Čistá paliva mají v Evropě vyhrát. A když to zatím moc nejde, musí se tomu pomoci. Evropská komise proto nyní přišla s návrhem, jak masivně podpořit rozvoj elektromobilů. 

Do roku 2020 tak mají v celé Evropské unii vzniknout stovky tisíc nových dobíjecích stanic. Pro Česko navrhla EK kvótu nejméně 13 tisíc veřejně přístupných stanic. Nyní jich tu je jen pár desítek.

Podobně jsou konkrétní návrhy i pro ostatní členské země EU. Například v Německu, kde nyní fungují téměř dva tisíc stanic, má do sedmi let stát 150 tisíc dobíjecích terminálů. 

Návrh na zavedení "kvót" na veřejně přístupná dobíjecí místa je součástí širší strategie pro čistá paliva. Komise v ní připomíná, že evropská doprava z 94 procent závisí na ropě, která se z velké většiny dováží. Často je to z nepříliš stabilních regionů.

Brusel zdůraznil, že doposud se pozornost věnovala palivům a vozidlům, nikoli otázce distribuce paliv. I kvůli tomu se tak EU dostala u čistých paliv do začarovaného kruhu; ceny automobilů na čistá paliva jsou vysoké a není dostatek dobíjecích míst a čerpacích stanic. Navíc ani lidé tento druh pohonu moc nepřijímají. 

"Čína a USA plánují, že do roku 2020 bude v provozu přes šest milionů elektrických vozidel. Z hlediska Evropy se jedná o významnou příležitost pro dosažení silné pozice na rychle se rozvíjejícím celosvětovém trhu," řekl k tomu eurokomisař pro dopravu Siim Kalas.

Množství míst, kde je možné veřejně dobíjet elektromobily, se mezi státy EU výrazně liší. Na čele jsou v tomto ohledu země jako Nizozemsko či Německo, jinde jsou však počty stanic velmi malé.

"Tento návrh vyžaduje, aby každý členský stát zřídil minimální počet dobíjecích stanic, u nichž bude využívána takzvaná ´společná zástrčka´. Cílem je zřídit nezbytný počet dobíjecích míst, aby společnosti vyráběly za přiměřené ceny automobily ve velkosériové výrobě," píše se v dnešním prohlášení komise.