Trikolor je třetí z pěti výbav a obsahuje opravdu vše, co běžný řidič může potřebovat. K pohodlí poslouží nejen manuální klimatizace, ale třeba 15“ litá kola nebo plnohodnotná rezerva v kufru. Velké překvapení ve mně vyvolal pohled do ceníku, na který jsem se podíval až po testu. Rozhodně bych zkoušené auto odhadoval na vyšší částku než 279 990 korun.

Popisovat vzhled Hyundai i30 snad ani nemá velký smysl. Dvojče Kie Ceed má povedené tvarování, lichoběžníkovitý nasávací otvor na přídi vzdáleně připomíná některé Fordy. Hatchback měl pěkné tmavě červené lakování, které ještě podtrhovalo jeho decentní střih. Jinak ale na Hyundai nebylo co obdivovat, i30 jezdí po našich silnicích už několik let.

Palubní deska překvapí slušným zpracováním, i když je na první pohled patrné, že zde byly použity levnější materiály. S tím tak nějak ale člověk počítá, když si pořizuje auto s cenovkou pod 300 tisíc korun. Osobně bych si například připlatil za kožený volant. Plastový je ošklivý a navíc je nepříjemný na držení. I tak ale na jeho levém rameni najdete ovladače autorádia.

Centrální panel nakloněný k řidiči možná na někoho může působit chudě, upřít se mu ale nedá jeho přehlednost. Manuální klimatizace je v této třídě plně dostačující, autorádio hraje spíše průměrně. Ocenil bych jinou barvu podsvětlení, bohužel Hyundai neustále prosazuje svou zářivě modrou. Jednoduché budíky v kapličce plní svůj účel, nic víc k nim snad ani nelze říci. Snad jen, že cejchování rychloměru do 240 km/h je vzhledem k použitému motoru a převodovce poměrně veselé.

Z jedna-čtyřky 109 koní

Pojďme ale skočit rovnou k použité motorizaci. Jedna-čtyřka je rozhodně povedený agregát. Zejména proto, že poskytuje příjemně tiché svezení. Při stání na semaforu nemáte prakticky možnost poznat, že motor běží – nevibruje ani nehlučí. Ani ve vyšších otáčkách to není o moc horší a na vrcholu spektra by šlo hovořit dokonce o jistém sportovním potenciálu. To už bych byl ale trochu velký snílek...

Výkon 80 kW, chcete-li 109 koní, je u zážehového čtyřválce této velikosti nadprůměrný. Zátah musím jednoznačně označit za rovnoměrný a tak můžete ručičku otáčkoměru vodit bez obav po celém obvodu budíku. Dojem kazí hlavně převodovka, která není nejpřesnější. A navíc jde pouze o pětikvalt. To v městském a okresním provozu nevadí, jakmile ale vyjedete na dálnici, začíná utrpení. Hluk stoupá, stejně tak otáčky. Při dálničních 130 km/h už budete muset počítat s více než 4000 ot/min, což je velmi nepříjemné. Stoupá spotřeba a možnosti manévrování se snižují.

 

Přitom by jinak šlo o velmi příjemné auto. Podvozek je naladěn komfortně, s ostřejší jízdou se u něj evidentně nepočítá. Nastavení vozu k ní ani nikterak nevybízí, takže se do limitních situací běžný uživatel ani nedostane. V takovém případě nevadí ani nekomunikativní řízení, které ovšem není až zas tak nepřesné, jak bych od něj zprvu očekával. Pravda je, že jsem byl potěšen i tím, jak se i30 vypořádala s dírami po zimě. Odpružení funguje až překvapivě dobře. Pokud ovšem budete přejíždět přes velké příčné hrboly, mohli byste zaznamenat slabé rázy od kol.

Spotřeba je průměrná. Dařilo se mi jezdit s odběrem zhruba 7,5 litru na 100 km, při jízdě po dálnici ale můžete počítat klidně s 9 litry a když přijde táhlé stoupání, bude to samozřejmě ještě horší. A to nemluvíme o vašich nervech, když budete muset uhýbat rychlejším řidičům a držet tak tempo spíše s kamiony.

Závěr je tedy jednoznačný. Slušné auto za slušné peníze pro nenáročné řidiče, kteří se nejčastěji pohybují po městě a na dlouhé cesty vyráží jen sporadicky. Mohla by tu být tečka, kdybych se před napsáním tohoto testu pořádně nepodíval do ceníku. Je tu totiž ještě jedna možnost, která z Hyundai i30 dělá spolehlivého rodinného společníka za každé situace.

Stačí si připlatit pouhých 20 tisíc korun a pod přední kapotu poputuje zážehová jedna-šestka. A spolu s ní i vytoužený manuální šestikvalt. Na takové věci se rozhodně nevyplatí šetřit. Za relativně nízkou sumu pro vás bude mít auto mnohem větší užitnou hodnotu.

Plusy: solidní motor, nízká cena, dobrý poměr cena/výbava
Mínusy: pětistupňová převodovka, je nepřesná

Základní cena: 279 900 Kč

Motor    řadový zážehový čtyřválec
Objem    1396 ccm
Výkon    80 kW (109 k) při 6200 ot./min.
Točivý moment    137 Nm při 5000 ot./min.
Maximální rychlost    187 km/h
Zrychlení    11,6 s
Převodovka    5stupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb    7,5 / 5,3 / 6,1 l/100 km
Spotřeba během testu    7,5 l/100 km
Palivová nádrž    53 l
Délka x šířka x výška    4280 x 1775 x 1480 mm
Rozvor    2650 mm
Hmotnost    1268 kg
Zav. prostor min/max    340 / 1250 l