Jasným trumfem je samozřejmě cena, což nakonec platí prakticky o každém automobilu značky Renault. Nejdostupnější Fluence s výbavou Confort vás vyjde na 300 000 Kč, vrcholné provedení je o 94 900 Kč dražší. Automobilů obdobné koncepce na našem trhu moc nenajdeme, a když už, tak jsou výrazně dražší. Renault jde v tomto případě vlastní cestou a evidentně se mu to vyplácí.

Renault Fluence vychází z Méganu, přesně řečeno z provedení Grandtour. Rozvorem se tito dva liší pouze o jeden milimetr a velmi podobou mají také délku. Tím ale veškerá podobnost končí. Francouzská automobilka totiž vůz prezentuje jako samostatný model, o čemž svědčí kromě jiného názvu také designové změny.
 
Příď dostala jinou tvář. Jiné jsou světlomety, nárazník, maska chladiče, prostě úplně všechno. Dle mého názoru výsledek vypadá zajímavě, ale klasický Mégane je hezčí. A protože mluvíme o karoserii sedan, dostal vůz stupňovitou záď. Zde je nutné podotknout, že se designérům podařilo eliminovat zásadní nedostatek automobilů této kategorie, a sice divně působící zadní partie, které v mnoha případech se zbytkem příliš neladí.

Uvnitř jako doma

Model Mégane se mi dostal do rukou už několikrát. V interiéru Fluence jsem se tak cítil jako doma, protože kabinu mají oba dva úplně totožnou. Bavit se tedy můžeme o kvalitních materiálech a velmi solidním zpracováním, na které jsme si u nejnovějších Renaultů velmi rychle zvykli. Vpředu tedy nic nového pod sluncem není, změny začínají až od druhé řady sedadel. Právě ta bude zřejmě dalším důvodem toho, proč si pořídit právě Fluence. Díky zvětšenému rozvoru je zde k dispozici dost místa především pro kolena. Horší to budou mít pouze vyšší cestující, kterým bude vadit svažující se střecha.

Zavazadelník je pak kapitola sama pro sebe. Podle tabulkových údajů dokáže pojmout objem 496 litrů, čímž o pět litrů překonává kombi. Tak jako každý jiný sedan, ani Fluence ale nenabízí kdoví jakou využitelnost. Vstupní otvor je malý, ale to bych mu dokázal odpustit. Daleko více mne rozčilovaly háky, kterými je uchyceno víko zavazadelníku. Já vím, je to řešení levné, robustní a stejné najdeme třeba u Toyoty Avnesis, ale nemusely by tak nehorázně trčet do prostoru. Jakmile budete chtít naložit více věcí, okamžitě vám začnou překážet. Potěšitelná jsou alespoň dělená zadní sedadla dostupná pro všechny úrovně výbavy.

Obdobně jako Mégane, také Fluence nabízí kvalitně zpracovaný interiér. Na rozdíl od reklamy bych si ho určitě s limuzínou nespletl, ale faktem je, že na svou cenu je příjemný, prostorný a nechybí mnoho, abych ho mohl označit za komfortní.

Na cesty příjemně

Jízda jako taková je velmi pohodlná. Dokonce bych řekl, že právě tato vlastnost je ta vůbec nejvýraznější. Renault Fluence tak nabízí téměř to samé, co automobily zařazené o několik tříd výše. Zásluhu na tom měly kromě samotného nastavení podvozku také standardní disky obuté do pneumatik s dosti vysokým profilovým číslem. Pravda, nic moc k pokoukání to nebylo, ale vřele je doporučuju všem, kterým na vnějším vzhledu příliš nezáleží. Jejich schopnost pohltit ostré nerovnosti je k nezaplacení.

