Nová generace Chevroletu Spark je v podstatě stejná, také je pětimístná a pětidveřová, také má kompaktní rozměry a nejlépe ji využijete ve městě, Chevrolet ovšem protentokrát tyto vlastnosti zabalil do velmi moderní karoserie, jejíž vzhled si vybrali sami zákazníci. Vytvořil totiž tři koncepty a následně spustil internetové hlasování o tom, který z nich je nejlepší. Údajně se do ankety zapojilo přibližně 900 tisíc lidí.

Názor na to, zdali byl výběr správný, necháme raději na každém z vás. Vůz rozhodně nezapadne a například v porovnání s takovou "í-desítkou" působí na pohled svěžím dojmem. Pokud Chevrolet tvrdí, že má mít nový model sebevědomý vzhled, pak má pravdu. Cílem bylo vytvořit městský automobil, který nebude vypadat hravě. Výsledkem je tedy tento řekněme neobvyklý design, který na fotografiích dělá Spark větším, než ve skutečnosti je.

Pořád se bavíme o automobilu určeném do města. Může se sice tvářit sebevědomě, jak chce, jednoduše je ale tento vůz malý. Na délku dostal 3640 mm, široký je 1597 mm a pro úplnost dodejme, že jeho výška činí 1522 mm. Stručně řečeno je nový Spark krátký, úzký a vysoký. Když už jsme u těch faktických údajů, pak můžeme ještě přidat průměr otáčení, který má hodnotu 9,9 m.

Pětimístný

V podobném duchu jako exteriér se nese také vnitřek automobilu. Je moderní, samozřejmě plastový, ale vypadá jako kvalitně zpracovaný. Za takovou dominantu interiéru můžeme označit přístrojový štít, který byl převzat z jednostopých vozidel. Analogový rychloměr je kombinován s digitálním displejem zobrazujícím otáčky a údaje palubního počítače. Onen otáčkoměr je ovšem tak malý, že z něj mnoho nevyčtete.

Také toto řešení, podobně jako samotný design automobilu, vyvolává různé názory. Někomu se líbí, jiný ho nemůže vystát. Náš názor je asi takový, že to je zajímavé provedení, ale upřednostnili bychom klasickou kapličku. Bohužel ani zde nebyl ergonom zcela bezchybný, umístění tlačítek palubního počítače přímo na přístrojový štít není zrovna nejšťastnější řešení.

Prostorný?

Nový Chevrolet Spark je koncipován jako pětidveřový a pětimístný automobil. Výrobce sliboval maximální využitý vnitřních prostor a opět nelhal. Díky vyšší stavbě karoserie je vůz prostorný, nebo alespoň na předních místech z něj budete mít takový dojem. Vzadu se také nesedí úplně nejhůř, dokonce se sem vejdou tři dospělí pánové, což nám bylo názorně ukázáno. Kromě toho, že jsme viděli, kterak se sem pánové tak trochu nacpali, mohli jsme také dobře vidět, že jim tam bylo poněkud těsno. Na zadním sedadle nabízí Spark šířku v oblasti ramen 1263 mm, což je pro tři pány docela málo.

 

Ještě než se vrhneme na první kilometry ujeté za volantem malého Sparku, musíme zmínit na téma interiéru poslední dvě věci. Zaprvé to je v naší krásné české zemi velmi sledovaný údaj o objemu zavazadelníku. Takže v základním provedení máte k dispozici 170 litrů a nechybí ani možnost sklápět zadní dělená sedadlo, které je mimochodem součástí všech výbav. A nakonec nás ještě "zaujal" fakt, že výhled z pozice řidiče kazí skutečně masívní A-sloupky.

Dva motory, jedna spotřeba

Nabídka obsahuje dva téměř shodné zážehové motory. Základní má objem 995 ccm, poskytne 68 koní a vůz s ním na stovku dosprintuje za 15,5 s. Výkonnější jedna-dvojka disponuje silou 81 koní, zrychlení z nuly na 100 km/h absolvuje o 3,4 s rychleji a nabídne také o deset km/h vyšší rychlost (168 km/h). Silnější jednotku pořídíte až od čtvrtého stupně výbavy LS PLUS, tedy za cenu 254.900 korun.

My jsme první kilometry ujeli za volantem automobilu vybaveného právě silnějším motorem a s maximální možnou výbavou, tedy úrovní LT. A naše poznatky? Jak jistě každý tuší, žádné velké zážitky na vás v tomto automobilu nečekají. Ve městě se vůz cítí velmi dobře, je obratný a motor nabízí jistě dostatečné množství výkonu. Navíc má Chevrolet v případě Sparku poměrně přesnou převodovku, což se hodí nejen do města. Jakmile se pustíte na delší cesty, rychle motoru dojde dech. Ani kombinace vyšší karoserie a úzkých malých pneumatik není příliš vhodná na delší dálniční přesuny.

Na spotřebu si posvítíme až během už domluveného redakčního testu. Protentokrát budeme věřit výrobci, který slibuje stejné hodnoty pro obě pohonné jednotky. Tedy v kombinovaném provozu byste se měli setkávat se spotřebou jen těsně přesahující hranici pěti litrů.

Spark za 285 000 Kč?

Základní Chevrolet Spark lze pořídit bez stokoruny za 195.000 Kč. Budete se ovšem muset smířit s omezenou výbavou, což se ale nedotklo výbavy bezpečnostní (už v základu je 6 airbagů a ABS). Podrobný rozpis obsahu jednotlivých úrovní naleznete pod článkem. Připlácet můžete ještě za stabilizační systém ESC (5000 Kč), metalízu, manuální klimatizaci a 14" kola.

Náš konkrétní automobil představoval vrchol nabídky. Silnější jedna-dvojka, nejvyšší úroveň výbavy a navíc nějaký ten příplatek znamenaly v konečném zúčtování cenu bezmála o 100.000 vyšší než je ta základní. Pravda, vůz této kategorie s takovou vizáží na trhu prostě není, ale pravda je také to, že maximálně vybavený Hyundai i10 (o kterém už řeč byla) s motorem 1.2 16V vás bude stát o 50.000 méně a například takové Suzuki Splash, které je jízdně určitě vyzrálejší lze také sehnat za podobné peníze jako náš testovaný Spark.

Chevrolet Spark je zajímavý automobil, který poutá pozornost především svým designem. Výrobce měl pravdu v případě sebevědomého a osobitého vzhledu, propracovaného interiéru a snad také v případě spotřeby, jediné, s čím si nejsme úplně jisti je cena. Ta se nám zdá vzhledem ke konkurenci vyšší. Uvidíme, zda budou zákazníci ochotni připlácet za neotřelý vzhled. K redakčnímu testu se novinka dostaví přibližně za měsíc. Nechme se tedy překvapit tím, jak ji nakonec veřejnost přijme.