Mazdu3 jsme měli v redakci už třikrát. Proto se to nejdůležitější se protentokrát skývalo pod kapotou. Benzinový čtyřválec 2.0 MZR poskytuje kompaktnímu hatchbacku výkon 151 koní (111 kW) v 6200 ot./min, nejvyššího točivého momentu 191 Nm dosáhne ve 4500 ot./min. Zrychlení 0-100 km/h benzinový dvoulitr zvládne za 10,4 sekundy, což je o dvě sekundy rychleji, než nejslabší 1.6 MZR, ale zároveň více než o sekundu pomaleji, než stejně silný naftový čtyřválec 2.2 MZR-CD. Je třeba podotknout, že nesrovnáváme s žádným obyčejným nafťákem, ale s dokonalým motorem, s jejhož pomocí se z Mazdy3 stalo téměř bezchybné auto nižší střední třídy. Benzínový dvoulitr to tak v tomto srovnání nebude mít vůbec lehké.

Zrychlení z nuly na stovku rozhodně neřekne o dynamice auta vše, ale významně napoví. Jízda s Mazdou3 2.0 MZR tedy může být dost svižná, obzvlášť v otáčkách nad 4000 ot./min, kde zanedlouho vrcholí točivý moment. Ani s vytočeným motorem ale rozhodně nečekejte žádné výkony hot hatche. Na to tu máme jiné experty, konkrétně Mazdu3 MPS. A pokud se pohybujete v otáčkách nižších, je potřeba počítat s daleko rozvážnější akcelerací. Je legitimní otázkou, nakolik je vám tento projev bližší, než širokospektrální záběr naftového motoru s dvojnásobným točivým momentem – my si tuto otázku zodpovíme (za sebe) v samotném závěru testu.

Tichý čtvyřválec je spojen s přesnou šestistupňovou převodovkou, jejíž používání nám dělalo radost. Odstupňování je bezchybné a z šestého převodu by měla teoreticky profitovat i spotřeba. Bohužel, v našem testu se taková hypotéza nepotrvdila, neboť jsme jezdili kolem 12 l/100 km, což považujeme u tak malého auta za hrubě vysoký výsledek. Na obranu motoru musíme ale přiznat, že jsme ho příliš nešetřili, a kruté zimní počasí jistě také hrálo svoji roli. I přes to všechno ale nevěříme, že by spotřeba šla výrazně pod deset litrů.

Se spotřebou souvisí také inteligentní systém vypínání motoru, kterému Mazda říká "i-stop" a ze všech jiných aut ho známe jako stop&start nebo stop&go. Ten si v tomto testu zaslouží vlastní pasáž.

Inteligentní zhasínání

Systém i-stop zastaví motor ve chvíli, kdy vyřadíte, a vzápěti stisknete brzdový pedál, je to tedy klasický stop & start. Jeho inteligence ale spočívá v tom, že aby motor zhasl, musí se splnit několik podmínek: motor je dostatečně zahřátý, baterie je v dobrém stavu, klimatizace moc nefouká a okna se neodmrazují. Auto také vyžaduje zapnuté bezpečnostní pásy, zavřené dveře a podobně. Zajímavá je rovněž poznámka o teplotě, která by měla být v rozmezí -10°C do +50°C.

 

 

To v praxi, při arktických ránech a dlouhodobých teplotách pod -10°C během testu znamenalo, že jsme si vypínání motoru prakticky vůbec neužili. Což není chyba ani naše, ani Mazdy, a jediná kritika může směřovat na počasí, což nám ale patrně nijak nepomůže. Je zkrátka potřeba počítat s tím, že po těch pár týdnů tuhé zimy, která se čas od času prožene Českou republikou, nebudete šetřit mililitry benzinu, ale naopak trochu ušetříte své auto.

 

Dokonalý celek

Odhlédneme-li od motoru na zbytek auta, musíme jen znovu zopakovat to, co jste si mohli přečíst v rozsáhlém testu Mazdy3 1.6 MZR, a na něj navazujících testech Mazdy3 Sedan 2.2 MZR-CD a sportovní Mazdy3 MPS.

V povedeném interiéru převažují tvrdé plasty, což ale Mazda vynahrazuje skvělým vzhledem a kvalitním dílnenským zpracováním. Sedačky jsou pohodlné v první i druhé řadě a na nedostatek místa si nemůžeme stěžovat, pokud je ovšem řeč o čtyřech pasažérech. Průměrný kufr hatchbacku pojme 340 litrů nákladu. Jediná výtka směrem k interiéru může být snad trochu zmatené ovládání některých přístrojů, které se ale po pár dnech zlomilo a nečinilo nám problémy.

Nemůžeme vynechat ani vynikající podvozek, který dokonale balancuje na pomezí sportovního a komfortního naladění. Je opravdová radost s ním ostře projíždět klikatou okresku, přitom na delší cestě poskytuje dost komfortu na to, aby vaše záda zůstala bez újmy. Za takový výtvor si Japonci zaslouží pochvalné poplácání po zádech, byť imaginární.  

Jestli to nevyplynulo z předchozích řádků dost jasně, tak dodáváme, že Mazda3 je na tom po všech stránkách víc než dobře. A k tomu všemu to auto skvěle vypadá, jak můžete sami posoudit z přiložené fotogalerie, v níž zapózoval testovaný exemplář s ledově bílým lakováním, osazen luxusními černě lakovanými sedmnáctkami, na sněhově bílé sněhové pokrývce.

Naftu nebo benzín?

Jak už bylo nejednou řečeno, Mazda3 je vynikající auto, které v nižší střední třídě zapadá mezi tu nejlepší konkurenci. Přitom za testovaný model s širokou výbavou TX Plus dáte přijatelných 538 tisíc korun.

Ale pokud jde o motor, ten je samozřejmě záležitost individuální preference zákazníka. Chcete-li znát náš názor, my bychom sáhli raději po naftové verzi (pokud se samozřejmě bavíme o "civilním autě", protože čistokrevný hot hatch MPS se nám také zamlouval). Mazda3 2.2 MZR-CD má při stejném výkonu, jaký nabízí benzinový dvoulitr, využitelnější výkon motoru v širokém spektru otáček a je rychlejší, přitom si drží i o pět litrů (!) nižší spotřebu. Ve stejné výbavě je přitom nafťák o 40 tisíc dražší, což není zas tak moc, a za všechny ty výhody tato investice stojí.

O tom koneckonců svědčí i zařazení Mazdy3 2.2 MZR-CD do prestižního žebříčku desítky nejlepších aut, které jsme otestovali v roce 2009. A to už je zárukou kvality.

Výsledná známka 2-
Plusy: vzhled, podvozek, cena
Mínusy: spotřeba, i-stop běží jen někdy

Základní cena v provedení 1.6 MZR Base: 399.900,- Kč
Základní cena v provedení 2.0 MZR i-stop TX: 509.900,- Kč
Celková cena (2.0 MZR i-stop TX Plus): 537.900,- Kč

Paramtery

Objem motoru      1999
Maximální výkon     111 kW (151 k) při 6200 ot./min
Maximální točivý moment     191 Nm při 4500 ot./min
Převodovka     6stupňová manuální
Maximální rychlost     206 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     10,4 s
Udávaná spotřeba město     9,3 l/100 km
Spotřeba mimo město     5,4 l/100 km
Kombinovaná spotřeba     6,8 l/100 km
Spotřeba během testu     11,7 l/100 km
Provozní hmotnost     1265 kg
Délka / výška / šířka     4460 mm / 1470 mm / 1755 mm
Rozvor     2640 mm
Zavazadelník     340 l