí i masážní funkce. Vybrat si je možné ze dvou volantů. Dobře vypadá i multimediální systém se slušnou grafikou a snadným ovládáním.

K prvním jízdám na klikatých silničkách v okolí kláštera Montserrat jsme si vybrali benzinový šestiválec v provedení E400. Ten dosahuje výkonu 333 koní a pojí se s rychlou sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-Tronic Plus. Ta potěšila bleskovým řazením i podřazováním, když byla schopna na příkaz z páčky pod volantem podřadit i o dva stupně najednou. Nabízí ekonomický a sportovní režim řazení.

 

V nízkých otáčkách tichý, ve vysokých příjemně dunivý šestiválec se vůbec nebál práce. Točivý moment 480 Nm přenášený na zadní kola dokázal auto velmi rychle poslat do zakázaných rychlostí. Stovka padla za 5,9 sekundy. I proto jsme se zapotili, když celou kolonu testovacích aut zastavila místní policie. Po deseti minutách prověřování nás propustili.

 

Zatáčky s kvalitním asfaltem a nulovým provozem zařezávající se do hory Montserrat jsou ale zábavné i v legálních rychlostech. E ukázalo skvělou stabilitu, přímé řízení a rozbilo pochybnosti zastánců bavorské konkurence, že jde o nudné vozy pro postarší řidiče. Úsměvů bylo za volantem novinky dostatek.

Mercedes-Benz třídy E se objeví v českých showroomech na začátku dubna, objednávat lze už nyní. Cena začíná na 988 570 korunách za model E 200 CDI vybavený naftovým čtyřválcem o výkonu 136 koní. Zkoušený motor E 400 vyjde na 1 379 400 korun. Za stálý pohon všech kol 4Matic se připlácí 66 550 korun.