Vůz Mitsubishi ASX jsem dostal vůbec jako první k testu. Naštěstí jsem ale zjistil, že auto je už v podstatě zajeté – odometr hlásil něco málo přes 1500 km. A tak jsem ho mohl podrobit docela slušné zatěžkávací zkoušce. Vyrazil jsem na pozvání českého zastoupení značky k rakouskému jezeru Wolfgangsee. Cesta dlouhá zhruba 400 km je ideální pro zkoušení spotřeby i svižnosti motoru. Vede totiž nejen po dálnicích, ale i klikatých okreskách a větších komunikacích první třídy. Je potřeba hodně předjíždět, či zvládnout táhlé kopce na dálnici.

Nebudu se dnes soustředit na popis exteriéru a interiéru vozu, který jste si mohli přečíst ve čtvrteční příloze Hospodářských novin. Budu se raději soustředit přímo na motor.

Agregát 1.6 MIVEC je řadový čtyřválec. Disponuje variabilním časováním ventilů a zajímavým kompresním poměrem 11:1. Výkon čítá 117 koní a maximální točivý moment 154 Nm. Hned po nastartování je jasné, že oproti naftovému 1.8 DI-D je jeho chod o poznání tišší. Odpadá hlavně nepříjemné pískáni turbodmychadla. Problém je ovšem trochu s jeho výkonnostní křivkou, jak naznačují grafy. Zátah jednotky totiž není úplně lineární. Nejde o žádné velké výpadky, ale pokud budete zrychlovat s pedálem na zemi ze spodních do vrcholných otáček, jisté záseky po cestě pocítíte. Ale co, dieselu zase chybí trochu síly odspodu.

Mitsubishi ASX se s benzínovým motorem cítí nejlépe ve městě. V rychlostech do 70 km/h jde totiž o velmi schopnou pohonnou jednotku, která vám na světlech ostudu nenadělá. Auto s ní váží 1345 kg. ASX s naftovou jednotkou naměříte 1495 kg a s pohonem všech kol dokonce 1600 kg. Rozdíl v hmotnosti je tedy výrazný. Jen se podívejte na fotografii, jak se malý agregát ztrácí v motorovém prostoru vozu.

Mimo město ale benzínové verzi chybí rezerva výkonu i točivého momentu. Hlavně dynamické zrychlení ve vyšších rychlostech je tragické. Předjet kamion jedoucí 80 km/h tak chtělo po cestě do Rakouska hodně pevné nervy a dobrou schopnost najít potřebnou díru v provozu. A moc jich nebylo! Jízda tak byla střídavě vláčením se za pomalými řidiči a hektickým prcháním vpřed. Už si ani nepamatuji, kdy jsem se naposledy tak vroucně radoval z rozšíření komunikace z jednoho na dva pruhy. Jenže i tam přišel problém. Rozšíření totiž většinou bývá v kopcích a na ty táhlé benzínové ASX moc nestačí. Znamenalo to tedy podřadit na čtyřku, přidupnout pedál na zem a doufat, že rozšíření bude dostatečně dlouhé, abych předjel alespoň první dva kamiony. A táhlá stoupání na dálnici jsou tou samou písničkou.

Dlouhá pětka

Faktem ale je, že když jsem dal MIVECu šanci, dokázal ASX rozjet na slušnou rychlost. Auto je s tímto motorem vybavenou jen 5stupňovou manuální převodovkou s přesným chodem, ovšem trochu delšími dráhami v kulise. Pátá rychlost je ale vyladěna "na dlouho", takže při 130 km/h točí necelých 3500 ot/min. S autem se tak dalo klidně uhánět i 160 km/h stále ještě za přijatelné spotřeby, hluku od motoru a hlavně aerodynamického svistu. Také ten zůstával v mezích přijatelné formy, což bych od takto tvarovaného auta nečekal. Na vysoké rychlosti je ale potřeba mít dostatečné dlouhou rovinku. Rozjezd totiž trvá velmi dlouho.

Když jsem se dostal na kvalitní asfalt klikatých horských silnic v Rakousku, objevil se mi poprvé úsměv na tváři. Už u naftového ASX jsem si pochvaloval solidní řízení i jistotu podvozku. Benzínový motor přispěl k odlehčení a tak je vytáčení zákrut mnohem zábavnější. Paradoxně se dají se slabším motorem projíždět mnohem rychleji. A je jedno, že pohon směřuje pouze na přední kola. Toto Mitsubishi má dle mého názoru jedny z nejlepších jízdních vlastností ve svém segmentu. Opravdu, konkurovat mu může málokdo, protože japonští inženýři vyladili vůz špičkově.

Vyplatí se?

Když jsem parkoval u hotelu, přímo u průzračně čistých vod Wolfgangsee, zběžně jsem mrkl na palubní počítač. Jeho hodnota se zastavila na 7,2 litrech benzínu na 100 km. Překvapilo mě to, neboť jsem autu pořádně šlapal na krk, ať už šlo o předjíždění nebo let po dálnici. Když jsem se druhý den vydal na krátký výlet do Salzburku, zkoušel jsem jet konstantní rychlostí a počítač nakonec ukázal 6,0 litru. To je vážně příjemná hodnota mířící spíše do kategorie kompaktních městských vozů a ne SUV.

Naftový motor neumí jezdit o moc úsporněji. Má ale k dobru větší točivý moment, který vám zaručí bezstarostné cestování po silnicích i dálnicích. Žádný stres z předjíždění ani táhlých kopečků. Pro benzínový motor by tak mohla hovořit jen pořizovací cena.

Pokud budeme srovnávat stejné výbavy, pak Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC Invite vyjde na 469.900 korun. S naftovým motorem 1.8 DI-D (116 k) a pohonem 2WD stojí 529.900 korun. Nejsilnější agregát 1.8 DI-D (150 k) stojí 599.900 korun a je sním spojeno i 4WD. Rozdíl je tedy minimálně 60 tisíc korun. Tato investice se vám na spotřebě jen tak nevrátí, pokud ovšem hodláte cestovat hlavně na delší vzdálenosti, pak bude nafta bezesporu vhodnější.

Plusy: jízdní vlastnosti, nízká spotřeba, nízká pořizovací cena
Mínusy: nedostatek výkonu, menší prostornost, pro někoho sporný vzhled

Základní cena: 429 900 Kč
Cena testovaného vozu: 545 996 kč

Motor    benzínový řadový čtyřválec
Objem    1590 ccm
Výkon    86 kW (117 k) při 6000 ot./min.
Točivý moment    154 Nm při 4000 ot./min.
Maximální rychlost    183 km/h
Zrychlení    11,4 s
Převodovka    5stupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb    7,5 / 4,9 / 5,9 l/100 km
Spotřeba během testu    6,0 l/100 km
Palivová nádrž    63 l
Délka x šířka x výška    4295 x 1770 x 1615 mm
Rozvor    2670 mm
Hmotnost    1345 Kg
Zav. prostor min/max    442 / 1219 l