Používání stlačeného vzduchu k pohánění aut je věc, se kterou lidé experimentují minimálně od roku 1840. Tehdy dva Francouzi Andraud a Tessie poprvé testovali vůz poháněný vzduchem na trati. Podle zpráv lobbistů za ekologická auta "automobil fungoval dobře, ale tento nápad nebyl dále rozvíjen".

Výroba praktického, dobře fungujícího modelu totiž není nic jednoduchého. Ale indická společnost India Motors tlačí tuto technologii kousek po kousku vpřed. Chytré automobily konstruované v rámci projektu Airpods nevypouštějí do vzduchu žádné zplodiny a dokážou uhánět rychlostí až 64 kilometrů za hodinu jen díky stlačenému vzduchu. O snu, který se možná brzy stane realitou, informoval server Theatlanticcities.

Automobily Airpods se drží trendu chytrých aut i co se týče designu. Roztomile malá autíčka vypadají, jako kdyby vypadly z kolekce od Disneyho, a jejich karoserie je zaoblena téměř do kuličky. Model střední velikosti pojme tři pasažéry, ačkoliv jeden musí být otočen zády ke směru jízdy.

Jeden cestujících musí v autě sedět proti směru jízdyNádrž má kapacitu až 175 litrů vzduchu. Ten řidič natankuje buď na specializované čerpací stanici, anebo spuštěním palubního elektrického motoru, který vzduch nasaje dovnitř. Konstruktéři tvrdí, že naplnění bude stát pouhé jedno euro a že plná nádrž vzduchu může vystačit na ujetí zhruba 200 kilometrů.

Vozidla po nastartování nevydávají otřesné zvuky, ani se z nich nevyvalí oblak dýmu. Místo toho jsou vybaveny motory, které užívají natlakovaný vzduch ke stlačení pístu. V případě společnosti Tata, která vyvinula řadu nano automobilů (včetně neprůstřelného miniaturního tanku), motory pocházejí z Lucemburské firmy MDI, která se vzduchovou automatikou zabývá už více než dvě desetiletí.

Tata koupila práva prodávat motory značky MDI v Indii před pěti lety, ale projekt se ukázal těžko realizovatelný. V květnu však motorový gigant oznámil, že dokončil první fázi projektu Airpod a úspěšně otestoval motory ve dvou vozech. Tým Airpodu je nyní patrně ve druhé fázi vývoje a dolaďuje detaily technického vybavení před komerčním uvedením ekologických automobilů do provozu.