Na pohled rozeznáte novou generaci od té staré jen těžko. Nově se objevila světla pro denní svícení složená z LED diod, nárazníky jsou kompletně lakovány v barvě karoserie (dosud zůstávala spodní část nelakována), k dispozici jsou také efektní matné laky, bílá barva pro bezpečnostní rám, dva odstíny střechy pro kabriolet a také tři nové sady patnáctipalcových disků vyrobených z lehké slitiny. Z praktických inovací můžu zmínit pouze jednu. Na otevření zadního víka vám vystačí jedna ruka. Dříve jste potřebovali obě dvě.

Do interiéru se dostaly prvky řekněme z luxusních automobilů. Daimler začal dodávat výkonný a nutno podotknout že velmi solidně hrající audiosystém, změnila se grafika přístrojového štítu a další detaily, především ovšem přibyla možnost vybavit si vůz multimediálním systémem s dotykovou obrazovkou a navigací. Smart navíc bude moci komunikovat s iPhonem. Zvláštní aplikace umožní nonstop připojení na internet, samozřejmostí je přehrávání hudebních souborů, telefonování a pokud auto opustíte a zapomenete, kde jste ho nechali, pak vás k němu tato aplikace dovede.

Méně emisí, více výkonu

Omlazovací kúra se dotkla také motorizací, respektive jejich produkce emisí. V tomto ohledu vede základní turbodiesel (54 k), který vyprodukuje pouhých 86 gramů CO2 na kilometr jízdy. Všichni ostatní nevypustí do ovzduší více než 120 g CO2. V nabídce nadjeme kromě zmíněného turbodieselu litrové benzinové motory disponující výkonem v rozmezí od 61 k do 102 k.  Vrcholná verze BRABUS posílila v rámci faceliftu přesně o 3 kW a je tak jedinou pohonnou jednotkou, která změnila své parametry.

Asi největší slabinou zůstává automatická pětistupňová převodovka. Než přeřadí, trvá to celou věčnost. Auto mezi tím přibrzdí, zhoupne se dopředu, aby se následně postavilo na zadní a uhánělo dále. Tento neduh je celkem logicky nejmarkantnější u nejsilnějšího BRABUSU, který je schopen vás zatlačit do sedačky, aby následně přibrzdil a zase vás tlačil do sedačky. Toto se dá ovšem eliminovat poměrně jednoduchou fintou, stačí během řazení pustit plynový pedál. Pokud si volíte převody manuálně, pak je to jednoduché, vychytat okamžik, kdy řadí automat, ale vyžaduje trochu více cviku.

S novým Smartem jsme jezdili v podstatě celý den a téměř výhradně po městě. Automobil to je neskutečně obratný a pro dvojici pasažérů nečekaně pohodlný.  Není proto divu, že se ho už prodalo 1,2 milionu kusů, že se prodává ve 43 zemích světa na pěti kontinentech a že se nově začne dodávat také do Argentiny a Indonésie. Nové barvy a především nabídka 84 základních kombinací z něj dělají poměrně atraktivní městský prostředek. Mimochodem matný lak mu hrozně sluší.

Když vám základ nestačí

Ale to není vše. Jestliže se vám žádná ze základních kombinací karoserie, laků a barvy rámu nezamlouvá, je tu další možnost. Můžete sáhnout po něčem upraveném. Tuto činnost má na starost značka BRABUS, která je schopna nakombinovat v rámci programu BRABUS tailor made v podstatě cokoliv, záleží pouze na vás. Díky tomu mohou vzniknout exkluzivní kousky s červenobílými koly, zelenou karoserií, hnědým interiérem, jinak zelenými plasty uvnitř a podobně. Vše obstarává poměrně malá dílna v německém Bottropu. Zde už hotový Smart znovu odstrojí, poupraví a doslova ušijí zákazníkovi na míru.

Při prohlídce montážní haly BRABUSU jsme narazili také na jeden velmi zajímavý kousek. Hned vedle policejní úpravy, která má propagovat bezpečný tuning, stál Smart vybavený pohonnou jednotkou značky Tesla. Mnoho lidí se s ním zatím nesvezlo, ale náš průvodce byl jedním z těch mála šťastných a údajně to je svezení neuvěřitelné.

Electric Drive

Tím se dostáváme zřejmě k té vůbec největší novince – Smart Electric Drive. Městský elektromobil už je ve výrobě a chystá se vstoupit do patnácti zemí světa. Během prezentace zástupci značky krátce ukázali schéma, kde se elektrický Smart objeví. Jako první začal jezdit v Itálii a Francie, ale vedle těchto států na onom schématu nechyběla ani česká vlaječka. Máme se tedy na co těšit. Na úvod se vyrobí 1500 kusů, část začne jezdit po evropských metropolích v rámci programu car2go.

O pohon se stará elektromotor disponující výkonem 41 koní a točivým momentem 120 Nm. Elektrická energie je uchovávána v li-ion bateriích pocházejících opět od společnosti Tesla Motors. Jejich plné nabití z klasické zásuvky trvá osm hodin, u speciálních stojanů dosáhnete osmdesáti procent za tři a půl hodiny. Dojezd je udáván na 135 km.

Ticho

K elektrickému Smartu se vztahují další funkce vycházející z komunikace s iPhonem, o které už byla řeč. Kromě těch ostatních je v případě elektromobilu aplikace rozšířena ještě o mapu zobrazující nejbližší místa pro dobíjení baterií, čas, za který se akumulátory vybijí a samozřejmě také dojezd. Během nabíjení můžete díky stálému připojení na internet sledovat, kolik procent ještě zbývá do úplného naplnění kapacity baterií a jak dlouho to bude trvat.

smartJízda s elektrickým Smartem je velice zajímavá. Usednete, otočíte klíčkem a nic. Začnete šlapat na pedál plynu, stále nic, auto se rozjede, pořád nic. Při popojíždění a nízkých rychlostech prakticky nikdo nic neslyší, což by bylo ve městě krásné, ale problémem jsou chodci. Za nimi můžete jet krokem třeba půl hodiny a stejně si vás nevšimnou. Až kolem 40 km/h se začne ozývat elektrické pískání, které je poměrně výrazné a upřímně řečeno docela otravné. S dynamikou na tom není tento elektromobil vůbec špatně. I přes šedesátikilovou nadváhu zvládá sprint z nuly na 60 km/h obdobně jako nejvýkonnější BRABUS. Maximální rychlost 80 km/h pro pohyb ve městě určitě postačí. Problém s nic netušícími chodci bude zřejmě vyřešen uměle vytvořeným zvukem. Sám řidič si vybere, jak bude jeho Smart znít. K dispozici by mohlo být prakticky cokoliv od “nabušeného“ dvanáctiválce až po kosmickou loď. Prodej bude spuštěn v roce 2012.

Omlazený Smart vypadá dobře, nabízí více a na svůj provoz bude vyžadovat méně. Jedinou překážkou by tak mohla být pořizovací cena. Nejlevnější Smart dostanete za nějakých 250 000 Kč, základní BRABUS vyjde zhruba na dvojnásobek.