Motor s označením TDV8 má objem 4,4 litru a nahrazuje předchozí pohonnou jednotku s 3,6litrovou kapacitou. Oproti ní se ale může pochlubit výkonem 230 kW (313 koní) a hlavně masivním točivým momentem, který ve svém maximu dosahuje 700 Nm. Inženýři toho dosáhli využitím dvou turbodmychadel, která se zapojují do činnosti postupně, takže zátah jednotky, jak jsme si mohli na silnicích v okolí Porta vyzkoušet, je opravdu rovnoměrný. Nafťák má i další důležitý primát – díky němu klesla spotřeba Range Roveru poprvé v historii pod 10 litrů na 100 km.

Pohonná jednotka má zátah lokomotivy, o čemž svědčí fakt, že dokáže poslat Range Rover vážící 2,8 tuny na 100 km/h za 7,8 sekundy. Maximum pak leží ve 210 km/h. Vyšší rychlosti by byly s podobně stavěným vozem už asi poměrně nepříjemné. Utlumení motoru je na té nejvyšší úrovni a odpovídá vysokým standardům luxusní značky.

Přestože je Ranger Rover vysoký a těžký, jízda po silnici v běžných rychlostech je s ním překvapivě velice příjemná. Do zatáček se nenaklání tolik, jak byste zprvu očekávali. Auto se ale rozhodně nehodí k nějakému závodění po klikatých okreskách. Mohutná masa se přece jen snaží dostat po odvěsně ze zatáčky ven, navíc má řízení dlouhý převod, což je pozůstatek po čistě terénních verzích Range Roveru. Na serpentinách si tak poměrně zacvičíte s volantem. Zapomenout můžete také na výraznější zpětnou vazbu.

Do nového roku s faceliftem

Range Rover prošel před nedávnem lehkým faceliftem, který na příď přidal nové světlomety vybavené denním svícením LED a poupravil i vzhled mřížky chladiče a nárazníku. Úpravami prošel také luxusní interiér, obvykle zdobený velkými dřevěnými plochami kombinovanými s kůží a hliníkem. Budíky zmizely a nahradil je moderní TFT displej, který má možnost kromě rychlosti a otáček zobrazovat i další důležité provozní informace. Zábavu zase nabízí systém „dvojité“ obrazovky, kdy si může spolujezdec přehrávat DVD, zatímco řidič ze svého úhlu pohledu sleduje například navigaci. Stejnou technologii používá i Jaguar. Za příplatek si lze pořídit i zábavní systém pro zadní sedadla. Ten obsahuje dvě obrazovky vestavěné do hlavových opěrek předních sedadel, bezdrátová sluchátka a dálkový ovladač s dalším dotykovým displejem.

 

Z Jaguaru je známá také další novinka, která přichází právě s novým dieselem. Jde o automatickou převodovku ZF s osmi rychlostními stupni. Podobně jako v Jaguaru používá otočný volič, který se po nastartování vysune ze středového tunelu palubní desky. Díky tomu mohla zmizet obří řadící páka předchozího automatu a prostor okolo se tak stal lépe využitelným. Pro řazení platí, že pracuje rychle a za běžných okolností takřka nemáte šanci poznat, kdy převodovka přeřadila.

Nic vás nezastaví

Range Rover si v novém modelovém ročníku zachovává maximální komfort nejen při jízdě na dálnici a vedlejších silnicích, ale i v terénu. Na rozpáleném úpatí kopců severního Portugalska předvedl, že s ním lze překonat až neuvěřitelné překážky. Vyzkoušeli jsem brod přes 70 cm hlubokou řeku, sjížděli prudké svahy a vyjížděli zdánlivě nepřekonatelné kopce. To vše v maximálním bezpečí díky možnosti nastavitelného podvozku a režimů pohonu všech kol Terrain Response, který dokáže naladit chování vozu podle povrchu.

Je až dech beroucí, to tohle auto všechno dokáže. Představte si, že jste obklopeni naprostým luxusem, z křišťálově čistých reproduktorů Harman Kardon hraje vaše oblíbená opera. Jenže v tu chvíli se dosud asfaltová silnice mění na naprosté oraniště. Vás to ale vůbec netrápí. Peneumatický podvozek se dá nastavit v několika krocích. V tom nejvyšší zvládne přebrodit řeku, v klidu přejet přes kameny nebo překonat hluboké díry. A je jedno, co se právě pod koly děje, na palubě je pořád ten samý luxus. Auto ladně přeplave veškeré nerovnosti a do kabiny se dostane jen minimum zvuků.

Podle mého názoru, i když je Range Rover jedním z nejlepších vozů do terénu na trhu, se jeho majitelé spokojí spíše s asfaltovým povrchem. Podobné vozy totiž nejsou o tom, že by sloužily na každodenní pracovní výlety do pouště a roklí (tedy pokud nežijete v Dubaji), ale pro jejich majitele je důležitý pocit, že to jejich auto jednoduše dokáže, že je na cestě nic nezastaví.

Range Rover s naftovým osmiválcem ještě není oficiálně v českém ceníku. Cena se ale dá odvodit od toho rakouského, který začal platit od 1. června 2010. Právě rakouský zástupce britské značky už přes půl roku dováží tato aristokratická auta na český trh. V Rakousku přijde Range Rover 4.4 TDV8 ve výbavě HSE (základní pro tento model) na 72.399 eur bez daně, pokud přičteme českou DPH, pak by vůz u nás vycházel na 2.189.350 korun.