Hned na úvod se musím přiznat k tomu, že jsem automobil neřídil. Vůz, který jste dosud mohli vidět fyzicky na výstavách nebo na všech možných fotkách a který je nafocen také v naší galerii, je jediný existující prototyp. Vzhledem k tomu, že na něj čeká ještě spousta prezentací, jsou obavy o jeho osud v cizích a ještě k tomu novinářských rukách docela oprávněné. Ale musím podotknout, že i jízda na místě spolujezdce je poměrně velkým zážitkem.

Nápad postavit moderního nástupce Velorexu vznikl celkem jednoduše. Původní vůz byl sice lidový a dostupný, ale pomalý. V dnešním provozu by už hodně zaostával. Namontovat namísto starého motoru něco silnějšího také není zrovna ideální. Zůstává nám tedy jen jedna možnost, a sice navrhnout a zrealizovat zcela nové auto.

Jak pravil můj profesor na jedné z přednášek, pokud začnete stavět automobil tak, že si na papír nakreslíte pěknou karoserii, jste ztraceni. Začínat se musí od kabiny, respektive od polohy za volantem. Od té se odvíjí prakticky úplně všechno. Stejným způsobem vznikal Velor-X-Trike. Na úplném začátku stála osamocená sedačka Recaro, na kterou se postupně "nabalovaly" další a další díly a po půlroční dennodenní práci dvou lidí vznikl vůz mající se svým předchůdcem společné snad jen dvě věci: tři stopy a motor uložený za sedačkami.

Nasedat!

Nebudeme otálet a rovnou vyrazíme na projížďku. Ještě před startem je nutné připoutání se čtyřbodovými pásy, které vás ve spojení s anatomickými sedačkami dokonale podrží v každé zatáčce (a že to je potřeba). Už samotné nastartování laděného stopadesátikoňového motoru pocházejícího z Hondy CB 1300 jasně říká, že tohle bude stát za to. S trhnutím je zařazena jednička a vyrážíme. Musím říci, že jsem nevěděl co od tohoto stroje čekat, ale realita, to je tedy síla.

Motor máte doslova pár centimetrů za zády. Moc dobře tedy cítíte každou stovku otáček navíc. Jak ručička otáčkoměru stoupá, je znát, že pohonná jednotka ožívá a že má stále větší a větší chuť poslat na zadní kolo maximum síly. Úvodní ležérní rozjezd je za námi a konečně přichází to, čeho jsem se nemohl dočkat – ostrá jízda. Neustále musím hypnotizovat dominantní otáčkoměr. Ukazuje pět tisíc, v interiéru není slyšet vlastního slova, šest, sedm, osm tisíc. Motor hlásí svou přítomnost nejen neskutečným zvukem, ale rozvibruje pod vámi celou sedačku. S lehkou tříkolkou má pramálo práce, takže si asi dovedete představit, co to s ní dělá. Tedy vlastně si to asi těžko představíte, protože realita je tak trochu nepopsatelná.

Které auto umí jedenáct tisíc?

Bohužel počasí je proti. Mokrá silnice znamená větší riziko nějakých nepředložeností, takže se výš jak na osm tisíc nepouštíme. Je jasné, že Velor-X-Trike nepředvedl vše, co mohl. Ze vzpomínky na ten zvuk a na jízdu při 8 tis. mi běhá ještě teď mráz po zádech, jenže agregát lze rozparádit až na 11 000 ot/min a to tedy už musí být záležitost vysloveně brutální.

Velor-X-Trike

<< první < předchozí | další > poslední >>

Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
Velor-X-Trike
   
  Celkem nalezeno: 1.
 
 Zobrazuji: 1 - 1.  
 

