Nová generace Opelu Astra v praktické verzi Sports Tourer patří k těm nejhezčím vozům tohoto charakteru ve střední třídě. A ač se o prvním tvrzení můžete se mnou dohadovat, to druhé už rozporovat nelze: je z nich nejdelší. Kvality nové Astry jsem testoval v okolí Velkých Popovic.

Už samotný Opel Astra je designově velmi povedeným vozem. Zapadá výborně k novým přírůstkům rüsselsheimské rodiny, jako je větší Insignia a Meriva. Jak v poslední době bývá zvykem, praktičtější verze kombi jsou občas hezčí, než jejich předlohy v podobě sedanu nebo hatchbacku. To do jisté míry platí i u Astry. A tak můžu prohlásit, že si své, i když trochu nadnesené označení Sports Tourer zaslouží.

Opel Astra Sports Tourer měří na délku 4698 mm, což je oproti minulé verzi s označením Caravan pořádný skok (Caravan měl 4515 mm). Fascinující ale je, že se tento nárůst žádným způsobem neprojevil v interiéru, ani v zavazadelníku. Vůz se prostě jen oplácal karosérií.

V nižší střední třídě je základní objem zavazadelníku 500 litrů dostačující. Oproti Caravanu se zvětšil nakládací otvor a jeho hrana leží 640 mm nad zemí, což je tak akorát. Co nebývá v této třídě zvykem, je velmi pohodlné sklápění zadních sedadel pomocí tlačítek umístěných v kufru. Stačí zmáčknout a rázem se vytvoří dlouhá ložná plocha, tentokrát s objemem až 1550 litrů. Dno je rovné, samozřejmostí je i jeho zarovnání s nákladovou hranou. Při sklápění nepřekáží opěrka hlavy.

Opel vyřešil i otázku "kam s ním?". Kryt zavazdelníku se dá vyrolovat jedním stisknutím a pak zase zpět pohodlně zatáhnout. Stejně lehce se dá i odejmout. Naštěstí je pod podlahou kufru další úložný prostor, kam se pohodlně vejde, takže se vám už nestane, že byste ho zapomněli v garáží nebo dokonce někde na ulici. Zkrátka praktičnosti dosáhl Opel obstojné.

Trochu stísněně

Pokud byste ale čekali nějaký nárůst prostoru pro posádku, pak vás musím zklamat. Místa je tu stejně málo, jako v hatchbacku. Vpředu vás utlačuje trochu velká palubní deska, které jako obvykle musím vytknout titěrná tlačítka a vzadu je málo místa před koleny i do strany. Dva dospělí lidé se tu vejdou, ale s rezervou. Prostřední místo poslouží tak maximálně na odložení kabátu. Tady tedy Opel Astra Sports Tourer trochu klame tělem. Může být klidně nejdelší ze všech, ale uvnitř o tom není ani vidu.

Výbava vozu je samozřejmě jinak shodná s hatchbackem. Docela mě potěšila přítomnost vyhřívání volantu. To je také na nižší střední třídu nevídaná záležitost. Alespoň už vím, místo čeho byly v testovacích vozech, které jsme měli v redakci, zaslepená tlačítka. Opel se může chlubit i velmi kvalitními a pohodlnými sedačkami s certifikátem od německých ortopedů nebo čtečkou dopravních značek s pochybnou přesností. O tom si ale přečtete v pondělí v testu hatchbacku 1.4 Turbo.

K prvnímu svezení jsem si vybral motorizaci 2.0 CDTI DTH, vůbec nejsilnějším naftový motor pro Astru, který můžete mít. Turbodiesel je pěkně našlapaný s výkonem 118 kW a 350 Nm. Na výběr je automat, já jsem dostal manuální šestikvalt.

Nafťák má rád hlavně střední otáčky, takže je potřeba častěji řadit. Velkým překvapením pro mě byl fakt, že se tabulková spotřeba blížila realitě. Jezdil jsem v průměru 5,9 litru na 100 km, v tabulce je údaj 5,1. Počkám ale na týdenní test, pokud se mi tahle jednotka dostane do ruky. Charakteristické pro tento motor je také slušné odhlučnění, takže strach z traktorového chodu mít nemusíte.

Jízda stejná, cena slušná

Jízdní vlastnosti se oproti hatchbacku výrazně nemění, i když je fakt, že v případě dvoulitrového turbodieselu jsem pociťoval zátěž na přídi hlavně při dynamičtější jízdě. V běžném provozu vás ale nic nepřekvapí. Zbytečné je podle mého názoru připlácet si za adaptivní podvozek, který nabízí komfortní režim Tour, Normal a Sport. Mezi prvními dvěma jsou rozdíly prakticky nepostřehnutelné, při Sportu podvozek lehce přituhne, stejně tak řízení a budíky se zbarví dočervena. Ale proč? Vždyť základní podvozek je ideálně tuhý a relativně komfortní zároveň.

Astra Sports Tourer je už v Česku a oproti hatchabcku můžete počítat s příplatkem 32 tisíc korun. Prostorově si moc nepolepšíte, zvedne se jen využitelnost zavazadelníku. Ale o tom přece kombi je. Navíc auto vypadá velmi dobře. Základní verze s benzínovou 1.4 vyjde na 360.900 korun. Testovaná motorizace stojí minimálně 486 tisíc korun.

Související