Pražský dopravní podnik se sám pustil do oprav vadných podvozků u nových souprav metra, které jezdí na lince C. Nehodlá tak dál jen nečinně přihlížet probíhajícím dohadům s dodavatelem praskajících součástí nových vozů.

Kanadská firma Bombardier totiž jakoukoliv odpovědnost odmítá, přestože trhliny, z nichž některé mají až patnáct centimetrů, vyřadily z provozu už 56 podvozků - respektive šest celých vlakových souprav.

Pražští technici si proto prozatím chtějí pomoci sami a zkušebně svařili jeden z prasklých podvozkových rámů.

„13. ledna se v depu v Hostivaři uskutečnila dozorová oprava rámu. Byli u toho pracovníci Drážního úřadu, Výzkumného ústavu kolejových vozidel (VÚKV), Siemensu a našich lidí z DPP. Na svařování podvozku bude vypracován posudek a DPP pak předloží veškerou dokumentaci Drážnímu úřadu ke schválení. Pokud úřad rozhodne kladně, tak se opravený podvozek nasadí do zkušebního provozu,“ řekla mluvčí DPP Ilona Vysoudilová.

Dřívější nezávislé testy VÚKV a rakouského institutu Material Center Leoben potvrdily, že podvozky metra na lince C nepraskají kvůli vibracím způsobeným znečištěnými motory či nedostatečnou údržbou, ale že za vadami stojí nekvalitní technologické zpracování podvozků ze strany výrobce, tedy firmy Bombardier.

„Provedli fraktografickou analýzu a ta potvrdila špatné provedení svárů v krizové oblasti rámů,“ popsala Vysoudilová.

53 vlakových souprav M1, které dopravní podnik nasazuje na lince C, zakoupil od společnosti Siemens. Poslední kusy byly dodány v červnu 2011. DPP za ně zaplatí dohromady asi 11 miliard korun.

Praskliny na rámu podvozku si loni všiml jeden ze zaměstnanců firmy Siemens při pravidelné kontrole.

Více čtěte v příloze HN Praha, která vychází v úterý 31. ledna.

Čtěte více v Hospodářských novinách