Mohl bych spekulovat, nakolik patří velké rodinné auto do portfolia značky, která vymyslela ikonické Porsche 911 (je zřejmé, že rozhodně víc, než neohrabané SUV Cayenne). Ale to dělat nehodlám, čtyřdveřové rodinné auto totiž představovalo pochopitelný krok k rozšíření nabídky, a Porsche s ním zjevně nešláplo vedle – zájem zákazníků o Panameru je vysoký, i když dosud kupovali dražší osmiválcové Panamery, a s příchodem benzinových i naftových šestiválců  půjdou prodeje bezpochyby ještě lépe.

I tentokrát bude objektem testování osmiválcový motor. Po vrcholné verzi Panamera Turbo (V8, 500 koní, 4x4), kterou otestoval kolega Honza Markovič už loni v říjnu, se naše redakce dočkala druhé nejvyšší verze Panamera 4S (V8, 400 koní, 4x4). Kromě nich existuje ještě Panamera S (bez pohonu všech kol), a dvojice nejslabších, základní Panamera bez přívlastku (V6, 300 koní) se svou alternativou s pohonem všech kol, Panamera 4.

Porsche Panamera je rozměrná limuzína (i když se o limuzínu ve skutečnosti nejedná: Panamera je pětidveřový hatchback, ale slůvko limuzína nám v tomto případě jde tak nějak lépe od úst). Na délku měří skoro pět metrů, na šířku bezmála dva metry, a s rozvorem dlouhým téměř tři metry může konkurovat sedanům nejvyšších tříd – BMW 7, Mercedes-Benz S nebo Audi A8, byť mezi jeho přirozenější rivaly patří spíš Maserati Quattroporte nebo Aston Martin Rapide.

Panamera je hezká. Hodnocení vzhledu je subjektivní záležitost, proto raději zdůrazňuji, že naživo vypadá lépe, než na fotkách (i když ty naše jsou vynikající). Elegantní silueta si bere základní křivky ze sportovních modelů značky, ale přidává mohutnost a majestátnost reprezentativních limuzín. Kudy s Panamerou projedete, tam zaručeně upoutá pozornost.

Absolutní komfort

Rozměrnými dveřmi nastupuji dovnitř. Vítá mne interiér na té nejvyšší úrovni, a to nejen výbavou, která zahrnuje všechny myslitelné výstřelky moderních top-automobilů, ale především dokonale precizním zpracováním a prvotřídní kvalitou materiálů. Futuristický design je navržen inteligentně a jeho vzhled nebrání použitelnosti, což je soulad vzácný a vítaný.

Za volantem Panamery je radost sedět, pohodlí si musí udělat každý, a sportovní sedačky dokonale obejmou postavu a kabina je nečekaně štědrá i co do prostoru, včetně dvojice zadních sedaček. Pro čtvero cestujících navíc Panamera přichystala i slušný zavazadlový prostor 445 litrů, a po sklopení zadních sedaček do rovné plochy dokonce pojme 1263 litrů zavazadel.

Ne všechno je ale dokonalé a u auta za čtyři miliony si dovolím i kritiku detailů. Například: elegantní hnědožlutá kůže je nanejvýš luxusní, ale co na tom, když světlá sedačka chytala už v zánovním autě modrý nádech od střídajících se pozadí motoristických novinářů, zpravidla oblečených v džínách. Výhrady mám i k docela výraznému odrazu čalounění přístrojové desky v čelním skle.

Přesto bychom marně hledali závažné nedostatky, a i přes výhrady výše (obojí je možné eliminovat jinou volbou kůže) musím zodpovědně, avšak nijak objevně konstatovat, že Panamera hraje v té nejvyšší lize, a v mnohém tvoří absolutní vrchol mezi svou luxusní konkurencí. Bude to tak i za jízdy?

Sprinter bez dopingu

Porsche Panamera 4S je auto velmi rychlé, hbité a nikoli neohrabané, jak by se mohlo vzhledem k jeho fyzickým parametrům zdát. Atmosférický osmiválec s objemem 4,8 litru nabízí rovných 400 koní (294 kW) výkonu při 6.500 ot./min a nejvyšší točivý moment závratných 500 Nm v rozsahu 3.500-5.000 ot./min. Zrychlení 0-100 km/h obstará motor za 5 sekund a dvouspojkový sedmistupňový automat PDK řadí rychle, přesně a precizně. Pro požitek z vlastního řazení jsou tu pádla pod volantem (bohužel opět v nesmyslném uspořádání "dvě stejné páčky, k sobě dolů, od sebe nahoru"). Atmosférický osmiválec má nádherný zvuk a dokresluje dokonale útulné prostředí v kabině.

