Japonský sporťák, který se honosí odkazem na svou vzrušující historii rámovanou písmenem Z, přišel do našich končin také v otevřené verzi jako roadster. V zimě jsem testoval Nissan 370Z ve verzi kupé a před jeho nádhernými tvary, drsnými disky kol a jízdními vlastnostmi jsem se musel poklonit. A nebyl jsem sám. Proto mě zákonitě nedalo spát, jak se bude chovat Roadster. Půjde o čajíček? Budu zklamaný?

Ani omylem! Roadster má všechny správné předpoklady pro to být dobrý sportovní vůz, stejně jako jeho uzavřené dvojče. Pod dlouhou kapotou mu totiž podélně trůní stejný atmosférický šestiválec s výkonem 328 koní, pohon jde na zadní kola, takže je jasné, že tady se zábavě meze klást nebudou. A nebude nám v tom bránit ani hmotnost. Roadster je jen o neznatelných 28 kg těžší.

Atmosféra

Pod tlačítkem start na mě čeká vydařená atmosféra. Obzvlášť se staženou střechou působí zadunění při nastartování velmi lákavě. Párkrát prošlápnu na prázdno a pak už řadím D. Testovací auto je totiž vybaveno automatickou sedmistupňovou převodovkou. Trochu jsem váhal, jestli to takový vůz jízdně nepoškodí (obzvlášť, když může být manuální šestikvalt obdařen funkcí Synchro Rev Match). Ale neděje se tak. Naopak, ve většině případů jsem ho ocenil.

Proč? Oproti kupé s manuálem dělá totiž z tohoto auta více civilní verzi. Poté, co jsem se v zimě svezl s Nissanem 370Z, byl jsem nadšený. Na druhou stranu jsem si ale uvědomil, že s tímhle autem bych každý den prostě jezdit nechtěl. Je to únavné. Automat ubral trochu na někdy až zbytečné drsnosti a naladil auto více do komfortnější polohy. Ale aniž by přitom slevil na možnosti pořádně se vyřádit!

Soustrojí je to velmi moderní, takže pokud pojedete běžným způsobem, dokáže stlačit spotřebu auta klidně něco málo pod deset litrů. Při využívání dynamiky vozu si řekne o 13 litrů. A to nemluvím ani o tom, jaká pohoda je s automatem ve městě. Jen je potřeba si dát pozor na plynový pedál, který na sešlápnutí reaguje bleskově. Na okreskách parádní věc, ve městě si trochu zaskáčete, než si zvyknete. Převodovka samozřejmě umožňuje řadit pádly pod volantem (jsou na místě, netočí se s věncem) a má sportovní režim.

Hurá na klikatky

Jak jsem zmínil, plynový pedál reaguje hodně ostře a to se mi venku líbí. Představte si dlouhou klikatou okresku a málo frekventovanou. Je po lehkém podzimním dešti a já vím, že mě čeká moře zábavy. Na úvodní rovince přišpendlím plyn k podlaze a auto vystřelí kupředu. Motor má tolik síly, že zavlní zádí jako štika. Zvuk se plně rozvíjí okolo 5000 otáček v minutě, kde vrcholí točivý moment 368 Nm. K výkonnostnímu maximu v 7000 otáčkách mě pak doprovodí nádherným zvuk. Jo, atmosféry jsou nejlepší! Než se ručička rychloměru přehoupne přes 100 km/h, zabere to 5,8 sekundy. To je o pět desetin delší čas než u kupé, ale koho to trápí?!

Prvních pár zatáček je lepší dát se zapnutým ESP, přece jen člověk nikdy neví. Osahávám si plyn a zkouším dávkování. Elektronika je ale poměrně striktní a dovolí jen decentní posun zádi. Díky přesnému a hlavně hodně komunikativnímu řízení vím o všem, co se přede mnou děje. Volant je vážně upovídaný jak bába v Jednotě. Stačí třeba najet do sotva viditelných kolejí v asfaltu a už mi tahá za ruce „Dej si bacha,“ říká. Když chci jet ostře, musím dávat stoprocentní pozor.

Vypínám ESP a opět zkouším dávkování. Auto jde do řízeného smyku, ovšem velmi jemně. Rozhodit ho je totiž o trochu těžší než kupé. A není to jen automatem. Každopádně za mokra to zase tak velký problém není. Za sucha už to jde hůře. Ale je to opět dobrá zpráva. Pokud jste se báli výkonného sporťáku s náhonem na záď, nemusíte! Nissan 370Z Roadster vás nepokouše. Tedy jestli nejste opravdoví zelenáči. A navíc ruku na srdce. Máme rádi jízdu bokem, o tom žádná, ale případů, kdy tak vážně v reálném provozu jedeme, je málo. Nakonec tedy člověk chce, aby auto bylo stabilní. A to se Nissanu daří. Do zatáček totiž umí vletět vysokou rychlostí a neutrálně je vykroužit. Až teprve když začnete v polovině šikany tlačit na pilu, poslechne a pustí se do přetáčení.

Chcete ho?

Záměrně jsem ještě nemluvil o vzhledu. Osobně totiž preferuji kupé, ale spoustě lidí okolo mě se líbí Roadster víc. Nějak mi na něm nesedí ta plátěná tmavě červená střecha. Vypadá trochu jako rádiovka na hlavě váženého samuraje. Divné! Ovšem je tu jen od toho, aby vás chránila před rozmary počasí. Jakmile se udělá hezky, šup s ní dozadu (složení jí zabere 20 sekund)! Takhle to Nissanu nejvíc sluší a bude to slušet i vám.

Nissan 370Z Roadster si můžete pořídit za solidních 1.202.400 korun, testovaná verze dostala ale lepší výbavu nazvanou Pack 2 (tempomat, ventilované sedačky, navigaci atd.). Přijde na 1.360.900 Kč. Ale pořád se vám bude těžko hledat konkurence. Většina aut okolo je už z prémiového segmentu. Faktem je, že Zetko za nimi trochu zaostává v otázce zpracování. Jak jsem očekával, měl Roadster o trochu horší tuhost, takže občas zavrzal. Pazvuky se ozývaly i z mechanizmu střechy a z nějakého záhadného důvodu hlasitě šuměl boční reproduktor. I když bylo rádio vypnuté.

Ano, Nissan 370Z Roadster má pár podobných neduhů, ale copak jste metrosexuálové, abyste hned museli migrovat k BMW Z4? Ne! Drsní chlapi nad nějakými nedostatky leda tak mávnou rukou, sednou do Roadsteru a odfrčí si užívat života. Ty ještě drsnější sáhnou po kupé s manuálem.

Plusy: jízdní vlastnosti, vydařený motor, citlivé řízení
Mínusy: horší tuhost a dílenské zpracování

Základní cena: 1 202 400 Kč
Cena testovaného vozu: 1 360 900 kč

Motor    atmosférický benzínový šestiválec
Objem    3696 ccm
Výkon    241 kW (328 k) při 7000 ot./min.
Točivý moment    363 Nm při 5200 ot./min.
Maximální rychlost    250 km/h
Zrychlení    5,8 s
Převodovka    7stupňová automatická
Spotřeba město/mimo/komb    15,8 / 8,1 / 10,9  l/100 km
Spotřeba během testu    13 l/100 km
Palivová nádrž    72 l
Délka x šířka x výška    4250 x 1845 x 1325 mm
Rozvor    2550 mm
Hmotnost    1535 kg
Zav. prostor    140 l

Související