Insignia, dnešní nejsledovanější model německo-americké automobilky Opel, se před naší redakcí v nedávné době objevila jako sedan (Insignia 2.0T) i kombi (Insignia ST 1.6T). Tentokrát tu máme třetí dostupnou karoserii, liftback. Ale ne jen tak ledajaký. Dámy a pánové, představujeme vám nejsilnější Opel současnosti: Insignia OPC!

O tom, že Opel Insignia vypadá skvěle, jsme už hovořili dříve. Sportovní verze OPC (Opel Performance Center) je k tomu ještě jaksepatří upravená – designéři dotáhli její vzhled takřka k dokonalosti. Nová čelní maska vzbuzuje dojem robustnosti a masivnosti, ale přitom zachovává subtilní půvab papírově velkého (4830 mm dlouhého) liftbacku. Jen mohutný stříbrný štít na masce chladiče by nemusel být z plastu.

Verze OPC nabídne značkové příslušenství: dokonalé sportovní sedačky Recaro, jejichž široká polohovatelnost uspokojí každého, vás díky širokému bočnímu vedení nepustí ani při ostrém řezání zatáček. Výfukové potrubí Remus vyloudí nádherný zvuk už po nastartování, a ryk vytočeného šestiválce patří k těm nejkrásnějším zvukům, které jsme v autech za poslední dobu slyšeli. Brzdy Brembo, zakusující se do děrovaných kotoučůo průměru 335 milimetrů, jsou účinné a dobře dávkovatelné.

 

Boj o místo

Prostoru v interiéru jsme se už věnovali v prvním rozsáhlém testu Insignie. Sportovní OPC je na tom úplně stejně, sveze tedy v pohodě čtveřici průměrně rostlých dospělých osob, byť v porovnání s konkurencí ve střední třídě působí trošičku stísněněji (pokud zrovna nesrovnáváte s BMW 3). Široký středový tunel může překážet pravému kolenu a opět si musíme povzdechnout nad nepřehlednou maticí čtyř desítek knoflíků na středovém panelu (plus čtyř otočných ovladačů), který je v OPC úplně stejný, jako ve standardním provedení a působí tudíž trochu lacině.

Nový volant je posuvný ve dvou osách a má prazvláštní tvar, je ale lepší než ten v běžné Insignii a překvapivě je funkční (pohodlně se drží při jakémkoli natočení kol). Co nás trápilo na „civilních“ Insigniích bylo řízení, které bylo zkrátka zbytečně přeposilované a zženštilé (změšttělé). Opel tvrdí, že posilovač u OPC není tak horlivý, ale upřímně řečeno, nám tato změna příliš znatelná nepřipadala.

To je hukot!

Turbem přeplňovaný šestiválec V6 dokáže z objemu 2,8 litru vyždímat celých 325 koní a navrch přidá 435 Nm točivého momentu. To stačí ke zrychlení 0-100 km/h za rovných 6 sekund, maximální rychlost je elektronicky omezena na obligátních 250 km/h (v praxi se ručička rychloměru zastaví na rychlosti 276 km/h, odchylka od reálné rychlosti je relativně vysoká).
Už při komfortně nastaveném podvozku má Insignia síly na rozdávání a těží ze striktně lineárního nárůstu točivého momentu. Ty pravé orgie ale nastanou ve chvíli, kdy stisknete magické tlačítko OPC. V tu chvíli motor ožije a může začít řidičská nirvána. Šestiválec (do kterého jsme měli nařízeno tankovat nejméně 98-oktanový benzin) prudce zrychluje v jakýchkoli otáčkách a na jakýkoli zařazený stupeň, při podřazení posádku auta nekompromisně zarazí do sedačky. Ohromující ryk motoru zaplní kabinu (zvlášť slyšet je na zadních sedačkách) a na dálku upozorní okolí, že má vyklidit cestu.

