Loni na silnice vyjela nejnovější generace Porsche 911. Ta je jako jediné auto na světě k dostání s manuální převodovkou, která má 7 rychlostí vpřed. Sedmý stupeň přináší hlavně úspory paliva při vysokých dálničních rychlostech, protože motor má nižší otáčky.

Teď se něco podobného zřejmě chystá i u BMW. Mnichovská automobilka si totiž nechala patentovat také sedmirychlostní manuál. Na rozdíl od Porsche BMW umístilo podle patentu sedmou rychlost do pravého rohu kulisy. Nepůjde tedy o klasické "H", sedmička se zařadí pouhým pohybem páky doprava z neutrálu.

Tolik převodů s sebou přináší ovšem i větší nebezpečí, že řidič zvolí špatnou rychlost a motor například přetočí. Na to u BMW už mysleli. Součástí patentu jsou tak i dva systémy, které by měly podobné chybě zabránit.

Jeden využívá tekutinu, která je schopná tuhnout v reakci na elektrický impulz. Ta se používá dnes například v nastavitelných tlumičích. Druhou možností je mechanické zablokování nižších převodů.

Manuální převodovka je navržena navíc tak, že v další fázi vývoje bude možné ještě počet převodů zvýšit na osm. Mohla by tak vzniknout zcela nová generace manuálních "skříní". Otázkou je, zda o to budou mít zákazníci zájem. Třeba u Porsche zatím většinu prodejů tvoří dvouspojkový automat.