Prodeje užitkových vozů se vzpamatovávají z propadu způsobeného hospodářskou krizí a hlavní hráči na poli dodávek toho chtějí náležitě využít. A zejména Mercedes-Benz by s dvojicí příbuzných modelů Viano a Vito rád zatopil konkurenci od Volkswagenu, který představil šestou generaci Transporteru a odvozených osobních verzí letos na jaře. Jak si modely s trojcípou hvězdou povedou, jsme zjišťovali na krátké projížďce v německém Hamburku. Uplakané počasí bohužel neumožnilo focení.

Designově jde oproti minulé generaci o evoluci stávajících tvarů, žádné převratné zásahy se nekonaly. Přední světlomety jsou o něco protaženější a lehce se zakusují do nárazníku. Maska je po vzoru osobních Mercedesů kolmější, rozměrnější a znak automobilky je u Viana umístěn na trojici chromovaných lamel, zatímco u užitkového Vita jej nese dvojice žeber z tmavého plastu. Otvory ve spodní části nárazníku mají jiný tvar, u Viana tak spolu s lakováním dodávají dynamičtější vzhled. Vito má plastová zrcátka, lakování nárazníku je součástí příplatkové výbavy.

Kapota více vystupuje a přechod do masky je ostřejší, přední blatníky tím dostaly svalnatější tvar. Bok opět zdobí stoupající prolis, který přechází do lišty pro posuv zadních dveří. Zadní světla jsou nižší, mají novou grafiku a v horní části navazují na tmavé kryty, které opticky rozšiřují zadní okno a dávají mu oblejší podobu.

Interiér užitkového Vita a osobního Viana si jsou v nové generaci ještě blíže, hlavním rozdílem jsou použité materiály. Viano tak používá více kůže a měkčených plastů, má pohodlnější sedadla a samozřejmě se liší výbavou a ovladači, jejich rozmístění je však totožné. Ve Vitu máte méně možností seřizování sedadel, musíte se obejít bez středových loketních opěrek, samostmívacího zrcátka a dalších vymožeností, ale nic z toho není pro běžnou jízdu nezbytné.

Podvozek vychází z předcházející generace, byl ale významně přepracován. Pochopitelně zůstal zachován pohon zadních kol, zavěšení se však liší svým nastavením, aby lépe vyhovovalo potřebám převážet náklad nebo pasažéry. Vpředu tak najdeme dvojité vzpěry, vzadu vlečená ramena doplněná o torzní tyč a pomocné pružiny. Vito i Viano bude nabízeno s běžným nebo prodlouženým rozvorem, kratší rozvor pak navíc ve dvou délkových variantách. Nejdelší verze Vita bude v nabídce i se zvýšenou střechou, zadní dveře u Vita mohou být vyklápěcí nebo dělené, prosklení závisí na verzi.

Kombinací karoserie bude nepřeberně. Vito bude nabízeno jako klasická dodávka s dvou-nebo třímístnou kabinou, jako Mixto pro převoz osob a nákladu nebo jako minibus, a to ve všech délkových variantách. Pro speciální přestavby se bude dodávat i holé šasi s kabinou. Velkým plusem je zvýšení maximálního zatížení až o 100 kg (podle verze). Viano bude dostupné ve stupních výbavy Trend, Ambiente a Fun, i nová generace se bude nabízet jako kempingový van Marco Polo s vestavbou od specializované firmy Westfalia.

Motorový mix pro Vito sestává z čtyřválcových turbodieselů 2.0 a 2.2 CDI v naladěních 70-120 kW (95-163 k), dieselového šestiválce 3.0 CDI 165 kW (224 k) a benzínového 3.5 V6 190 kW (258 k). Pro čtyřválce je standardem šestistupňová manuální převodovka, šestiválce jsou vybaveny pětistupňovým automatem.

Motory pro Viano kopírují nabídku Vita, začíná se však výše – prvním je dieselový čtyřválec o výkonu 100 kW (136 k).Šestiválcový diesel je naladěn na 170 kW (232 k). Oba modely se nabízejí i v provedení s pohonem všech kol 4Matic, avšak výhradně se čtyřválcovými diesely o výkonu 100 nebo 120 kW. Všechny modely Viano jsou standardně vybaveny balíčkem úsporných technologií BlueEfficiency, u Vita je dostupný za příplatek.

