Japonská automobilka Mazda utrpěla v posledním čtvrtletí kvůli slabé globální poptávce a vysokému kurzu jenu další ztrátu. Společnost dnes uvedla, že v celém finančním roce do konce března nyní předpovídá hlubokou ztrátu namísto dosud očekávaného mírného zisku.

Za čtvrtletí do konce září vykázala Mazda čistou ztrátu 14,4 miliardy jenů (3,4 miliardy Kč) a za celé první pololetí ztráta dosáhla 40 miliard jenů ve srovnání se ziskem 5,5 miliardy v prvním pololetí předešlého finančního roku. Pro celý rok čeká firma ztrátu 19 miliard jenů proti dosavadnímu odhadu zisku jedné miliardy jenů.

Čtvrtletní tržby Mazdy v meziročním srovnání klesly o pět procent na 551 miliard jenů. Prodej firemních vozů se snížil o 8,3 procenta na 604.000 a jejich odbyt klesl na domácím trhu, v Evropě i v Číně.

Mazda sdělila, že její potíže plynou ze zpomalení růstu na asijských trzích, stagnace americké ekonomiky a dluhové krize v Evropě. Firmu stejně jako ostatní japonské vývozce podkopává i silný jen, jehož kurz v letošním roce roste na nová rekordní maxima a vláda proti jeho růstu intervenuje jen s dočasným úspěchem. Silný jen snižuje hodnotu zahraničních příjmů firmy a zároveň zdražuje její zboží na exportních trzích.

Provozní zisk Nissanu klesl, firma však zlepšila výhled

Provozní zisk druhé největší japonské automobilky Nissan Motor ve druhém finančním čtvrtletí meziročně klesl téměř o pět procent na 159 miliard jenů (37 miliard Kč). Firma však zlepšila celoroční výhled navzdory negativním důsledkům silné domácí měny a rozsáhlých záplav v Thajsku.

Firma nyní předpokládá, že v celém finančním roce, který skončí v březnu, vykáže provozní zisk 510 miliard jenů. V původní prognóze přitom počítala se ziskem 460 miliard jenů.

Automobilka Nissan se rychle zotavila z problémů způsobených březnovým zemětřesením a vlnou tsunami v Japonsku. Současné záplavy v Thajsku navíc mají na její aktivity menší dopad, než je tomu u jejích hlavních domácích konkurentů Toyota Motor a Honda Motor. Honda tento týden ohlásila propad čtvrtletního zisku o více než polovinu. Toyota zveřejní čtvrtletní výsledky příští týden.

Sony utrpěla nečekanou čtvrtletní ztrátu, prudce snížila výhledy

Japonský výrobce elektroniky Sony se v posledním čtvrtletí propadl do čtvrtletní ztráty a předpověděl, že v červených číslech zůstane až do konce fiskálního roku, tedy do března 2012. Firma v dnešní zprávě také prudce snížila výhled celoročního zisku, zčásti kvůli záplavám v Thajsku.

Na provozní úrovni Sony utrpěla za čtvrtletí do konce září ztrátu 1,6 miliardy jenů (37,5 miliardy Kč) proti zisku 68,7 miliardy JPY o rok dříve. Analytici podle agentury Thomson Reuters čekali v průměru zisk 40 miliard jenů. Čistá ztráta firmy dosáhla 27 miliard jenů.

Společnost srazila výhled celoročního provozního zisku o plných 90 procent na 20 miliard jenů a v čistém vyjádření čeká ztrátu 90 miliard jenů proti dosavadnímu odhadu zisku 60 miliard JPY. Záplavy v Thajsku, které narušily výrobu fotoaparátů, podle firmy způsobí snížení provozního výsledku proti dosavadnímu odhadu o 25 miliard jenů. Celoroční předpověď prodeje televizorů skupina snížila o téměř desetinu na 20 milionů kusů.

Sony má aktuálně problémy hlavně se slabým odbytem svých televizorů v USA a Evropě a se silným kurzem jenu. Potíže však má někdejší symbol japonských špičkových technologií už déle, protože nemůže nalézt produkty, s nimiž by mohl na trhu televizorů porazit korejskou Samsung Electronics a na trhu mobilních telefonů konkurovat společnosti Apple i dalším.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru