Co mají společného velké rodinné vozy? Jsou nudné a mají ne příliš zábavné jízdní vlastnosti. Ford S-max je ale jiný. Jakoby najednou v žabincem pokrytém rybníku vznikla tsunami. Je dynamický – vypadá dobře, komfortní a v testované verzi s milionovou cenovkou také pořádně luxusní. A tak to má být!

Osobně o velkých rodinných vozech píšu velmi nerad. Mnohdy totiž vlastně nevím, čím jsou tak zajímavé, že o nich musí příslušná automobilka vychrlit kilometry tiskových zpráv. Něco se na tom snaží změnit třeba Citroën Grand C4 Picasso, který alespoň zaujme netradičním designem. Naopak nový Volkswagen Saharan se drží usedlé tradice zuby-nehty. Proč vlastně Ford vrhl na trh rovnou dvě velká MPV?

Odpověď je nasnadě: v tomto segmentu totiž chyběly emoce! A zatímco Galaxy se drží nazpět a zaujme spíše méně akční tatínky a maminky, S-Max je tu pro ty, kterým koluje trochu automobilového nadšení v žilách. Ford tak šalamounsky nalákal nové zákazníky, o ty staré ale nepřišel.

Oba vozy jsou si velmi podobné, přesto na jejich vzhledu najdeme rozdíly, které z S-Maxe jasně činí kandidáta na nejdynamičtější MPV na trhu. K testu jsem obdržel kousek zdobený pohlednou vínovou metalízou Morello. Dynamické křivky podtrhla parádní litá kola. S-Maxu přidává na agresivitě také rozšklebená příď obtažená chromovou lištou. A na výrazu říkajícím „sním tě, jestli mi neuhneš“ přidávají i ostře seříznutá světla. Letošní novinkou jsou LED pro denní svícení. Sportovní charakter dobře vystihují žábry na bocích za předními koly. Žádnou funkci neplní, ale vypadají jednoduše dobře.

Luxus na palubě

Vnitřek se změnil jen minimálně. Palubní deska působí opět na pohled velice kvalitně a pocit z ní se nezmění ani na omak. Ford použil svou oblíbenou kapličku se dvěma budíky a velkým barevným displejem palubního počítače. Přes tlačítka na volantu se v něm ale budete trochu hůře orientovat. Vyžaduje hodně pozornosti.

Za příplatek 72 tisíc korun pak můžete dostat i multimediální systém s 7“ obrazovkou s DVD přehrávačem a GPS. Je tu i parkovací kamera. Grafika navigace by ale mohla být trochu čistší, v porovnání s některou konkurencí působí zastarale. Pořád zůstává i netradiční páka ruční brzdy. Ta sice kvůli své mohutnosti zabírá hodně místa, stále ale dokáže udivit Fordu neznalé spolucestující.

Abych S-Max podrobil opravdu důkladnému testu, vzal jsem ho na dlouhý výlet do Benátek. Cestování s rodinnou je hlavně o komfortu a tak mi vůz musel dokázat, že i když je duší sportovec, bude se k posádce chovat citlivě. Výbava Titanium je sice v katalogu na prostřední pozici, další příplatky za necelých 250 tisíc korun ale z MPV udělaly kočár takříkajíc „v plné palbě“.

Negativně ale ovlivnily výslednou cenu, která o nějakých 48 tisíc korun překonala milion. To hýčkání ale za to stálo! Parádní sedadla jsou potažena kombinací kůže a Alcantary. Mají dobré boční vedení, jsou však velice pohodlná. Součástí příplatků bylo také jejich vyhřívání a možnost nastavit si je v 8 různých směrech. Upravit se tak dala třeba jen bederní opěrka, což často bývá standardem až u prémiových značek. Zajímavým příplatkem je systém BLIS pro hlídání zpětných úhlů. Ten znám už z Volva. Má bohužel jednu nepříjemnou vlastnost – tendenci vypínat se třeba při špatném počasí.

Komfort za každých okolností

Prostorově si není vůbec na co stěžovat a celou dobu jsem přemýšlel nad tím, proč bych si měl vlastně kupovat ještě větší Galaxy?! Vždyť na předních místech jsem se cítil přímo královsky a mezi sedadly zbylo ještě dostatek prostoru pro širokou loketní opěrku a středový panel. Druhá řada má tři plnohodnotná sedadla. I když už nemají tak výrazné boční vedení jako „sportovní“ sedačky vpředu, poskytují stále dostatek komfortu. Lze je i podélně posouvat a volit úhel náklonu opěradla.

Místa před nohama je velmi mnoho, i když za volantem sedí nadměrně urostlý řidič. Dříve byla třetí řada sedadel výhradním artiklem jen většího Galaxy, teď je ale i v S-Maxu. Zvednout je z podlahy chce trochu cviku i síly, pro vaše děti budou ale plně dostačující. Dospělými neobsazovat! Při cestování v sedmi vám zbude jen 285 litrů pro zavazadla. Při složené třetí řadě máte k dispozici 1171 litrů. Gigantický Ford Galaxy pojme ještě o 90 litrů navíc.

Komfort cestování není jen o prostoru, ale i o naladění podvozku. A troufám si říct, že S-Max nechává za sebou většinu konkurentů. Podvozek je naladěn příjemně a není s ním problém cestovat na zničených českých silnicích ani při vysokých dálničních rychlostech. Auto se chová jistě za každé situace a co je hlavní, díky povedenému odpružení nemá v zatáčkách tak silnou tendenci k nedotáčivosti jako třeba konkurenční Sharan. Při řízení rozhodně nenabudete pocitu, že tohle MPV váží skoro 1,7 tuny a dá se s ním jet hodně svižným stylem. Na německé dálnici zase není problém uhánět 170 km/h. Nebude vás rušit ani příliš velký aerodynamický hluk.

Na dlouhé cesty

Ročník 2011 dostal nejsilnější verzi naftového dvouliltru Duratorq. Ten je schopen produkovat výkon 120 kW (163 koní) a maximální točivý moment 340 Nm. Pohonná jednotka byla obdařena přímým vstřikováním a může se pochlubit opravdu tichým chodem. S-Max s ní má více než přijatelnou dynamiku.

Dobře spolupracuje se 6stupňovou manuální převodovkou, která chodí v kulise přesně. Stovku s ní dává za 9,5 sekundy, s novým automatem mu to trvá o 6 desetin výš. Nevím, jak pracuje, nezkoušel jsem ho. Ale po svých zkušenostech bych doporučil jednoznačně manuální převodovku. Proč? Potěší vás totiž i svou spotřebou. Když jsem svižně mířil po dálnici na jih, řekl si o 8,0 litru nafty na 100 km. Na menších silnicích v rychlostech do 100 km/h pak 6,5 litru. Připomínám, tohle je velké MPV! Sluší se dodat, že samozřejmostí je norma Euro 5. A abych nezapomněl, při tankování jsem ocenil bezpečnostní hrdlo nádrže, které se uvolní hned po odjištění záklopky, takže není potřeba nic šroubovat ani nikam strkat klíček.

Ford S-Max má ze všech velkých rodinných vozů nejlepší jízdní vlastnosti. A nemám problém se pod tuto větu podepsat, protože můžu srovnávat nejen s Volkswagenem Sharan, Citroënem Grand C4 Picasso, ale třeba i mnohem levnějším Renaultem Grand Scénic, Peugeotem 5008 nebo Toyotou Verso. Určitou výzvou bude tak jen Mazda 5, která se objeví na podzim. Minimálně do té doby si ale bude těžko S-Max hledat konkurenci. Jedinou překážkou tak bude hlavně cena. I když se slabšími motory a v nižší výbavě začíná na 717 990 korun, pokud si chcete plně využít jeho možností, doporučuji jít do testovaného motoru. Chápu ale, že najít milion v rodinném rozpočtu nebude pro některé snadné nebo vůbec možné. Pak teprve chápu, že se rozhodnou pro některého z levnějších konkurentů.

Plusy: povedený vzhled, jízdní vlastnosti, prostornost, silný a úsporný motor
Mínusy: vyšší cena, složitý palubní počítač, nespolehlivý BLIS

Základní cena: 717 900 Kč
Cena testovaného vozu: 1 048 490 kč

Motor    přeplňovaný vznětový čtyřválec s přímým vstřikováním
Objem    1997 ccm
Výkon    120 kW (160 k) při 3750 ot./min.
Točivý moment    340 Nm při 2000-3250 ot./min.
Maximální rychlost    205 km/h
Zrychlení    9,5 s
Převodovka    6stupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb    7,2 / 4,9 / 5,7 l/100 km
Spotřeba během testu    8,0 l/100 km
Palivová nádrž    70 l
Délka x šířka x výška    4772 x 1884 x 1660 mm
Rozvor    2850 mm
Hmotnost    1690 Kg
Zav. prostor min/max    285 / 2000 l