V Paříži začíná fungovat samoobslužný systém pro půjčování elektromobilů Autolib, uvedl server francouzského deníku Le Parisien. V metropoli a okolních 45 obcích je k dispozici 250 aut typu Bluecar od francouzského výrobce Bolloré, které je možné si vyzvedávat na vyhrazených stanovištích a vracet na libovolném jiném stanovišti.

Nyní je 180 stanovišť v samotné Paříži a 70 dalších na předměstích. Systém by se měl postupně rozšiřovat a již v květnu 2012 nabízet 3000 malých čtyřsedadlových aut s dojezdem kolem 250 kilometrů na jedno nabití a 1200 stanovišť, upřesnil zástupce starosty pařížské radnice Annick Lepetit.

Do samoobslužného systému pro půjčování elektromobilů se může zapojit každý, kdo předloží řidičský průkaz, osobní doklad totožnosti (například pas) a bankovní kartu. Předplatné je při ročním členství v systému 12 eur (asi 300 Kč) měsíčně. Do systému je možné se přihlásit i na kratší dobu, například na týden za 15 eur nebo jen na den za poplatek 10 eur.

Za samotné použití elektromobilu pak účastník systému s ročním předplatným zaplatí poplatek pět eur za první půlhodinu. Následující půlhodina bude stát čtyři eura, zatímco další půlhodiny šest eur, což má podpořit využívání elektromobilů ke krátkým cestám.

Podobně je tomu u týdenního a denního předplatného, kdy se platí postupně sedm, šest a osm eur za půlhodinu. Auta jsou pojištěná, ale řidič musí počítat se zaplacením spoluúčasti, pokud způsobí na autě škodu.

Účastník systému si bude moci elektromobil předem objednat, nebo doufat, že bude na daném stanovišti právě k dispozici. Po skončení jízdy musí elektromobil vrátit na některé ze stanovišť.

Podobný systém samoobslužného zapůjčování aut již existuje v jiných městech, především v USA a Nizozemsku, ale tamní elektromobily mají mnohem menší dojezd než ty v Paříži, tvrdí firma Bolloré.

Levicové vedení radnice věří v prospěšnost a úspěch systému, odmítá kritiky. Proti Autolibu vystoupili hlavně taxikáři, kteří označují systém za nekalou konkurenci, a představitelé pravicové opozice na radnice, podle kterých jsou investice do systému kolem 30 milionů eur (755,2 milionu korun) příliš vysoké a hrozba finančních ztrát pro městskou pokladnu příliš velká.

Podobný projekt zahájený v roce 2007 pod názvem Velib již ve francouzské metropoli úspěšně funguje pro jízdní kola. Navzdory problémům zahrnujícím krádeže a vandalismus se rychle stal nedílnou součástí pařížských ulic, protože řada lidí začala dávat kolu přednost před jízdou autem i městkou hromadnou dopravou.

Pařížská radnice vyznává vizi, že elektromobily ve městech jednou zcela vytlačí klasická vozidla, protože jsou zde denně používána do průměrné vzdálenosti pouhých několika kilometrů.