Jenže jak už to tak bývá, nic není černobílé. Tedy ani ona na první pohled ideální volba nemusí být ekologická, úsporná a už vůbec ne levná. O těchto třech věcech se dá v případě testovaného automobilu polemizovat a také o nich polemizovat budu. Prostor pro debaty ovšem nedává první jmenovaná záležitost. Silnou image Mercedesu nikdo neodpáře.

Jakkoliv testovaná třída B nepatří mezi to, čím byste se vyloženě chlubili, emblém na přední masce je stejný jako u sourozeneckých modelů spadajících do kategorie luxusních a několikamilionových aut. Široké veřejnosti bude jedno, že dané MPV je tím nejdostupnějším, Mercedes to zkrátka je, takže si vás zaškatulkují mezi ty movitější.
Tento fakt může být pro někoho pozitivní, pro někoho ne. Já osobně to považuji za věc dost zásadní, protože to je dle mého názoru jeden z důvodů, proč si připlatit a pořídit právě třídu B. Image totiž v mnoha případech není úplně na nic, jak to hlásala jedna taková reklama.

Ale zanechme věcí teoretických, na pohled totiž není třída B úplně ošklivým automobilem. Testované černé provedení bylo trochu nenápadné, ale stačila by nějaká lepší barva a hned bychom se bavili o nápadité karoserii. Samotný výrobce klade ve svých prezentacích důraz na sportovní prvky a realita taková skutečně je. Na to, že je řeč o kategorii MPV má karoserie velmi dynamický střih. Takže musím vyslovit první pochvalu.

Sendvič s řadou výhod

Jak asi všichni víte, Mercedes své první dvě třídy obdaroval zajímavou konstrukcí. Podlaha těchto automobilů je takzvaně sendvičová, tedy zdvojená. To má řadu výhod, především pak z hlediska bezpečnosti. Čelní náraz do ní “uklidí“ motor, takže nejsou ohroženy nohy řidiče a spolujezdce, při bočním nárazu snese mnohem více než konvenční řešení no a konečně je zde prostor, kam schovat zařízení typu palivových článků nebo nádrží na stlačený plyn.

Praxe je ovšem taková, že výsledný posaz v tomto voze je trochu zvláštní. Sedíte velmi vysoko, máte přehled o veškerém dění, ale podlaha je vlastně nízko a v případě vyššího řidiče si budete muset dát sedadlo maximálně dolu, jinak vám začne vadit horní hrana okna. To je ovšem specifikum, které zřejmě k takovému řešení podlahy patří a asi patřit bude.

Cestující jednoznačně těží z poměrně velkého rozvoru náprav. Vzadu je skutečně nebývale hodně místa pro nohy. Se zavazadelníkem už to tak slavné není, ale co, některá auta jsou zkrátka především pro lidi, jiná pro zavazadla. Těšit vás může alespoň možnost sklopení sedadel do roviny se dnem a díky sendvičové podlaze také fakt, že vás nádoby na plyn nijak neomezí. Tedy pokud vám nevadí pouze sada na lepení namísto klasické rezervy.

NGT = CNG

Hlavní roli v tomto testu hraje stlačený zemní plyn, neboli CNG. Provedení 180 NGT vám dává na výběr režim jízdy, kdy budete spalovat benzin nebo ekologický a hlavně podstatně levnější plyn. To je napohled krásná věc, ale má to několik zádrhelů.

Pro mne osobně byla samotná jízda vyloženě zklamáním. Hodně rychle jsem musel svůj styl přizpůsobit tomu, že si daný vůz nekoupí nikdo, kdo by chtěl jen troch pospíchat. Naopak, zákazník toužící po motoru spalujícím plyn chce jezdit ekologicky, chce jezdit plynule, chce jezdit takzvaně “langsam“. Dynamika pohonné jednotky tomu zcela odpovídá. Po prohlédnutí technického průkazu jsem nevěřil vlastním očím. Takže já mám vlastně pod kapotou dvoulitr?

 

Vydolovat 116 koní z objemu 2034 ccm není v dnešní době kdovíjaké terno. Ale komu to vadí, jezdíme přece ekologicky a za hubičku. Jen krátký pohled do technických tabulek ovšem odhalí další problém. Celá koncepce se totiž jeví jako trochu zastaralá. Ekologický motor by měl splňovat ta nejpřísnější kritéria, ale testovaný řadový čtyřválec plní pouze normu Euro 4. Navíc spojení s pětistupňovým manuálem dnes už také není zrovna ideální. Takže ekologie to nebude, bude to ekonomie.

