Prodej elektromobilů zaostal loni za očekáváním výrobců. Hlavním důvodem je zejména příliš vysoká cena při relativně malém dojezdu na jedno dobití baterie.

Vozidel z první generace nových elektromobilů Nissan Leaf a Chevrolet Volt od americké automobilky General Motors se během loňského roku prodalo méně, než oba výrobci automobilů očekávali. Dohromady to bylo zhruba 30 tisíc kusů.

Model Leaf přitom není levnou záležitostí, například ve Velké Británii se prodává za 25 tisíc liber (770 tisíc korun), a to po započtení pětitisícové státní dotace.

Na slabším prodeji vozidla Volt se podepsal i fakt, že baterie se po některých testech stimulujících nehody vzňaly.

 

Prodeje elektromobilů

20 000 elektromobilů prodal Nissan od ledna do konce října 2011,

GM prodal 6142 aut (01-11/2011),

PSA Peugeot Citroen prodal 3100 vozů (01-10/2011)

Mitsubishi prodalo 2200 aut (04-10/2011).

zdroj: UKSMTC

Americká automobilka ale tvrdí, že má již toto riziko pod kontrolou. Společnost GM ale ještě předtím, než se tento problém dostal na světlo, potvrdila, že se jí nepodaří naplnit svůj cíl, který spočíval v prodeji deseti tisíc vozidel.

Nissan doplatil na zemětřesení

Do prodeje Nissanu Leaf pak zasáhly potíže spojené s distribucí, a poté i zemětřesení a následná vlna tsunami v Japonsku. Od ledna do listopadu 2011 se jich prodalo 20 tisíc, tedy "mírně pod očekáváním", řekl Andy Palmer z Nissanu.

Avšak japonská firma uvádí, že bude usilovat o výrobu až 40 tisíc vozů typu Leaf tento rok. GM pak říká, že v roce 2012 výrazně zvýší svou produkci Voltů.

Výrobci automobilů a analytici tvrdí, že je ještě příliš brzy na to vynést rozsudek nad technologií, jejíž potenciál se projeví spíše po uplynutí desetiletí než za pár let. Skromný prodej elektromobilů je zejména důsledkem toho, že na trhu je jen malý počet modelů. Jejich množství ale letos vzroste, protože také Toyota, Renault, BMW a další výrobci plánují uvést nové elektromobily či hybridy.

Přesto mnozí analytici snižují své předpovědi ohledně prodeje elektrovozů. A to včetně zastánců teze, že elektromobily mohou představovat dlouhodobou alternativu ke konvenčním autům.

Výrobcům elektroaut ale hraje do karet několik skutečností. Zejména se jedná o pokročilý vývoj lithiovo-iontových baterií. V současnosti je Nissan Leaf jeschopen ujet na jedno dobití 160 kilometrů.

Mezi další faktory patří i vysoká cena ropy. Vlády některých zemí, vedle Velké Británie například i Francie, se také rozhodly zavést systém dotací pro elektrovozy.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru