Plánovaná stavba části silničního okruhu na východě Prahy může nabrat až několikaleté zpoždění. Ministerstvo pro místní rozvoj zrušilo územní rozhodnutí pro oblast Běchovic kvůli hrozícímu hluku z tisíců aut. Celé řízení se tak vrací zpět na pražský magistrát.

V pondělí o tom jako první informoval on-line deník Aktuálně.cz.

Za zrušeným územním rozhodnutím stojí ministerstvo zdravotnictví. Pražská hygienická stanice sice v Běchovicích vyhlásila takzvané ochranné hlukové pásmo, v němž se zákonné limity nemusejí dodržovat. Obyvatelé 120 domů v Běchovicích měli být kvůli tomu vystaveni nadměrnému a zdraví škodlivému hluku z desítek tisíc automobilů. 

Ministerstvo zdravotnictví ovšem tuto "zónu hluku" zrušilo, protože podle něj odporuje právním předpisům. "Ze strany Hygienické stanice hlavního města Prahy, respektive orgánů ochrany zdraví nelze místo protihlukových opatření požadovat ochranné hlukové pásmo," uvedl resort zdravotnictví. Z tohoto důvodu pak ministerstvo pro místní rozvoj zrušilo celé územní rozhodnutí.

Nové valy, nebo nový projekt 

Na tahu je nyní pražský magistrát. Do územního rozhodnutí může například zapracovat nové protihlukové valy, jak je navrhuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). V úvahu však také připadá zahájení zcela nového územního řízení a vypracování nového projektu dálnice. Od rozhodnutí magistrátu se bude odvíjet délka zpoždění výstavby.

"Bez územního rozhodnutí není možné zahájit výkup pozemků, který v ideálním případě trvá rok," řekla Aktuálně.cz mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Dodala, že dokončení dálničního okruhu se zpozdí minimálně o měsíce, v horším případě - pokud by se musela trasa přeprojektovat - až o roky.

Podle původních plánů se měla běchovická část začít stavět příští rok a první auta se zde měla projíždět o dva roky později.

Běchovické sdružení Zdravé životní prostředí, které celou kauzu rozpoutalo, je s rozhodnutím ministerstva pro místní rozvoj spokojené. Členové sdružení se podle serveru Aktuálně.cz netají tím, že by chtěli trasu dálnice posunout dále na východ, aby nevedla přes okrajové části hlavního města.

Celková délka okruhu má být 83 kilometrů, hotovo je 17 km. Dalších 23 kilometrů se otevře letos koncem léta mezi plzeňskou dálnicí D5 a brněnskou D1. Navazovat má právě úsek do Běchovic.


Jak by měl vypadat pražský okruh? 


Mapa ukazuje, které úseky z Pražského okruhu by mohly být v ohrožení kvůli nedostatku financí.
červeně: A5, A6 - úseky z Ruzyně do Suchdola; 1 - napojení okruhu z Běchovic k dálnici D1

zeleně naznačené úseky jsou ve výstavbě a měly by být dokončeny v příštím roce, žlutě je označena plánovaná dálnice D3 z Prahy na Jílové