Ano, provozní náklady jednoznačně hovoří pro pohon na plyn. Za jeden ujetý kilometr v režimu CNG zaplatíte jen něco málo přes jednu korunu. Já jsem ujel 226 km s průměrnou spotřebou 5,2 kg / 100 km. Vzhledem k objemu nádrží, které pojmou maximálně 16 kg plynu a vzhledem k hustotě stanic nabízejících toto palivo to je sotva dostatečný dojezd. Samozřejmě můžete jet také na benzin. Klasický způsob cenu za jeden kilometr ale výrazně zvýší. Motor totiž nepatří mezi ty nejúspornější a především rychlá dálniční jízda mu dobře nedělá. Konečná spotřeba sice klesla těsně pod osm litrů, ale za to může velký počet najetých kilometrů po okresních (šumavských) komunikacích.

Počty

Mám-li zůstat u podrobných čísel, pak mne jeden benzinový kilometr vyšel na 2,45 Kč a průměr z obou režimů na 2,06 Kč. Není to špatné, ale asi bych od toho čekal více. Především proto, že se musím spokojit se sotva průměrnou dynamikou, která se v případě čtyř cestujících velmi rychle změní na dost podprůměrnou. Mercedes vás ovšem donutí sundat nohu z plynu a nepotřebuje k tomu nějaké mlutibarevné displeje jako Hhonda Insight. Stačí si při dálniční stotřicítce zobrazit na displeji dojezd. V mém případě padal takovým způsobem, že to vypadalo, jako když koukám na nějaké časové dopočítávání. Šestý rychlostní stupeň na dálnicích zoufale chybí.

Pokud mám pohonnou jednotku zhodnotit jako celek, pak nezbývá než konstatovat, že je na relativně těžký automobil slabá. V jednom člověku tento fakt nevadí a při pohybu po našem hlavním městě oceníte i možnost spalovat plyn, ale jakmile dojde na delší cestování ve více lidech, motor je se svými silami rychle u konce. Abych byl férový, musím dodat, že to je jednotka kultivovaná a tichá.

Tvrďák

Bohužel, ani jízdní vlastnosti jako takové neznamenaly zásadní obrat názoru, který jsem si na béčko udělal. Což o to, řízení je velmi solidní, řazení také a nakonec si je vůz poměrně jistý i při vyšších rychlostech. Daň si ovšem vybírá až příliš velkou, a to na komfortu cestování. Podvozek je dosti tvrdý a celé to působí poněkud uskákaným dojmem.
 
Jakkoliv se ovšem béčkový Mercedes tváří jako velmi dostupný, levný není. Naše provedení se pohybuje s pořizovací cenou kolem hodnoty 700 tisíc korun. Pravda, výbava není úplně chudá, ale o plně vybaveném automobilu taktéž nemůže být řeč. A každý příplatek u Mercedesu znamená poměrně rychlé navýšení původní ceny.

Raději CDi

Testovaný automobil jsem nakonec vracel s poněkud rozporuplnými pocity. Je bezesporu kvalitní, má silnou image a je prostorný. Na druhou stranu motor poskytuje podprůměrnou dynamiku, pokud se nebudete snažit, tak neušetříte ani korunu a s těmi emisemi to také není žádné terno. Smysl najdete pouze v případě čistého pohonu na plyn. Spokojit se ale musíte s dojezdem necelých 300 km a s faktem, že na benzinové, tedy plynové stanici budete každou chvíli. Pokud nějakou najdete.

Závěrem bych pro vás měl jedno doporučení. Pokud chcete vlastnit automobil, který má silnou image, pokud nemáte v plánu utrácet miliony a pokud chcete jezdit levně, popřípadě ekologicky, sáhněte raději po verzi 180 CDi. S jízdní dynamikou na tom budete lépe, dostanete šestistupňovou převodovku a hlavně náklady na kilometr jsou nižší než v případě průměru testovaného vozu (benzin+CNG).

Výsledná známka: 3
Plusy: prostorný interiér, image, kultivovaný motor, náklady na jeden km s CNG.
Mínusy: dynamika, pouze pětistupňová převodovka, na českýchsilnicích nízký komfort, vyšší cena

Parametry

Cena od: 695.140 Kč

Objem motoru      2034 ccm
Maximální výkon
     85 kW (116 k) / 5750 ot/min
Maximální točivý moment     165 Nm / 3500-4000 ot/min
Převodovka     5stupňová manuální
Maximální rychlost   
  184 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     12,4 s
Udávaná spotřeba město     9,7 l / 100 km
Spotřeba mimo město     6,0 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba     7,3 l / 100 km
Provozní hmotnost     1470 kg
Délka / výška / šířka     4270 mm / 1603 mm / 1777 mm
Rozvor     2778 mm