Elektromobily jsou hit. Alespoň tak to vypadá podle mnoha světových automobilek, která nás denně zásobují zprávami o pokroku na poli vozů poháněných jen elektřinou. Realita je ale trošku jinde. Zatím je totiž většina vozů ve stádiu testů.

Přitom svůj elektromobil plánuje už i mladoboleslavská Škoda. Nejdříve chce ale prototyp elektřinou poháněné octavie vyzkoušet v několika desítkách kusech a vyhodnotit její klady i zápory. Totéž se chystá učinit i švédský Saab se svým vozem. Mercedes-Benz má zase želízko v ohni v podobě elektrického supersportu SLS AMG e-cell, který chce ukázat, že elektřina umí být i zábavná. Podobně jako americká Tesla. Ta své sportovní modely Roadster prodává. A chystá se i na elektrický sedan.

České zastoupení značky Mercedes-Benz, které prodává i městské vozy Smart se snaží v poslední době propagovat jeho elektrickou verzi asi nejvíce. Několik kusů k užívání už dostala pražská záchranka nebo zoologická zahrada. Jenže pokud si chce zákazník jeden kousek pořídit i do své garáže, má smůlu. Ceník na stránkách značky nenajde.

Jedinou možností jak se k elektrickému Smartu dostat je půjčit si jej od společnosti Sixt. Ta od minulého týdne provozuje několik kusů. Ke svezení jsou připraveny za 499 korun denně s neomezeným limitem.

Luxusní zboží

Do Česka se dostala také dvojice elektromobilů Peugeot iOn a Citroën C-Zero. Jde o totožné vozy koncernu (ještě existuje stejný model Mitsubishi MiEV). První jmenovaný se podobně jako Smart sice nedostal do ceníků, ale zatím slouží hlavně k propagaci spolupráce automobilky s elektrickým gigantem ČEZ. Ten totiž dostal přislíbeno 10 kusů do vlastního užívání, další rok má dostat až 55. V ceníkové nabídce Peugeotu ale iOn stále chybí.

Jediným dostupným elektromobilem je tak zatím Citroën C-Zero. Kompaktní vůz s prostorem pro čtyři cestující a minimum zavazadel má už svůj oficiální ceník a můžete si jej tak objednat. Cena je ale hodně vysoká. Auto začíná na částce 739 900 Kč bez DPH, což je jako dobře vybavený sedan střední třídy. Připlatit si můžete za metalízu (9400 Kč) nebo perleť (11 800 Kč).

Na autosalonu v Brně se například ukázal elektromobil Tazzari Zero. Miniaturní vůz hliníkové konstrukce pro dva cestující je k dostání za cenu 520 tisíc korun bez DPH. Auto se vyrábí v Itálii. Majitel se ale může připravit na náklady, které ekologické výhody trochu smazávají. Baterie se musí měnit po 80 tisících ujetých kilometrech. Nové přitom přijdou na 100 tisíc korun.

Podívejte se na test elektromobilu, který vyvolal spor mezi automobilkou Tesla a BBC.

Jenže když už si elektromobil pořídíte, můžete se připravit na problémy s jeho nabíjením. Stojany se sice rozšiřují po Praze poměrně rychle. Například společnost RWE otevřela v metropoli dvě dobíjecí místa mezi prvními na pražském Chodově a Černém mostě. Jsou ale trochu zklamáním.

Dobře zabalená zásuvka

"Jak takové dobíjení funguje? Přijedete, vezmete si klasicky parkovací lístek a pak vůz odstavíte bokem. Zajdete za pánem v budce a vyžádáte si klíč k dobíjecímu stojanu. Následně si to namíříte k zeleně vyznačenému místu. Kabel musíte mít vlastní. Zastavíte, otevřete dvířka a objevíte zásuvku. Ano, nejedná se o nic jiného, než o více zabezpečenou a efektně zabalenou klasickou domácí zásuvku," říká Lukáš Dittrich, který už elektromobil zkoušel nabíjet.

Z klasické zásuvky se elektromobily dobíjí poměrně dlouho. Většinou to zabere 6 až 8 hodin. Vozy ovšem nabízejí i možnost rychlejšího dobíjení, kdy by se například mohly baterie dostat do 80 procent své kapacity během 30 minut. Je k tomu ale potřeba stejnosměrný proud s napětím 400 V.

Takových míst je ale v Česku minimum. Nutno však dodat, že další vznikají jako houby po dešti. Například zmíněný Sixt má logicky jedno ve své centrále v hotelu Hilton, o dalším jedná s pražským letištěm. Minulý týden se také jedna otevřela u showroomu Mercedesu na Chodově. Nabíjení je ve všech stanicích zatím zdarma.

Jaká nás tedy čeká "elektromobilní" budoucnost? Firmy jako RWE, ČEZ nebo E.ON se výrazně snaží o rozšiřování dobíjecích míst. Jsou ale smluvně spojeny s konkrétními automobilkami, což by mohlo v budoucnu bránit rychlejšímu rozšíření konkurence. Česká legislativa navíc zatím nezná daňové úlevy pro majitele těchto aut. Provoz takového vozu je tak zatím spíše v rovině firemní propagace.

Související