Meziroční nárůst registrací činí podle údajů Svazu dovozců automobilů proti loňskému říjnu 1105 aut a 7,44 procent. Dařilo se Škodě Auto, která ovládla více než třetinu trhu, téměř 34 procent. Loni se jí ale také v říjnu vedlo, takže meziroční nárůst dělá jen necelá dvě procenta. Za celých deset měsíců letošního roku je Škodovka na 31 procentech trhu a meziročním nárůstu o 3,5 %.

Zajímavá změna proběhla na čele žebříčku modelů, kde poslední roky suverénní Octavii vystřídala v říjnu menší Fabia. Úspěch slaví také Roomster, který obsadil čtvrté místo za první "neškodovkou", nošovickým Hyundai i30. Zájem o menší škodovky mohl způsobit i začátek prodeje nového Rapidu (jeho podrobný test čtěte zde), když zájemci zjistili, že za stejné nebo menší peníze mohou mít lépe vybavenou Fabii Combi (na snímku) nebo Roomster.

Ani Rapid si ale nevedl vůbec zle. Na to, že se začal prodávat až 20. října, znamená 274 registrovaných kusů 12. místo mezi všemi modely na českém trhu. Ostatní škodovky se ale umístily ještě lépe - devátý minivůz Citigo, sedmý terénní Yeti a šestý manažerský Superb. Páté místo patří nejlepšímu zahraničnímu autu - VW Golf. Kompletní žebříček modelů v říjnu, září i za celých deset měsíců najdete po kliknutí zde.

A jak dopadli v říjnu ostatní? Podívejte se na pořadí deseti nejúspěšnějších značek podle údajů SDA založených na registracích (číslo v závorce značí průběžné umístění za deset měsíců letošního roku):

 

1. (1.) Škoda             5408
2. (3.) Volkswagen    1568
3. (2.) Hyundai          1165
4. (4.) Ford                1062
5. (6.) Kia                    882
6. (5.) Renault             778
7. (7.) Peugeot           714
8. (8.) Citroën             601
9. (10.) Audi               409
10. (11.) BMW            384
Kliknutím na aktivní názvy značek otevřete přehled jejich nejprodávanějších modelů včetně ceníků, výbav, technických dat, redakčních testů a dalších podrobností.

Říjen na průběžném pořadí v TOP 10 proti pozicím po devátém měsíci nic nezměnil. Z hlediska meziročního porovnání se v desátém měsíci nejvíce dařilo značkám Mini a Smart, které prodaly třikrát více aut než loni. Z těch masovějších se vedlo Dacii, jejíž 70procentní nárůst ostře kontrastuje s více než dvacetiprocentní ztrátou Renaultu, pod jehož křídla patří. Zřejmě se tu projevuje kanibalizace. O 67 procent více registrací než v říjnu 2011 si připsalo Subaru, následuje BMW (+66 %). Nejvíc proti proudu šla Lancia, která prodala jen necelých 36 procent loňského objemu, velmi zle se dařilo i Alfě Romeo (43 %).

Když budeme brát v úvahu čísla za celých deset měsíců, tak se letos zatím registrovalo o 3,29 % nových osobních aut více než loni. Největší meziroční nárůst si připisuje přes říjnový propadák Lancia (+124 %), z větších značek Nissan (+78 %) a Hyundai (+35 %). Nejhůře jsou na tom Chrysler (jen 15 % loňských registrací), z větších značek Mitsubishi (necelých 72 procent).

Zatímco prodej aut v Česku se zmátořil a vše směřuje k tomu, že se letos registruje více nových aut než loni, v Evropě panuje období dvanácti měsíčních poklesů v meziročním porovnání za sebou. Zprávu k zářijovým výsledkům na kontinentu najdete zde, říjnové výsledky se teprve počítají.