Ukazateli nebezpečné situace jsou teplota a hlavně stav silnice. "Smyk mohu předvídat na vozovce, která je mokrá, špinavá nebo prostě zasněžená," říká Jiří Patera, instruktor bezpečné jízdy. Ujetý sníh je tuhý a vytváří souvislou kluzkou vrstvu. Je proto mnohem nebezpečnější než čerstvě napadaný poprašek. Nejnebezpečnější je led.

"Na něm se prakticky jezdit nedá. Rychlost vozu by neměla překročit přibližně 10 až 12 km za hodinu," upozorňuje Patera a dodává: "Je důležité mít pneumatiky se vzorkem běhounu hlubokým minimálně 4mm. Hlavním faktorem je ale vždy rychlost. A o ní rozhoduje jen a jen řidič."

Dobrým pomocníkem pro zvládnutí jízdní situace je systém ABS, který se stará o to, aby se kola při brzdění nezablokovala. "Starší auta bez ABS by měli v zimních podmínkách řídit jen zkušení řidiči, jinak radím jezdit velmi obezřetně a pomalu," říká Vojtěch Štajf, jezdec Subaru Czech rally teamu.

"Při zablokovaných kolech jede vůz stále rovně a nejde zatáčet. I v krizové situaci je pak mnohdy stání na brzdě nejhorší možnou reakcí, protože vůz je v tu chvíli neovladatelný. A i když se zablokovanými koly je brzdný účinek největší, na ledu je brzdná dráha hodně dlouhá," vysvětluje Štajf.

Pozor smyk!

Autem se můžeme do nebezpečné situace dostat na jakémkoliv úseku silnice, kritické jsou ovšem zatáčky. Zde může dojít při ztrátě adheze ke dvěma druhům smyku. Máte-li auto s pohonem předních kol (a ta jsou v Česku zdaleka nejrozšířenější), je nejpravděpodobnější takzvaný nedotáčivý smyk.

Auto směřuje ze zatáčky po tečně ven. Nejdůležitější je v tu chvíli nezpanikařit a zachovat chladnou hlavu. Řidiči v šoku jsou totiž často schopni situaci ještě zhoršit. "Největší chybou je pozdní reakce. Většinou následuje neadekvátní prudký pohyb volantem a v mnoha případech brzdění," popisuje Patera.

Zkušený řidič přitom jedná jinak. Okamžitě ubere plyn a vyšlápne spojku. Srovná řízení a pak znovu lehce pootočí volantem do původně zamýšleného směru jízdy. Příliš otočená kola se dostanou do ještě většího smyku a promění auto v sáně. V tomto případě tedy méně znamená více. U vozů bez ABS je nebezpečné prudké brzdění, které rovněž způsobí zablokování kol. Řidič musí systém simulovat a konstantně šlapat na brzdu a zase ji pouštět.

 

V případě řady sportovních aut nebo vozů prémiových značek, jako jsou například Audi, BMW nebo Mercedes-Benz, hrozí kvůli pohonu zadních kol přetáčivý smyk.

Pamatujte ovšem na to, že tento druh pohonu má i řada aut starších než dvacet let, například stále na venkově oblíbená Škoda 120. V tomto případě opět funguje okamžitě ubrat plyn a sešlápnout spojkový pedál. Volant je potřeba lehce stočit do požadovaného směru jízdy, udělat tedy takzvané "kontra".

Ve výhodě jsou majitelé 4x4

"Jízda je podobná jako s ostatními druhy vozů, ale rozklad adheze mezi čtyři body zvyšuje bezpečnost jízdy. Čtyřkolky jsou v těchto podmínkách nejbezpečnější a hlavně pomáhají zvládnout jízdu na kluzkém povrchu i méně zkušeným řidičům," tvrdí Patera. Při smyku je u čtyřkolek vhodné stočit přední kola do požadovaného směru a přidat plyn. Některé dobře vyvážené vozy se tak dokážou "vyškrábat" i ze situace, kdy už auto směřuje dveřmi napřed. Potřebují pro to ale více prostoru.

Zkušeného řidiče od nezkušeného odděluje trénink. Díky tréninku dokáže smyk předvídat a v jeho případě nehraje příliš roli okamžik leknutí. Mnohdy se tak může bez potíží vyhnout havárii. Je dobré si proto zaplatit za školu bezpečné jízdy, kde vám instruktoři odborně poradí, jak zvládat krizové situace.

 

Základní praxi ale člověk zvládne i sám. "Zejména pokud nemáme auto vybaveno stabilizační elektronikou, je velmi žádoucí si jeho chování vyzkoušet někde na velké bezpečné ploše. Zkuste třeba odlehlou část parkoviště nákupního centra, přístupnou letištní plochu nebo autobusovou točnu," říká Vojtěch Štajf. Vzniklá situace se po letech tréninku dá řešit i aktivně. U aut s předním pohonem lze například aplikovat takzvaný skandinávský způsob.

"Špičkou nohy ovládáte plynový pedál a patou brzdový, případně pravou nohou plyn a levou brzdu. Dojde k přenosu těžiště vozu více na přední kola a tím k ochotnějšímu zatočení. Díky tomu, že se silou motoru poháněná kola stále točí a zadní se mohou i zablokovat, lze auto dostat lépe pod kontrolu než při používání ruční brzdy," popisuje Štajf. A právě ruční brzdu, která se občas také v radách na zvládnutí smyku objevuje, raději nedoporučuje vůbec. "Je to až ten poslední způsob, jak například zabránit střetu se stromem."

Podle Štajfa záleží i na motoru, který je pod přední kapotou. "Diesely mají u aut s předním pohonem výhodu větší váhy na přední části, a tedy menší náchylnosti k nedotáčivým smykům. Zároveň to jsou většinou přeplňované motory s kroutícím momentem už v nízkých otáčkách. Reagují tedy rychleji i v případě, že máme při smyku zařazený vyšší rychlostní stupeň," vysvětluje zkušený jezdec.

Štajf upozorňuje, že je důležité i to, jak si člověk do vozu sedne. "Zásadou je dobrá pozice za volantem, který bychom měli pořád svírat oběma rukama a v pozici tři čtvrtě na tři. Nesmíme ležet, ale ani být příliš blízko volantu," radí.