Na konci naší ukázkové trasy je potřeba se otočit a vyrazit stejnou cestou zpět. Poloměr otáčení není nijak valný, ostatně jako u každého jiného sporťáku, ke slovu se tedy poprvé dostává zpátečka. Není součástí převodovky, ale supluje ji elektromotor. Po minutovém manévru, kdy k automobilu stihl doběhnout houf zvědavců, vyrážíme zpět. Takže je to tu znova. Jednička, dvojka… pět tisíc, osm tisíc. Zvuková kulisa mne vážně dostává. I z místa spolujezdce je cítit to, jak má Velorex tvrdý podvozek (který lze jen tak mimochodem nastavovat a seřizovat), že motor nabízí nadbytek síly a že vůz bude v zatáčkách hodně "sedět". Dal bych snad cokoliv za to, aby mne pustili za volant! Náš krátký výlet je u konce. Jsem si jistý tím, že na okruhu by byl tento stroj schopen ještě většího představení, ale znáte to, bezpečnost především.

Drahý?

Je zajímavé sledovat reakce, které se vyrojily v různých diskuzích. Mnoho lidí nemůže přenést přes srdce fakt, že minimální cena překračuje hranici půl milionu korun. Ale víte co, já vám něco povím. Tahle cifra je spíše teoretická a ani sám výrobce příliš nepočítá s tím, že bude nejlevnější provedení vyrábět, což nakonec potvrzují první objednávky. Zákazníci, pro které je určen, totiž zaplatí (a rádi) daleko více. Pokud se ptáte proč, tak zde je odpověď.

Velor-X-Trike není lidovým automobilem. V plánu je omezená produkce šesti kusů ročně. Každý z nich je vyráběn ručně a každý z nich je originál. Dva stejné na silnici určitě nepotkáte (tedy jestli vůbec nějaký někdy potkáte). Zákazník si totiž může zvolit v podstatě úplně vše od barvy karoserie, kol, provedení interiéru až po motor. Jestliže si budete přát například pohonnou jednotku z Hayabusy, žádný problém to není. A že vám příliš nesedí pohon řetězem? “Oukej“, můžete si poručit kardanovou hřídel.

Když budeme na tuto tříkolku nahlížet tak, že se jedná o jeden jediný originál postavený pouze pro daného konkrétního zákazníka, pak vlastně ani milion korun není úplně nesmyslná suma. No a jestli vám ani takovéto vysvětlení nestačí, potom si vyzkoušejte novodobý Velorex na vlastní kůži a třeba to pochopíte.

Jaká je budoucnost?

Velor-X-Trike je hodně zajímavou novinkou, jejíž příběh představením na motosalonu v Brně určitě nekončí. V současnosti objíždí různé zahraniční veletrhy a hlavně se chystá na Sema Show v Las Vegas. To je ale ta komerční a méně zajímavá část. Daleko zajímavější jsou sportovně směřované plány.

Za volantem si užijete spoustu zábavy mimo jiné proto, že driftovat je asi tak stejně snadné jako jezdit v MHD. Když vše dobře dopadne a sežene se potřebný partner, je v plánu výroba přibližně třech sportovních speciálů. Ty by mohly být k vidění jako součást programu před nějakými závody. Představa třech v každé zatáčce driftujících Velorexů se mi velice zamlouvá. Absolutním vrcholem je potom verze označované jako RR. K pohonu by zde sloužil motor ze supersportovního motocyklu Ducati Desmosedici RR, což je vidlicový čtyřválec velikosti 989 ccm disponující výkonem 200 koní.  Velor-X-Trike RR by měl hmotnost kolem 350 kg a motor naladěný na výkon přes 220 k. Zatím se sice jedná pouze o vizi, ale ne tak úplně nereálnou.

Nový Velorex je exkluzivní sportovní stroj, který na silnici sotva někdy potkáte a už vůbec se nedá předpokládat, že se s ním svezete. Je to hrdý nástupce původního hadráku, který na sebe upoutá tolik pozornosti, že i Nissan GT-R vedle něj vypadá jako Fabie Junior nebo Dacia Logan. Sečteno a podtrženo, Velor-X-Trike do puntíku ztělesňuje slogan "zlaté české ručičky". Američané se na podzim v Las Vegas budou asi hodně divit.
Související