Seat Exeo asi není žádné terno, pokud si ho vůbec tak vedení španělské automobilky představovalo. V Česku je to nejhůře prodávaný model Seatu, v žebříčku vozů střední třídy se s 113 prodanými kusy umístil na na 15. místě a nechal za sebou už jen Hondu Accord nebo Kia Magentis. Jen pro srovnání, nové generace Audi A4 se prodalo 570 kusů a nejprodávanější vůz této kategorie Škoda Superb si zapsal 4478 registrací. To je skoro 40x více. Nevadí, na vývoj tohoto vozu stejně mnoho úsilí nepadlo. Stačilo přesunout linku z Německa do španělského Mertorella.

Nutno ale podotknou, že Seat Exeo patří k těm hezčím vozům segmentu střední třídy. Jeho tvary nedokáží skrýt minulost se čtyřmi kruhy na kapotě, decentní změny ale také přináší něco málo ze španělské emocionality. I když toho opravdu není mnoho. Exeo s Multitronicem navíc nově dostalo  LED vzadu. Přepracovány byla i záda předních sedaček tak, aby cestující v druhé řadě měli o trochu více místa na nohy. Jezdil jsem se sedanem i kombíkem ST a dokonce i ve Španělsku se mi mnoho stejných modelů potkat nepodařilo. Zákazník tak má jistotu, že když se už pro Exeo rozhodne, nebude působit tuctově.

Pojďme ale k jádru věci. Převodovka Multitronic není klasický automat, ale elektronicky řízený variátor, nebo-li CVT. Na palubě se nicméně jeví téměř jako běžný automat, protože má pevně předdefinovaných sedm umělých rychlostních stupňů. Ty se dají ovládat buď pomocí voliče, nebo pádly pod volantem, stejně jako u Audi. Není divu, i volant má své kořeny v Ingolstadtu. Multitronic se do Exea montoval už s benzínovým motorem 2.0 TFSI, jeho spojení s 2.0 TDI je tak novinkou. Lze si ho pořídit pouze s verzí o výkonu 105 kW (143 koní). Silnější turbodiesel s výkonem 125 kW (170 koní) zůstává věrný manuálnímu šestikvaltu.

To rozhodně není na škodu, protože po prvních kilometrech za volantem jsem měl jasno. Multitronic je převodovka pro klidnou jízdu po městě a na delší vzdálenosti. Sportovní zážitky (navzdory vyzývavým páčkám pod volantem) od ní nečekejte. Silnějšímu motoru by tak zbytečně ubírala na agilitě, majitelé slabšího naftového čtyřválce se s ní ale rádi smíří a komfortu cestování podřídí své sportovní touhy. Já jsem je ale potlačoval jen velmi těžko, zvláště ve chvíli, kdy nás testovací trasa zavedla na nádherně klikaté silničky směřující ke slavnému Montserratu. Táhlá zatáčka tu střídá prudkou, asfalt je téměř dokonalý a i když jsem ve Španělsku a teploměr v Barceloně ukazuje únorových 15 stupňů nad nulou, tady krajnici lemuje bílá vrstva námrazy.

Seat Exeo je na takových silnicích stabilní, přece jen Audi A4 patřila ve své době k těm lepším vozům na trhu. Faktem ale je, že řízení postrádá jakýkoliv cit kriticky potřebný ke sportovnější jízdě. I když je podvozek velmi dobře vyladěný, s těžkým turbodieselem vpředu se také brzy dočkáte nedotáčivosti, kterou ale lze předvídat. Při předjíždění pomalejších řidičů jsem si pak všiml, že má automat pod plynem tendenci vytáčet motor do zbytečně vysokých čísel. Tam, kde už není vrchol točivého momentu ani výkonu a tím pádem nemá tato snaha žádný valný smysl. Jen zvyšuje hluk a očekávání řidiče. Korekce manuální volbou vyššího rychlostního stupně ale vše zachrání.

Možná i díky tomu nejsou parametry 2.0 TDI 105 kW s manuální šestistupňovou převodovkou a CVT Multitronic tak odlišné. Stovka tomu prvně jmenovanému zabere 9,2 sekundy (maximálně 215 km/h), Multitronic na to potřebuje jen o jednu desetinu déle. Rozdíl ve spotřebě už trochu cítit je – 5,2 oproti 5,8 litrů nafty na 100 km ve prospěch manuálu. Já jsem jezdil v průměru za 8 litrů nafty na 100 km, ale test nebyl dostatečně dlouhý a většinu času jsem jezdil dynamicky nebo po ucpané Barceloně.

Seat Exeo 2.0 TDI Multitronic mohu tedy vřele doporučit člověku, který se chce svým vozem decentně odlišovat a zároveň nehodlá obzvlášť chvátat. Spíše dá přednost klidné a komfortní jízdě, kterou mu vůz bezesporu přinese. Nevýhodu, kterou mohou někteří zákazníci spatřovat, je hlavně absence moderních technologií, které se v poslední době dostaly i do střední třídy. Řeč je o aktivních tempomatech, kontrolách bdělosti, jízdních pruhů nebo mrtvých úhlů. Nic z toho Exeo zatím mít nebude, stejně tak se bude třeba obejít i bez pohonu všech kol quattro, na který sice v karosérii zbývá místo, ale koncern se dělit nechce.

Lákavě tedy může znít hlavně cena. Základní Seat Exeo s motorem 1.8T (88 kW) přijde na 532.900 korun ve výbavě Reference (pouze s manuálem). Motorizace 2.0 TDI (105 kW) s manuálním šestikvaltem pak stojí 595 900 korun. Verze s převodovkou Multitronic 639 900 korun. Za automat si tedy připlatíte 44 tisíc korun. Pro srovnání: Śkoda Superb 2.0 TDI (103 kW) s automatem stojí  703.900 korun, Volkswagen Passat 2.0 TDI (103 kW) s DSG je za 696.700 korun a Ford Mondeo  2.0 Duratorq TDCi (také 103 kW) s převodovkou PowerShift 717.890 Kč.