Značka Chevrolet dnes produkuje jak typicky americké bouráky a la Camaro, tak i vozy původně spadající pod korejskou automobilku Daewoo. Ta se v Evropě prosadila mimo jiné miniautíčkem Matiz, které Chevrolet po faceliftu na většině trhů prodával jako Spark. Tolik historický exkurs, odteď se ale budeme zabývat právě Sparkem, konkrétně v jeho druhé generaci.

Designem stojí na pomezí svého předchůdce a zbytku současné produkce, což je možná důvodem jeho rozporuplnosti. Zatímco záď s pohlednými kruhovými světly zasazenými v čirém krycím plastu a bok se šviháckým prolisem dávají malému vozu šmrnc, předek jako by patřil autu o dvě třídy většímu a na příď Sparku byl násilně naroubován. Dělají to hlavně obří světlomety, které ještě opticky zvětšují tmavé plastové výběžky zasahující vysoko nad blatníky. Dojem umocňuje rozměrná maska s velkým křížem na typicky mohutném středovém žebru.

V kontrastu s tím působí až komicky čtrnáctipalcová kola, na nichž Spark připomíná spíše nákupní vozík, protože bez ohledu na snahu designérů je disproporce mezi výškou a šířkou auta skutečně znát. Velmi důležitou úlohu hraje barva vozu. Chevrolet auto prosazuje jako mladistvé a hravé, čemuž zelená metalíza rozhodně sekunduje. Pokud se budete při výběru držet pastelových barev, kterých je v nabídce přehršel, nemůžete udělat chybu. Pohledné jsou také stříbrně lakované střešní ližiny. Naopak pokus zamaskovat kliku zadních dveří do černého plastu v rohu příliš nevyšel, klasické umístění by bylo vhodnější.

Auto moto styl

Interiér hovoří jasnými slovy: minivozy se nakupují nejprv peněženkou a pak až srdcem. Měkčené plasty tu tedy nenalezneme, ale i tak lze říci, že použité materiály patří k tomu lepšímu. Vzhled ozvláštňuje leskle černá lišta, v níž se nacházejí dva odkládací prostory. Bohužel svou funkci neplní na sto procent, po hladkém lesklém plastu totiž menší předměty velmi rády cestují, takže při akceleraci může třeba mobil rychle zmizet pod sedačkou.

Zajímavým prvkem je i stříbrně lakovaný přístrojový panel, který je upevněn po vzoru motocyklů přímo na sloupku řízení. Velkou výhodou je, že se pohybuje společně při nastavování výšky volantu a nehrozí tak zakrytí přístrojů věncem. Tachometr je analogový, zbytek přístrojů digitální a jednoduchý palubní počítač (neumí měřit spotřebu, pouze dojezd) se přepíná třemi tlačítky na vrcholku pravého panelu. Kolečka, která jej lemují, nejsou samoúčelná, ukrývají různé kontrolky. Pohodlné je samočinné zhasnutí světel po vypnutí motoru, méně povedená už absence trojbliku.

Chevrolet Spark 1.0 LS PlusStředový displej, který se nachází na okraji zorného pole, pro mě byl zdrojem utrpení. Budiž, kontrolka obsazení zadních sedadel není asi úplně dobře kalibrovaná, takže zhasíná až po několika minutách. Aspoň že zhasíná. Ale proč musí neustále svítit kontrolka zapnutého aitbagu spolujezdce? Podstatnější informací by bylo, že zapnutý není, zejména, pokud vpředu převážíte dítě v sedačce. Nicméně to malé protivné žluté světýlko prostě svítí pořád a nenaděláte s tím nic.

Mícháte rádi těsto?

Nač to asi narážím, řeknete si. Pokud hádáte řadicí páku, míříte správným směrem. Délkou totiž zapadá někam mezi dvanáctsettrojku a Karosu. Trochu přeháním, ale je skutečně absurdně dlouhá, mohla by mít o nějakých 5-7 centimetrů (v podstatě celou hlavici) méně. Řazení samotné je poměrně přesné, trochu měkké, ale v příčné ose je převodovka umístěná příliš dozadu, takže dvojku a čtyřku budete řadit v oblasti stehen. Opěrku mezi sedadly finanční dozor nepovolil a ta v plastu dveří je úzká a tvrdá, paže si tedy bohužel neodpočinou.

Co se sezení samotného týče, byl jsem mile překvapen. Ačkoliv přední sedačky nemají téměř žádné boční vedení, jsou přiměřeným kompromisem mezi tuhostí okrajů a měkkostí polštářů a ani na delších cestách nezpůsobují bolesti zad. Sedí se trochu výše, ale seřiditelnost je ve všech směrech dobrá, také výhled všemi směry je na úrovni. Dalším příjemným zjištěním byl podélný prostor, kdy jsem si při svých 185 centimetrech za sebe sedl, aniž bych koleny prodíral čalounění opěradla před sebou. Hlavu však vzadu trochu utiskuje svažující se střecha.

Páté místo uprostřed je spíše symbolické, ale čtyři lidi Spark převeze bez větších obtíží. Jen s sebou nesmějí mít mnoho věcí, 170 litrů základního objemu zavazadelníku poslouží nejvýš pro středně velký nákup. Pokud cestujete ve dvou a složíte opěradla, můžete docílit až 568 litrů, což už by mělo být postačující. Víko kufru zvenku postrádá odemykání klikou, lze jej otevřít jen táhlem zevnitř nebo klíčem.