 

 

Mimořádné kousky vám dovolí i dokonale vyladěný podvozek. Na rozdíl od běžné Insignie motor pohání obě nápravy a v zatáčkách se vůz drží silnice jako přikovaný. A to i na mokru. Haldex poslední generace zkrátka odvádí svoji práci dokonale. Přitom se vůz v zatáčkách nenaklání ani o milimetr a umně maskuje nedotáčivost. Naladění je pochopitelně sportovně tvrdé, ale ani s velkými devatenáctkami jsme neměli zdaleka pocit, že z nás vyklepe duši (takové obavy nás přepadaly u Insignie 2.0T s 20“ koly).

Zajímá vás po tom všem snad spotřeba? Dobrá: s OPC se dá jezdit za 12-13 litrů Naturalu 98 na sto kilometrů. Dá – to ale neznamená, že se vám to vždy podaří. Stačí totiž párkrát dupnout na plyn (k čemuž auto přímo vybízí) a čísla na displeji palubního počítače porostou. Při delším skotačení jsme se dostali i přes 20 l/100 km, ale to už je extrémní číslo a odhadujeme, že maximální dlouhodobý průměr bude kolem 15 l/100 km.

 

Hubnutí a sprint

Přestože má výkonu zjevný dostatek, Insignii OPC by citelně prospěla redukční dieta. Nenaložené auto totiž váží přes 1800 kilo a s posádkou se snadno dostane přes dvě tuny. Možná má víc koní než kdejaké sportovní kupé, ale také skoro pětimetrovou karoserii, pět sedaček a velký kufr. Což je především pozitivní resumé, ale pokud hledáte okruhový speciál, musíte se poohlédnout jinde. OPC je zkrátka pořád sportovní verze rodinného auta, ne naopak.

Takže se nabízí otázka: užijete si Insignii OPC lépe na klikatící se okresce, nebo patří spíš na široké německé dálnici? Naše odpověď zní, že – přestože se neztratí ani na oné okresce – je to auto určené především k rychlé a pohodlné dálniční jízdě.

Od Insignie OPC nečekejte brutalitu BMW M3 ani dokonalou preciznost Lexusu IS F. Jim nejsilnější současný Opel konkurovat nebude, však se také pohybuje v jiných cenových hladinách.

Jako sedan začíná na částce 1.100.000 korun, náš liftback by vyšel o deset tisíc dráž. Kombi potom vyjde na 1.135.000 korun. Je to cena odvážná? Nepochybně. Ale Insignia OPC za ni má co nabídnout.

Výsledná známka 1
Plusy: motor, vzhled, výbava
Mínusy: spotřeba, 98 oktanů

Základní cena Opel Insignia OPC sedan: 1.099.900,- Kč
Základní cena Opel Insignia OPC liftback: 1.109.900,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 194.700,- Kč
Celková cena: 1.304.600,- Kč

Parametry

Objem motoru      2792 ccm
Maximální výkon     239 kW / 325 koní při 5250 ot./min.
Maximální točivý moment     435 Nm při 5250 ot./min.
Převodovka     manuální šestistupňová
Maximální rychlost     250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     6.0 s
Udávaná spotřeba město     16.6 l/100 km
Spotřeba mimo město
    8.4 l/100 km
Kombinovaná spotřeba     11.4 l/100 km
Spotřeba během testu     13.1 l/100 km
Pohotovostní hmotnost     1810 kg
Délka / výška / šířka     4830 / 1498 / 1856 mm
Rozvor     2737 mm
Zavazadelník / po sklopení     530 / 1465 litrů

