Největší německá automobilka Volkswagen se ve čtvrtek dostala do centra dění. Nejprve japonská automobilka Suzuki oznámila, že se obrací na arbitrážní soud kvůli tomu, že VW odmítá prodat 20procentní podíl, který v Suzuki vlastní, a později pak Evropská komise rozhodla, že kvůli VW zažaluje Německo.

V případě Bruselu jde o opětovnou žalobu Německa kvůli zákonu, který chrání státní zájmy v koncernu Volkswagen. "Vzhledem k tomu, že Německo nedokázalo přijmout veškerá nezbytná opatření, aby to bylo plně v souladu s rozsudkem soudního dvora, rozhodla se komise nyní, že věc dá k soudu znovu," stojí v prohlášení Bruselu.

Komise oznámila, že hodlá u Evropského soudního dvora obvinit Německo z porušení smlouvy o Evropské unii a požadovat vyměření pokuty ve výši minimálně 46,5 milionu eur (1,2 miliardy Kč).

Volkswagen, jehož součástí je česká Škoda Auto, je největší automobilkou v Evropě. Do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem automobilů na světě.

Právo veta pro menšináře

Spor kolem zákona o Volkswagenu se táhne již řadu let. Hlavním problémem revidovaného zákona je zachování podmínky, že velká strategická rozhodnutí v automobilce musejí být schválena více než 80procentní většinou.

Spolková země Dolní Sasko vlastní v automobilce více než 20 procent, což jí zaručuje právo veta při důležitých rozhodnutích v koncernu. Podle eurokomisaře Michela Barniera odporuje toto uspořádání duchu evropského vnitřního trhu. Právo veta pomohlo zabránit převzetí Volkswagenu německým výrobcem sportovních automobilů Porsche, napsala agentura DPA.

Německý odpor

Německé ministerstvo spravedlnosti vyjádřilo politování nad rozhodnutím EK.  "Německá vláda věří, že ... rozhodnutí Evropského soudního dvora z roku 2007 je v souladu s novou verzí zákona o VW v roce 2008," uvedl mluvčí ministerstva spravedlnosti a dodal, že vláda je rozhodnutím EK zklamána.

Právní kroky Evropské komise proti zákonu vzbuzují v Německu velký odpor.

"Je skandální, že Evropská komise chce pokračovat ve svém čistě ideologicky odůvodněném tažení proti osvědčenému a s právem ladícímu zákonu o VW," řekl tento týden například šéf nejsilnější německé opoziční strany SPD Sigmar Gabriel.

Suzuki s VW končí, chce arbitráž

Japonská automobilka Suzuki se kvůli sporům s německým automobilovým koncernem Volkswagen obrátila na arbitrážní soud Mezinárodní obchodní komory (ICC) v Londýně. Suzuki chce koupit zpět zhruba 20procentní podíl, který v ní Volkswagen vlastní. Volkswagen však prodej těchto akcií odmítá.

Již minulý týden Suzuki ohlásila konec svého partnerství s Volkswagenem. Dodala, že chce své akcie do roka získat zpět, a pohrozila arbitráží, pokud Volkswagen nebude s prodejem souhlasit.

Mluvčí německé automobilky ve čtvrtek potvrdil, že firma se požadavkům Suzuki nepodvolí. "Jsme krokem Suzuki zklamáni a vůbec mu nerozumíme," prohlásil. "Náš podíl v Suzuki neprodáme. Pokud s námi nechce spolupracovat současné vedení Suzuki, pak o to možná bude stát příští generace," uvedl tento týden generální ředitel VW Martin Winterkorn.

Automobilky VW a Suzuki se na spolupráci dohodly koncem roku 2009. Volkswagen v rámci dohody o partnerství koupil v Suzuki podíl 19,9 procenta a Suzuki vlastní ve Volkswagenu podíl 1,5 procenta.

Dohoda měla být partnerstvím mezi sobě rovnými a firmy tehdy oznámily, že chtějí spolupracovat při vývoji, výrobě i prodeji s důrazem na hybridní a elektrické vozy. Volkswagen si od spolupráce sliboval posílení pozice na indickém trhu a Suzuki doufala, že získá napojení na hybridní a naftové technologie, jejichž vývoj si sama nemohla dovolit.

Od uzavření dohody však firmy neuskutečnily žádný společný projekt a jejich vztahy postupně ochladly. Suzuki letos svého německého partnera obvinila, že podkopává její nezávislost. Volkswagen pak přišel s tvrzením, že Suzuki porušila dohodu rozhodnutím nakupovat naftové motory od italského konkurenta Fiat.