Škoda Fabia od příjezdu první generace a nahrazení Felicie dlouho suverénně kralovala českému trhu. Zlom nastal až se současnou generací v roce 2009, kdy se před ni dostala větší Octavia, a od té doby patří malé škodovce stříbro.

Hyundai i20 vystřídal model Getz v nabídce v roce 2009 a v prvních dvou letech zůstával mezi malými hatchbacky až na desátém místě. V roce 2011 vyskočil na čtvrtou příčku, o rok později dosáhl na bronz a loni už na stříbro za Fabií a osmé místo mezi všemi modely v Česku. Jejich pořadí v roce 2013 si můžete v žebříčku portálu www.vybermiauto.cz prohlédnout zde.

Ceník obou modelů doznal v poslední době změn. V polovině listopadu zdražila většina verzí Fabií o jeden až dva tisíce, tato změna se ale nedotkla akčních verzí SLX a GLX. Ty začátkem ledna vystřídala nová akční nabídka Tour, kterou jsme podrobně popsali zde.

Hyundai i20 se na rozdíl od ostatních úspěšných výrobků značky nevyrábí v Nošovicích, ale dováží se z Turecka. Proto se jej dotklo výrazné oslabení koruny vůči ostatním měnám koncem loňského roku a importér reagoval zdražením nejprodávanější verze 1.2 Family Space (dříve Inclusive) o 20 tisíc. Ostatní verze zůstaly "na svých".

Hyundai trochu znemožňuje přímé cenové srovnání tím, že deklaruje dodatečný bonus pro majitele starších vozů, což je skoro každý zájemce o nové auto. Po těch přitom importér nepožaduje, aby mu ojetinu přenechávali na protiúčet. Jde tedy spíše o jinak pojmenovanou formu klasické slevy, kterou ale značka vyčísluje pouze u základní verze 1.2 Family Space. U ní bonus představuje 40 tisíc korun a také jsme ho zanesli do ceníku a našeho porovnání.

První srovnatelnou dvojici představuje právě nejlevnější pětidveřový Hyundai i20 Family Space za 219 990 korun a nová akční verze Škody Fabia 1.2 Tour Easy levnější o 90 korun. Podívejte se na ní zde. Škoda nabízí u akčních modelů prodlouženou záruku na čtyři roky, nebo 60 tisíc kilometrů, Hyundai svou pětiletou péčí bez omezení kilometrů včetně asistence nebo kontrolních prohlídek zdarma přesto triumfuje.

Obě auta jsou téměř stejně dlouhá, přibližně čtyři metry. Škodovka vítězí výrazně lepší podélnou prostorností, Hyundai větším místem na šířku v loktech a nad hlavou na zadních sedadlech. Udávaný objem kufru 295 l sice Fabia s 315 l překonává, ale jen proto, že započítává i místo na rezervu. Její kufr je sice o něco delší, ale výrazně užší.

Oba benzinové motory mají sice stejný objem 1,2 l, ale škodovácký tříválec proti korejskému čtyřválci prohrává ve všech parametrech. Je línější i žravější. Také z hlediska standardní výbavy je na tom i20 lépe. Ve standardu totiž na rozdíl od Fabie nabízí klimatizaci. Tu si lze u Fabie připlatit za 10 tisíc spolu s vyhřívanými elektricky ovládanými zrcátky. Hyundai má k dobru i hlavové airbagy a palubní počítač.

Situace se trochu mění, když proti základní pětidveřové i20 Fabia nasadí lépe vybavenou a silnější verzi 1.4 Tour Active za 235 900 korun. Výbava už je srovnatelná, škodovka se čtyřválcovou čtrnáctistovkou nabízí malinko lepší dynamiku, ale má o litr horší spotřebu. Parametry motoru ve prospěch Škody mírně láme až turbomotor 1.2 TSI. Podívejte se zde. Ten už ale stojí ve verzi Tour Active 245 990 korun.

Základní verze Hyundai i20 díky bonusu pro majitele starších vozů jen těžko hledá mezi malými hatchbacky poměrem ceny, výbavy a parametrů motoru konkurenci. To už ale neplatí o vyšším provedení 1.4 Family Space, kde není tento bonus specifikován, a stojí tedy podle ceníku 279 990 korun.

Proti němu už může Fabia nasadit výrazně bohatší akční výbavu Tour Ambition a stále zůstává o 25 tisíc levnější - podívejte se zde. Parametry motoru sice jasně hovoří ve prospěch Korejce, což ale dorovnává verze 1.2 TSI Tour Ambition za 265 900 korun - srovnání objevíte zde.

Pokud budeme chtít malé auto s naftovým motorem, má jasně navrch Hyundai i20 a to i bez dodatečného bonusu pro majitele starších aut. Naftové verze Fabie totiž nejsou v akční nabídce, takže parametrově srovnatelná verze 1.1 CRDi u i20 je o více než dvacet tisíc levnější než Fabia 1.6 TDI/55 kW - a má lepší výbavu. Přesvědčit se můžete zde.

Škoda má ale u Fabie velký trumf v podobě karosářské verze kombi, kterou i20 nedisponuje. Celkově širší nabídka domácího auta zahrnuje i sportovní verze RS, terénního Scouta nebo ekologické provedení GreenLine. Hyundai kontruje třídveřovou verzí za 199 990 korun bez dodatečného bonusu, která osloví zákazníky toužící po co nejlevnějším autě.

Související