Výbava: Termoreflexní čelní sklo (odráží tepelné záření), Plynulá regulace tlumičů v reálném čase (dodává se s motory A16LET, A20NHT, A20DTJ, A20DTH, standardně na A28NET, nedodává se pro Sports Tourer s automatickým nastavením světlé výšky), Podvozek FlexRide (dodává se s motory A16LET, A20NHT, A20DTJ, A20DTH, standardně na A28NET, nedodává se pro Sports Tourer s automatickým nastavením světlé výšky), Chromované prahové lišty OPC, Automatické rozsvícení světel po nastartování, Světlomety s funkcí "ode dveří ke dveřím", Otevírací madlo zavazadlového prostoru v barvě satin chrome, Chromovanné ozdobné lišty, navrchu satin desingn, Vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, Ozdobné lišty v barvě karosérie, Prodloužená koncovka výfuku, dvojitá, Zadní spoiler, Snížený sportovní podvozek, Elektrické otvírání zavazadlového prostoru, Zadní okno se stěračem a cyklovačem, Elektricky sklápěcí vnější zrcátka, vyhřívaná, citlivá na světlo, Klepněte na toto políčko, chcete-li vybrat další výbavu, Interiér: Vyhřívaná přední sedadla, Opěrka ruky zadního sedadla s možností protažení dlouhého nákladu (Středová zadní opěrka hlavy, nastavitelná.), Přední sedadla Recaro, Centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním, Elektricky ovládaná okna předních dveří, Elektrické ovládání zadních oken, Kuřácká sada (zapalovač a popelník), Odkládací schránka na strane řidiče, Střešní konzole vnitřní prodloužená, Ozdobná vyplň dveří, piano black, Sportovní pedály z lehkých slitin,Posilovač řízení s proměnným účinkem, zkrácená délka chodu, Ovládání zamykání – volant, Sloupek volantu - naklápěcí, teleskopický, Volant potažený kůží OPC/Line, Prostorové osvětlení a dvojice čtecích lampiček vpředu, Prostorové osvětlení a dvojice čtecích lampiček vzadu, Sada Osvětlení (Sluneční clona s osvětleným zrcátkem, Lampa na osvětlení přední podlahy interiéru.), Optická a osvětlovací sada (Dešťový senzor, Elektrochromatická zrcátka s automatickým zatmavováním, Automatické přepínání světel s detekcí tunelů.), Infozábava: Okenní anténa se žraločí ploutví na střeše, Ovládání rádia na volantu, Palubní počítač (jednobarevný), Klepněte na toto políčko, chcete-li vybrat další výbavu, Bezpečnost: Pohon všech kol (Volitelné pro motor 2.0 Turbo ECOTEC®, 2.0 CDTI ECOTEC® 140kW), Elektronický zadní diferenciál s omezeným prokluzem, Brzdový systém s posilovačem, ABS, disky vpředu a vzadu, Elektronický stabilizační systém (ESP), Opěrka hlavy s vinylovým potahem pro prostřední sedadlo vzadu, Imobilizér, Tempomat, Boční a hlavové airbagy pro řidiče a spolujezdce, Předpínač předního bezpečnostního pásu, Předepínač bezpečnostního pásu, vpředu verze 2, Vypínač airbagu spolujezdce (klíčem), Mlhová světla vzadu, Pneumatiky a ráfky: Ráfky z lehkých slitin 19 x 8.5, 5paprskové (Y-Design) s pneumatikami 245/40 R19

Příplatková výbava: Lakování Modrá Arden: 14 500 CZK, Kůže čalounění, Siena, perforovaná, černá: 60 000 CZK, Sada Infinity Navi: 52 000 CZK (Rádio DVD 800 NAVI, Zvukový systém Infinity, Portál pro mobilní telefon s GID/CID.), Sada Premium Climate: 10 000 CZK (Snímač vlhkosti, Termoreflexní čelní sklo, Vstupy ventilace vzduchu pro zadní sedadla, Elektrická zásuvka vzadu, Filtr nečistot ve vzduchu.), Elektricky nastavitelná přední sedadla: 15 000 CZK (Paměť polohy sedadla řidiče a zrcátka, Bederní opěrka na sedadle řidiče elektricky seřiditelná čtyřmi způsoby, Elektricky sklápěcí vnější zrcátka, vyhřívaná, citlivá na světlo, Sada Seat Comfort 2.), Digitální audiosystém: 7 200 CZK (Okenní anténa se žraločí ploutví na střeše.), Systém kontroly tlaku v pneumatikách: 4 000 CZK, Adaptivní Bi-xenonové světlomety AFL: 34 000 CZK (Vysokotlakové ostřikovače světlometů, Zvětšený displej s informacemi pro řidiče, Automatické seřízení světlometů, Automatické dálkové světlo.)