Jeden litr, čtyři hrnky

Pozitivem nového Sparku je, že nepoužívá motůrek svého předchůdce o objemu 0,8 litru. Nárůst hmotnosti si vyžádal novou základní motorizaci: čtyřválec 1,0 litru s moderní šestnáctiventilovou konstrukcí, výkonem 50 kW (68 k) a maximem točivého momentu 93 Nm. Nejsou to nijak závratné hodnoty, ale je třeba počítat s tím, že domovinou malého Chevyho bude primárně město.

Pokud se tedy pohybujete rychlostmi do sedmdesáti kilometrů v hodině, což v naprosté většině měst stačí, dynamika je dostačující – ne že byste si mohli brousit zuby na semaforové sprinty, ale nebudete za lenochy. Horší to je, jakmile překročíte hranice města. 15,5 vteřiny potřebných pro zdolání stovky není žádná sláva, ale vytáčením a řazením mezi trojkou a pětkou můžete udržovat rychlost v rámci limitů. Jen si nechte zajít chuť na předjíždění, protože pružné zrychlení doménou Sparku prostě není.

Dálnice jsou skutečně až cizí prostředí. Dosáhnout tachometrové sto čtyřicítky (v reálu o deset méně) není nemožné, jen to nějakou tu minutku trvá. Pokud vám však plány do cesty nepostaví větší kopce, můžete i při čtyřech tisících otáček cestovat za poměrně kultivované akustické kulisy – nemusíte zesilovat rádio ani hlas, bzučení čtyřválce do kabiny nijak výrazně neproniká. Ve zvlněném terénu a frekventovaném provozu musíte počítat s tím, že se budete většinou tísnit s kamióny v pravém pruhu. Potěší dobrá odolnost vůči bočnímu větru.

Do města, do měkka

Změřit spotřebu, jak už bylo řečeno, palubní počítač neumožňuje, a tak jsme museli odhadovat odběr paliva podle ujeté a dojezdové vzdálenosti. Výsledné číslo 5,6 litru je tedy podílem třiceti litrů paliva a necelých 540 ujetých kilometrů. Pokud bychom Sparku odpustili dálniční cesty, kde bude spotřeba zhruba sedmilitrová, je v jeho schopnostech se dostat k udávané papírové hodnotě 5,1 litru a teoretickému dojezdu 650 km.

I jízdní vlastnosti odkazují malou „jiskřičku“ do městského provozu. Chevrolet Spark 1.0 LS PlusKombinace krátkého rozvoru, vysokého profilu pneu a měkkého odpružení znamená, že Spark se dobře vyrovnává s nerovnostmi typu kanálových poklopů, záplat a dlažebních kostek. Nemá se příliš rád s krátkými příčnými nerovnostmi, na nichž lehká záď odskakuje, a také je vyloženě rozladěn z jízdy po tramvajových kolejích, kde se citelně smeká.

Řízení má poměrně strmý převod, ale zpětnou vazbou nenadchne. Parkování je každopádně díky skromným rozměrům hračka. Ve vyšších rychlostech je třeba si dávat pozor na kaluže a vyjeté koleje plné vody, kde má Spark tendence cestovat i směrem, který řidič nezamýšlel. Brzdy jsou vpředu kotoučové a vzadu bubnové, což tomuto typu vozu stačí více než dostatečně i při opakovaném brzdění.

Solidní věno

Nový Spark už narozdíl od Matizu nezačíná na 160 tisících korun, ale i tak se podařilo stlačit cenu základního provedení pod 195 000 Kč. Testovaná verze LS Plus se včetně příplatkové metalické barvy vešla do 239 tisíc a za tuto částku dostanete bohatou bezpečnostní výbavu zahrnující mimo jiné 6 airbagů, dále rádio s přehrávačem CD a MP3 s ovládáním na volantu (trochu zvláštní je připojovací konektor miniUSB, čitelnost displeje na slunci je slabá, ale zvuk má dobrý), manuální klimatizaci, elektrické ovládání oken i zrcátek a dálkové centrální zamykání, což jsou prvky, které byly v této třídě aut ještě docela nedávno skutečným luxusem.

Pokud tedy chcete vysloveně malé auto pro městský provoz, Spark nabízí zajímavý design, rozumnou spotřebu, postačující dynamiku a solidní výbavu za dobrou cenu. Konkurence často v některém parametru zaostává, takže se Chevrolet nemusí obávat, že by druhá generace neudržela krok s dobou.

Plusy: solidní prostor v kabině, spotřeba, výbava, odhlučnění, řízení
Mínusy: dynamika mimo město, délka řadicí páky, opěrky rukou, kontrolka airbagu, odkládací prostory

Základní cena 1.0 16V: 194 900 Kč
Cena 1.0 16 V LS Plus: 229 900 Kč

Motor: atmosférický zážehový čtyřválec
Objem motoru: 995 cm3
Maximální výkon: 50 kW (68 k) při 6400 ot./min
Maximální točivý moment: 93 Nm při 4800 ot./min
Převodovka: manuální pětistupňová
Maximální rychlost: 154 km/h
Zrychlení  0-100 km/h: 15,5 s
Spotřeba město: 6,6 l/100 km
Spotřeba mimo město: 4,2 l/100 km
Kombinovaná spotřeba: 5,1 l/100 km
Spotřeba během testu: 5,6 l/100 km
Provozní hmotnost: 978 kg
Délka x výška x šířka: 3640 mm x 1552 mm x 1597 mm
Rozvor: 2375 mm
Zavazadelník / po sklopení: 170 l / 568 l