Poslední dobou zažívá Jaguar spolu se svou sesterskou značkou Land Rover obrození na českém trhu. Vděčí za to novému distributorovi, který převzal otěže po zkrachovalé firmě AMT Mobil. Jednu chvíli to vypadalo, že v to v Česku vůbec fungovat nebude. Teď to ale distributor s přímou návazoností na britské ústředí rozjíždí. Sídlí v Salzburku a tam nás pozval na ochutnávku některých vozů.

K dispozici byly na vyzkoušení všechny modely, které Jaguar vyrábí. Model XF jsem už testoval, nové XJ se v rubrice Auto.iHNed.cz objeví jako test zanedlouho, takže jsem sáhl po klíčkách od Jaguaru XKR, ke kterému se český novinář jen tak nedostane. Naštěstí jsem přijel mezi prvními, takže se o XKR žádný velký boj nekonal. Dostal jsem ovšem časové omezení. Zpět musím být za 45 minut. No, moc se člověk neprojede, ale aby pochopil základy tohoto luxusního GT to snad bude stačit. Podepisuji tedy, že budu dodržovat platné silniční zákony a utíkám na parkoviště, abych strávil co nejvíce času za volantem.

Jaguar XKR je na první pohled krasavec a nese všechno rysy svého původu. Hlavně obrovská chromovaná mřížka na přídi s kočičí hlavou je parádní. Otvory na vrchu přední kapoty nesou nápisy "supercharged", aby všem bylo jasno. Kabriolet má samozřejmě plátěnou střechu, aby se ušetřilo co nejvíce hmotnosti (kabrio je o 43 kg těžší) i zavazadlového prostoru, který je ale stejně minimální (313 litrů). Koho to však zajímá, když je záď zakončena čtyřmi obrovskými výfuky?!

Interiéry Jaguaru už dnes nepatří k tomu nejlepšímu, co na trhu s luxusními vozy lze najít. Přesto vás dokáže uchvátit. Sedačky čalouněné bílou kůží jsou epesní, dobře se v nich sedí a dají se nastavovat v nejrůznějších směrech. Zasloužily by si ale ještě krapet bočního vedení navíc. Volant má tenký věnec a vůbec se mi na něm nelíbí ty titěrné čudlíky. Ale opět, čert to vem!

Takhle by se dalo pokračovat dál a mohl bych tu dělat rozbor pomalé navigace či nulového prostoru na zadních sedadlech. Ale tyhle řádky mě vůbec nebaví, když mě svrbí ruka na to, abych vám tady popsal co nejvíce zajímá mě a předpokládám i vás, když jste si článek rozklikli. Ano, opravdu jízdní dojmy.

Mocný kompresor

Takže tedy mačkám obligátní tlačítko start a ze středové konzole vyjede kruhový volič automatické převodovky, se kterou se poprvé pochlubil Jaguar XF. Po něm to XK/XKR převzalo během svého faceliftu, jenž dostalo před rokem. Mimoděk prošlápnu a vidlicový osmiválec zaburácí. Dávám D a jede se na věc. Doku mě vidí mávající asistent, raději nic nepřehánět, jakmile ale hotelové parkoviště mizí za první zatáčkou, nastává opravdový ráj. Nebo vlastně peklo.

Pod protáhlou přídí se totiž ukrývá zlověstný Satanův kladkostroj. Vidlicový osmiválec s objemem 5,0 litru (jasně označený jako AJ-V8 Gen III R) je navíc přeplňovaný kompresorem. To znamená, že v porovnání s modelem XK s atmosférickým osmiválcem má prakticky shodné číslo u výkonu. Jenže u XK to číslo udává koně, u XKR kW. A když se to převede do koňského jazyka, máme tu rázem strašidelných 510 koní. Ano, je to ten samý motor, který testoval kolega za volantem Range Roveru, ale připomínám, že tohle auto váží "jen" 1,8 tuny. A je to zadokolka.

Automat v poloze "sport" je asi tak stejný hazard jako dát dítěti do ruky břitvu či zápalky. Plynový pedál funguje jako klíč k cestě do horoucích pekel. Ne, myslím to vážně. Sedíce poprvé v Jaguaru XKR přišpendlil jsem jej beze strachu k zemi. Mocná síla mě nakopla do zad jako bych nevážil nic a zadní kola se protočila. Záď se v tu chvíli neudrží v rovném směru a začne sebou smýkat ze strany na stranu jako úhoř. Běda mi! A ani rozjezd na dvojku třeba z průběžné rychlosti okolo 50 km/h není žádný med. Tahle kočka chce seknout i tak.

Zkrocená bestie

Když se ale po chvíli řidič naučí, že drží na uzdě nebezpečnou věc, a ví, jak na to, dokáže z ní vytáhnout maximum. Stovka totiž přichází za 4,8 sekundy. Stejně jako u kupé. A když si stáhnete střechu, v téhle rychlosti si připadáte jako na horské dráze. Pocit navozují i houpavé silničky v kopcovitém okolí rakouského města. O maximálce samozřejmě uvažovat nelze. Stejně je omezená - 250 km/h, jak se sluší a patří.

Tohle auto ale přes veškerou zběsilost není supersport. Je to GT tělem i duší. Jeho podvozek je totiž extrémně komfortní a větší konkurenci tak bude dělat spíše Maserati GranCabrio než Porsche 911 Turbo. Jenže ruku v ruce s pohodlím jde několik neduhů. A tím hlavním je řízení. To je sice ostré, stačí pohnout volantem pár milimetrů a už to jede kam chcete, na druhou stranu je posilovač účinný jako v nějakém městském voze. Konstruktéři si neuvědomili, že tím z tohoto vozu dělají v podstatě sebevražedný nástroj. Ve vysokých rychlostech stačí drobná nepozornost, špatné pohnutí volantu a konec. Tohle aute se jen tak pohodově nedá uřídit.

I přes to ho miluji. Ne tak silně jako Porsche, ale miluji. A vím, že ho u nás asi příliš nepotkám. Jaguar XKR prostě zůstane jedním z exotických vozů, které budete mít raději na plakátě ve své pracovně než v garáži. I ve skutečném životě. Je smrtící, rychlý, luxusní. Ale bohužel. Za ty peníze znám pár aut, které bych si pořídil raději.

Základní cena: 2 944 234 Kč

Motor     zážehový V8 s kompresorem
Objem     5000 ccm
Výkon     375 kW (510 k) při 6000-6500 ot./min.
Točivý moment     625 Nm při 2500-5500 ot./min.
Maximální rychlost     250 km/h
Zrychlení     4,8 s
Převodovka     6stupňová automatická
Spotřeba město/mimo/komb     18,9 / 8,6 / 12,3 l/100 km
Palivová nádrž     70,6 l
Délka x šířka x výška     4794 x 1892 x 1329 mm
Rozvor     2752 mm
Hmotnost     1800 kg
Zav. prostor min/max     313 l