Možná si budete těžko vytvářet vztah k malým MPV, na druhou stranu je třeba pochopit, proč si je lidé kupují. Spojují v sobě totiž mnoho pozitivních vlastností z jiných segmentů. Takové auto poslouží prostorově pro celou rodinu, odveze slušnou dávku zavazadel, nechybí mu ale ani mrštnost městského vozu. V neposlední řadě bývá i cena velmi příznivá.

A taková je i Kia Venga. Libí se mi, že na první pohled nepůsobí jako MPV. Kdybych ji viděl poprvé v životě bez jakýchkoliv okolních informací, pasoval bych ji na sexy malý hatchback do města. Že se v ní ale skrývá něco navíc prozrazuje výraznější výška rovných 1600 mm. Vůz je ale docela široký a dlouhý, takže naštěstí nepůsobí jako splácnutá harmonika (pamatujete na starý Opel Agila?). Design ani omylem není korejský. Evropský cit pro drama z něj působí na první pohled přes propracovanou příď, linie na boku po zadní partie.

Uvnitř v této cenové kategorii nemůžete očekávat žádný velký luxus, na druhou stranu je zpracování na slušné úrovni. Materiály působí hodnotněji, než možná ve skutečnosti jsou. Pěkně vypadají budíky v tubusech (známe z Kie Soul), velmi hezký je i středový panel palubní desky. Kruhové ovladače autorádia a klimatizace spolu pěkně souzní. Právě ovládání ventilace je příjemně hravé a po chvíli tréninku se s ním dobře sžijete. Volant je stylovou záležitostí, nedá se ale říci, že by mě zaujal. Rozhodně by nemusel mít tak tlustá ramena. To je ale jen detail.

Tam kde běžné hatchbacky Kia Venga převyšuje, je především uspořádání a variabilita interiéru. Na sedadlech se navíc sedí poměrně vysoko, což by mělo usnadňovat výhled okolo vozu. Bohužel ho ale kazí tlustý A-sloupek s malým okénkem, které moc nepomáhá. Člověk se nicméně na takových sedadlech cítí „nad věcí“.

Vpředu i vzadu je dostatek místa po všech směrech, ve druhé řadě bych se ani na pár desítek kilometrů nebál umístit dospělého jedince do prostředního místa. Lavici lze posouvat podélně, takže můžete jednoduše zvětšit zavazadelník, pokud cestujete v menším obsazení. Kvitoval jsem i velké množství odkládacích míst nejrůznější velikosti na nejrůznějších místech.

Kufr je více než přijatelný. Jeho dno je srovnané s nakládací hranou. Testovaný vůz měl navíc praktickou gumovou podložku pro špinavé předměty (v zimě opravdu užitečná záležitost). Pod podlážkou se skrýval další prostor a pod ním dojezdová rezerva se vším všudy. Objem toho všeho dohromady je krásných 444 litrů, maximálně můžete dostat 1253 litrů po obligátním sklopení druhé řady.

Nejsilnější volba

Kia venga mě překvapila svou mrštností, za níž stojí zejména povedený motor 1.6 VVT. Řadový zážehový agregát má výkon 92 kW (125 koní), což je víc než v případě 1.6 VTi u Citroënu C3 Picasso (88 kW). Atmosférická 1.6 se do Škody Roomster nemontuje, nahradil ji 1.2 TSI s maximálním výkonem 77 kW. Ne, rozhodně si nemyslím, že by tohle měl být rozhodující argument ke koupi, na druhou stranu potěší, že i malé a levné auto může být poměrně agilní. Navíc se s ním prostě nemusíte bát předjíždět.

Kia zůstala u pětistupňové manuální převodovky, k této motorizaci si můžete ale doobjednat i automat (nedoporučuji). Pětikvalt chodí v drahách dobře, první stupně mají docela krátké převody, pětka je pak vhodně naladěna na dálnici. Rychlost 140 km/h není pro vůz problém ani z hlediska spotřeby, nicméně jsem se setkal s trochu horší stabilitou. Vítr se umí do Kie opřít a lehce ji rozhodit. Nejde ale o nic příliš nebezpečného, jen je po řidiči vyžadováno trochu více korekcí směru volantem.

Samotné řízení je poměrně strmé. To sice také vyžaduje větší soustředění ve vyšších rychlostech, na druhou stranu podporuje agilní chování ve městě. Projíždění úzkých uliček, zatáček a rozjezdy od semaforů jsou s Vengou velmi zábavné. S autem se navíc skvěle parkuje, protože se dobře odhaduje jeho velikost i díky krátkým převisům karosérie. Trochu tvrdší podvozek také podporuje agilitu, možná se ale dočkáte určitých rázů od kol na příčných nerovnostech a léty trápené městské dlažbě.

Chcete ji?

Větší překážkou, proč by budoucí zákazník zřejmě uvažoval spíše o menší jedna-čtyřce je spotřeba motoru. Potěšen agilitou vozu, jal jsem se jezdit dynamicky. Ať už ve městě nebo mimo něj. Palubní počítač mi odečetl 9 litrů benzínu na 100 km. K průměrné tabulkové spotřebě 6,7 litru jsem se příliš nepřiblížil ani při běžném cestování. Konzumace se pohybovala okolo 7 až 7,5 litrů. Jistým řešením by ale mohl být ekologický systém ISG (start-stop), který by měl zejména městskou spotřebu výrazně snížit.

Možností je ještě zvolit turbodiesel, otázkou ale je, jakým způsobem hodláte Vengu využívat. Osobně bych se i přes větší spotřebu držel benzínových motorů. Záležet už bude jen na vás, zda si chcete připlatit za agilitu, nebo se spokojíte s menším objemem a schopnostmi. Každopádně z hlediska prostoru ani jízdních vlastností vás Kia Venga nezklame. Navíc k tomu jako bunus dostanete i možnost odlišit se od zástupu Roomsterů, které brázdí naše silnice.

Plusy: vzhled, agilita, prostornost
Mínusy: vyšší spotřeba, roztěkanost na dálnici

Základní cena: 319 980 Kč

Motor    řadový zážehový čtyřválec
Objem    1591 ccm
Výkon    92 kW (125 k) při 6300 ot./min.
Točivý moment    156 Nm při 4200 ot./min.
Maximální rychlost    182 km/h
Zrychlení    10,2 s
Převodovka    5stupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb    8,4 / 5,8 / 6,7 l/100 km
Spotřeba během testu    8,5 l/100 km
Palivová nádrž    48 l
Délka x šířka x výška    4068 x 1765 x 1600 mm
Rozvor    2615 mm
Hmotnost    1269 kg
Zav. prostor min/max    444 / 1253 l