Komfort na palubě Viana zvyšují například kožené čalounění Lugano, široký výběr multimediálních systémů, navigace, hlasové ovládání s připojením telefonu přes Bluetooth, třízónová klimatizace a další prvky výbavy, které jsou jinak dostupné v běžných osobních vozech. Část této výbavy je možné dodat i pro Vito.

Jízdní dojmy

V Hamburku a okolí jsme se nejprve projeli ve Vianu Ambiente poháněném šestiválcovým motorem 3.0 CDI, který autu uděluje více než dostatečnou dynamiku, přičemž spotřeba na se pohybovala kolem 10 litrů. Co se jízdního komfortu týče, proti minulé generaci jde o velký krok kupředu, nicméně tlumením nerovností za novým Multivanem trochu zaostává. Také sedadla nejsou tak pohodlná jako u konkurence od VW. Naopak na kultivovanost šestiválcového motoru zatím Volkswagen odpověď nemá (minimálně do příchodu 3.0 TDI). Automatická převodovka řadí hladce a bez cukání, nemá však nejrychlejší reakce.

Řízení je bohužel málo strmé, moc se nám nelíbil tenký věnec širokého volantu a ovládání zadního stěrače jsme dlouho hledali na páčkách pod volantem, než jsme jej objevili na středové konzole. Velké plus si ale auto zaslouží za snadné ovládání multimediálního systému a navigace logicky umístěnými tlačítky na volantu. Pro svižné přesuny početnější rodiny na dlouhé dovolené jde o výbornou volbu.

Druhým testovaným vozem bylo kempingové Viano Marco Polo poháněné základním dieselem o výkonu 100 kW. Vzhledem k značné hmotnosti nejde o žádného sprintera, ale motor je dobře utlumen a odhlučněn, spotřeba je proti šestiválci nižší zhruba o litr a půl. Problémem šestistupňového manuálu (nejen u tohoto testovaného vozu) je zadrhávání při řazení dvojky, kde se páce do kulisy vůbec nechce zapadnout. Větší hmotnost na zadní nápravě znamená, že si nemusíte dělat starosti s přenosem točivého momentu, prohrabávání tedy nehrozí.

Vestavba od Westfalie je neskutečně variabilní, zahrnuje elektricky skládané dvojlůžko, výklopnou střechu, která ve spodní poloze nezvyšuje profil vozu, vařič, umyvadlo, množství skříněk a dokonce možnost montáže sprchy pod vyklopené zadní dveře, na které se pověsí záclona. Zvenku Marco Polo kromě absence levých zadních dveří poznáte podle přídavných zásuvek pro elektřinu a přívod vody. Westfalia však pochopitelně nabízí vestavby i pro další značky a vozy.

Nakonec jsme si krátce projeli skříňové Vito se základním čtyřválcem 70 kW, který auto směřuje spíše do městského a příměstského provozu. Také u něj zlobila na převodovce dvojka, pozitivem bylo výborné odhlučnění, kdy se vibrace nepřenášely do skříně. Přes odlišné naladění zadní nápravy se jízdně prakticky nedá odlišit od osobního Viana. Jak jsme navíc po návratu zjistili, záď vozu byla zatížena 350 kg písku v dřevěné bedně, což se na chování vozu na hamburské dlažbě a kolejích přístaviště projevilo velmi příjemně.

Máme-li tedy srovnat Vito a Viano s úhlavními konkurenty Transporterem a Multivanem, verdikt zní: díky ohromnému skoku kupředu v oblasti jízdního komfortu, designu a ergonomie kabiny je momentálně lepším užitkovým vozem Vito. Nový Multivan však nad Vianem těsně vítězí celkovým pohodlím na palubě, přesnějším řízením, srovnatelnou variabilitou a lepším rozmístěním ovládacích prvků. Co se výbavy týče, obě značky nabízejí širokou škálu luxusních příplatkových prvků. Pro Viano tak hovoří hlavně nabídka šestiválcových motorů – pro diesel chystá VW konkurenci, benzínový 3.5 V6 je natolik okrajový, že asi zůstane specifikem Mercedesu.

Související