 

Pohodové cestování podpořil také motor. K jeho silným stránkám patří tichý a klidný chod. Jinak to ale žádný zázrak moderní techniky není. Obyčejná pohonná jednotka o objemu 1598 ccm využívá šestnáctiventilový rozvod a maximálně vyprodukuje 110 koní. Pro Fluence, respektive jeho majitele to určitě postačí. V nabídce figurují ještě dvě verze vznětových jednotek o výkonu 85 a 105 koní, ty bodují především nízkou spotřebou.

Neurazí, nenadchne

Základní zážehový motor doplněný o pětistupňovou manuální převodovku je řekněme nemastný, neslaný. Průměrná dynamika je doprovázena průměrnou spotřebou pohybující se kolem osmi až devíti litrů. Na dálnici bych ocenil šestý převodový stupeň, ale ten je vyhrazen pouze pro silnější dieselový motor.

Vyzdvihnout ovšem musím samotné řazení. Renault mi v tomto ohledu dělá už nějakou dobu radost. Páka je sice větší, ale výběr převodových stupňů je tak přesný, že by se za to nemusely stydět ani v Německu. Teď už zbývá pouze vylepšit řízení, které bohužel zůstalo typicky francouzsky přeposilované a máme tu ideální automobil.

Ta cena!

Cenou jsem začal a cenou také skončím. Renault připravil pro Fluence hodně zajímavý seznam výbavy. Ani ta základní Confort, která je předmětem tohoto testu totiž nepředstavuje žádného chudáčka. Z podstatných položek musím vyzdvihnout bezpečnostní asistenty ABS, EBV, ESP a ASR. Ti jsou dostupní už v rámci nejlevnějšího provedení a nechybí ani sada airbagů (včetně hlavových). Sériově se dodává dokonce i tempomat, palubní počítač, elektrické ovládání všech oken, rádio s ovládáním pod volantem a manuální klimatizace. To je vážně zajímavá nabídka, škoda pouze toho, že se do seznamu základních prvků nedostal volant stavitelný ve dvou osách. Confort ho má stavitelný pouze výškově.

Abych to shrnul, po týdnu ve kterém mi Fluence dělal společnost už mi je vše jasné. Kombinace ceny, kvality a výbavy zde vychází skoro až výborně. Soupeřem by snad mohl být Fiat Linea. Ten stojí ve svém základním provedení dokonce jen 248 000 Kč (oproti 299 900 Kč), ale počítejte se mnou. Motor je slabší o 33 koní, za centrál dáte 5 100 Kč, za manuální klimatizaci 35 300 Kč, tempomat mít nemůžete ani za příplatek, elektricky ovládaná zadní okna také ne, hlavové airbagy jsou za 9 100 Kč a autorádio lidově řečeno za desítku. Myslím, že to ani nemá cenu sčítat. Se svou nabídkou Renault italskou automobilku poráží na celé čáře.

Renault Fluence vás možná nenadchne vzhledem, asi ani ze z nabídky prostoru se vyloženě neposadíte na zadek. Je to zkrátka obyčejný vůz pro obyčejné lidi. Tomu ale odpovídá pouze cena, nic jiného. Nadprůměrný je jak cestovní komfort, tak výbava, a to je přesně ten důvod, proč si po objednání vašeho nového Fluence budete na jeho dodání nějaký ten měsíc počkat.   

Hodnocení: 1-
Plusy: komfort cestování, výborný poměr ceny a výbavy, kvalitně zpracovaný interiér, přesná převodovka
Mínusy: průměrný motor, vyšší spotřeba, háky víka zavazadelníku zasahující hluboko do prostoru

Objem: 1598 cm³
Výkon: 81 kW (110 k) při 6000/min
Točivý moment: 151 Nm při 4250/min
Rychlost: 185 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,7 s
Spotřeba (město/mimo město/komb.): 8,8/5,3/6,5 l/100 km
Průměr v testu: 8,9 l/100km
Rozměry: 4618 x 1809 x 1479 mm
Rozvor kol: 2702 mm
Cena: 299 900 Kčvnitř jako doma