 

Přesto upozorňuji: Panamera 4S není auto na okruhy, ale na běžné ježdění s velkou výkonovou rezervou. Je s podivem, že i přes výkon 400 koní a zrychlení z nuly na stovku za pět sekund se chvílemi může zdát, že Panamera trochu lapá po dechu, zvláště při zrychlování z nízkých rychlostí (i když nastavení podvozku na Sport Plus to ve velké míře eliminuje). Opět musím připomenout značné rozměry a hmotnost dvou tun (jestliže požadujete nekompromisní zátah vždy a všude, doporučuji dvakrát přeplňovanou alternativu Panamera Turbo).

I tak je to ale záležitost spíše pocitová. Panamera totiž patří mezi ta auta, v nichž je subjektivní pocit rychlosti nutné vynásobit dvěma, abyste se přiblížili k reálné hodnotě, kterou ukazuje rychloměr. Z toho vyplývají dvě věci:

   1. Každý průjezd městem povinnou rychlostí 50 km/h se stává ploužícím se utrpením, pokud se tedy za utrpení dá považovat sezení v jednom z nejlepších interiérů současnosti.
   2. Přesuny po německých dálnicích jsou reálné i v rychlostech kolem 250 km/h v naprostém pohodlí. Jet s tímhle autem hodně rychle je tak snadné a automatické, že přestanete chápat český dálniční limit.

Dálniční expres

Číslice "4" v označení 4S znamená, že tahle Panamera má pohon všech kol, který ve spojený se silným motorem tvoří smysluplný tandem. Přesto zůstává věrný značce v tom ohledu, že standardně posílá na zadní kola více síly, než na přední, a chcete-li si v zatáčce dopřát radost z toho, že řídíte Porsche, stabilizační systémy dovolí lehké ustřelení zádi. ESP je možné vypnout (i když s tím, že se ve vypjatých okamžicích opět zapne), a pak si dokonce můžete dopřát i nějaký ten driftík.

Spotřeba se v kombinovaném cyklu pohybuje kolem 12 l/100 km, a pochopitelně strmě roste, když se chcete projet trochu rychleji: mně se podařilo během 170 kilometrů projezdit zhruba 2/3 nádrže, což by při jejím stolitrovém objemu odpovídalo spotřebě kolem 35 l/100 km (přesně to bohužel nevím, neboť vrchol palubního počítače činí hodnota 24,9 l/100 km). Nedá se ale předpokládat, že by případný majitel měl neustále zapnutý sportovní režim a jezdil dvě stě padesát, i když vyloučit to nemohu.
    

Na druhou stranu ale Panamera předvádí skutečné praktické schopnosti. Díky příkladnému komfortu jízdy (podvozek v módu Comfort vyžehlí většinu nerovností), pohonu všech kol i sedmému převodovému stupni se Panamera se cítí výborně na dálnici. I v rychlostech nad 200 km/h je poměrně tichá a vzhledem k perfektnímu podvozku je důvěryhodným partnerem pro dlouhé, ale rychlé přesuny.

Univerzál

Porsche Panamera nabízí nečekaně široký záběr použití. Dá se s ním jezdit rychle i klidně, akčně i komfortně. Je to trochu sporťák, trochu limuzína. Hodí se na všechny typy silnic, dojede přes půl Evropy, ale neztratí se ani ve městě. Přestože je životní pravdou, že každý kompromis je nedokonalý, tenhle kompromis ze Stuttgartu se dokonalosti dosti blíží.

Zda současně s tím vším ještě Panamera zůstává pravým Porsche, to nechť si každý rozhodne sám. Ale každopádně je to skvěle vyvážené auto, nabízející maximální komfort, dynamickou a zábavnou jízdu a prestiž značky, které v žádném případě nedělá ostudu. A ostudu pochopitelně neudělá ani svému budoucímu majiteli.

Výsledná známka
2
Plusy: motor, pohon 4x4, komfort, je to Porsche
Mínusy: vysoká cena příplatků, nadváha

 

Základní cena v provedení 4S PDK: 2.323.333,- Kč + DPH
Cena doplňkové výbavy: 963.824,- Kč + DPH
Celková cena: 3.287.157,- Kč (včetně DPH: 3.944.588,- Kč)

Ceny jsou kalkulovány s kurzem 26,5 Kč / EUR.

Objem motoru      4.806 cm3
Maximální výkon     294 kW (400 PS) při 6.500 1/min
Maximální točivý moment     500 Nm při 3.500 - 5.000 1/min
Převodovka     automatická dvouspojková PDK
Maximální rychlost     282 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     5,0 s
Udávaná spotřeba město     16,4 l/100 km
Spotřeba mimo město     8,1 l/100 km
Kombinovaná spotřeba     11,1 l/100 km
Spotřeba během testu     18,2 l/100 km
Pohotovostní hmotnost     1935 - 2160 kg
Délka / výška / šířka     4.970 / 1.418 / 1.931 mm
Rozvor     2.920 mm
Zavazadelník / po sklopení     445 l / 1263 l