Co je jasné z prvního pohledu je fakt, že Suzuki Kizashi je prostě svá. Nesnaží se jít s davem a její design je prostě jiný než zbytku uniformního segmentu. Příď odkazuje na ostatní modely značky a Kizashi se díky tomu stává lehce zařaditelnou. Sedan dlouhý 4650 mm má velmi povedenou svalnatou záď, která mu dodává šmrnc. Stejně jako dvě mohutné koncovky výfuku.

I když se interiér zdá být na první pohled stísněný, čtyři dospělí se sem pohodlně vejdou. Na zadních místech budou mít maximálně problém nad hlavou, před koleny je ale vše v pořádku, vpředu také. Hodnota 461 litrů objemu zavazadelníku je dostatečná. Potěšující je celkové zpracování interiéru. Kvalitní sedačky potažené kůží jsou příjemné na posezení. Palubní deska působí trochu stroze, zachraňuje ji hliníkový dekor. Ovladače jsou logicky umístěné a dobře se v nich orientuje. Jednoduše nejde o žádný módní výstřelek, na druhou stranu neurazí.

Suzuki už před nějakým časem na českém trhu zaujala zajímavou obchodní strategii. Rozhodla se některé modely nabízet v „plné palbě“. To je případ i Kizashi, kterou automaticky dostanete ve výbavě Sport. Ta zahrnuje spoustu položek, za které si musíte u konkurence tučně připlácet. Původně šokující cena od 679 900 korun tak začíná dávat smysl. Jediným příplatkem je metalíza za 13 tisíc korun.

Jeden motor na výběr

A jediná je také motorizace. To podle mě bude pro hodně zákazníků velký problém. Vtip je v tom, že jde o trochu obstarožně působící atmosférický čtyřválec VVT s objemem 2,4 litru. Japonci se tedy rozhodli jít klasickou cestou objemové síly, místo aby se snažili o downsizing, který teď v Evropě hodně frčí. Výkon pohonné jednotky je 131 kW ležících v 6500 otáčkách za minutu, motor má maximální točivý moment 230 Nm při 4000 ot/min.

Možnost volby ale přichází s pohonem. Vybrat si můžete buď klasický náhon na přední kola, který se dá pořídit za zmiňovanou cenu nebo za 759 900 korun zvolit čtyřkolku. V případě 4x4 za vás bude řadit bezstupňová převodovka CVT, které jsem se ze začátku trochu bál, ale byla vyladěna poměrně slušně. Zvuk jako z vysavače, který často doprovází tato převodová soustrojí, se nedostavil.

K prvnímu svezení jsem si vybral čtyřkolku. A udělal jsem dobře. Na silničkách v okolí Berouna ležela souvislá vrstva ujetého sněhu a díky českému zastoupení Suzuki, které nám domluvilo uzavření krátkého úseku silnice (stálo je to spoustu papírování a peněz) jsem si mohl auto pěkně osahat. A byl velmi mile překvapen. Kizashi se řídí dobře, odezva do volantu je ideální a chování vozu se dá skvěle číst. Obzvlášť u čtyřkolky se systémem i-AWD (upravuje přenos síly na kola podle potřeby) a systémem kontroly optimální hybnosti vozu. Ten zase monitoruje například natočení kol a podle toho instruuje i-AWD k rozdělení energie na kola.

Zábava na sněhu

Auto má neutrální chování a působí vyváženým dojmem. Kvituji i podvozek, který se ukázal být slušnou kombinací mezi přijatelným komfortem a sportovním naladěním. Protože velká část první jízdy probíhala na sněhu, byla možnost hlavně hrát si s pohonem všech kol a zkoušet ovladatelnost auta v řízeném smyku. Na nějaké další zjišťování jízdních vlastností nebylo právě vhodné počasí.

Kizashi s pohonem všech kol dává stovku za 8,8 sekundy, maximum je 205 km/h. Když se ale rozhodnete, že pro vás 4x4 není a dáte přednost pohonu na přední kola, pak vás může těšit fakt, že zrychlení zabere o sekundu méně a lze jet až 215 km/h. Lepší to bude také se spotřebou 7,9 litru benzínu na 100 km v kombinovaném provozu oproti 8,3 u čtyřkolky. Na testovací trase ale palubní počítač hlásil 11 litrů.

Suzuki Kizashi se mi líbí. Zaujala mě jízdními vlastnostmi a bohatou výbavou. Stejně jako samotnému dovozci i mě je jasné, že tohle auto nikdy nebude masovou záležitostí. A možná proto by se Češi měli naučit do střední třídy počítat i tuto značku. Bude to ale běh na dlouhou trať. Každopádně doufám, že pár nadšenců se najde.

Ceny
Suzuki Kizashi 2.4 VVT 2WD - 679 900 Kč
Suzuki Kizashi 2.4 VVT 4WD - 759 900 Kč