Tímhle testem Volva S80 jsme se dostali tak trochu do slepé uličky. Skvělý naftový pětiválec D5, který je letošní (stále ještě roku 2009) velkou novinkou, jsme si už projeli v létě v testu Volvo S80 D5: s naftou to jde také a facelift největšího švédského sedanu je tak nepatrný, že nevystačí na víc než jeden odstavec. Takže tentokrát nám nezbude než chválit paket R-Design a luxusní výbavu. Ale vážně budeme moci jenom chválit?

Poprvé jsme se na vlajkovou loď švédského Volva podívali před rokem a půl v testu Volvo S80 T6 AWD: severský ochránce. Už tenkrát jsme věděli, že neagresivní, osobitý design Volva S80 nezastarává a i když je velký Švéd na trhu od roku 2006, dodnes se nijak neokoukal – byť tomu tak je pochopitelně i díky jeho vzácnějšímu výskytu na silnicích. Proto nebylo zapotřebí žádných radikálních úprav v omlazovací proceduře.

Facelift přinesl všehovšudy pár drobných změn, z nichž nejvýraznější (a jediná viditelná) je úprava čelní masky a zvětšení loga, jehož čtvercový podklad se odporoučel a zůstal jen samotný kruhový design značky. Čelní nárazník je lehounce pozměněný, přibyly nějaké chromované ozdoby a pár drobností se změnilo i v interiéru, ale opravdu se nejedná o nic podstatného.

 

Prototyp moderního nafťáku

Mnohem zajímavější než popis těchto detailů je ale nová pohonná jednotka. A přívlastek "nová" přitom míníme doslova, neboť aktuální naftový pětiválec postavili konstruktéři celý znovu, takže nejde jen o nějakou inovaci starého známého (a stejně se jmenujícího) motoru, který jsme potkali pod kapotou kupé C30 D5 nebo SUV XC90 D5.

 

 

Ač jsme se novému naftovému pětiválci D5 dopodrobna věnovali už v letním testu Volva S80, zopakujme to nejdůležitější. Vznětový agregát má objem 2,4 litru, nejvyšší výkon 205 koní a maximum jeho točivého momentu leží ve 420 Nm. Za tato čísla motor vděčí dvojici turbodmychadel, která pracují v odlišných otáčkách a tvoří tak naprosto lineární křivku točivého momentu, dostupného v rozmezí 1500 až 3250 ot./min. Výkonnostní vrchol je k dispozici jen o kousek výš, v rovných čtyřech tisících.

Pokud někoho zajímají zelené limity, pak dodejme, že motor splňuje normu Euro 5 a průměrně vypustí do ovzduší 164 g/km CO2. Nás ale víc těšila spotřeba, která sice nedosáhla na tabulkových 6,2 l/100 km, ale i tak zůstala poměrně slušná. V kombinovaném provozu jsme s motorem D5 jezdili kolem 7 l/100 km, při zvýšeném pohybu po městě vyrostla na nějakých osm litrů.

 

Klidná síla

Šestistupňový automat Geartronic, který dostanete za příplatek 57 tisíc korun, za nás řadil už minule. Není divu, vzhledem k charakteru klidného Volva je automat skoro samozřejmostí, i když o půl sekundy protáhne zrychlení z nuly na stovku (8,5 sekundy oproti osmi s manuálem) a lehce zvýší i spotřebu. V tomto případě nás to ale, světe div se, nijak netrápilo. K Volvu S80 nám automat pasoval dokonce i přesto, že při prudké akceleraci Geartronic ztrácel body v konkurenci pohotovějších převodovek německé konkurence.

Volvo S80 totiž celou svou osobností vybízí ke klidné jízdě, ve které se automat cítil nejjistěji. S80 za to vděčí řadě věcí: podvozek je podle tradic značky naladěn komfortně (přesto jsou náklony v zatáčkách neznatelné) a o komunikativnosti velkého volantu nemůže být řeč. Měkká a mimořádně pohodlná křesla poskytují malou boční oporu, takže se vám nebude chtít zatáčky řezat, ale raději jimi bezpečně proplujete. To všechno přispívá k pohodlí na palubě, ale i ke klidu, který jakoby řidiči radil, že není kam spěchat. Což vlastně nakonec koresponduje s filozofií značky, zaměřené na bezpečnost.

A že máme pod kapotou přes 200 koní? Samozřejmě. Ale i to s tím souvisí. Motor dokáže přes 1600 kilo těžké limuzíně udělit působivou sílu a stejně jako limity podvozku poskytuje autu obrovskou rezervu. Opět dobrá zpráva pro řidiče.

Tmavomodrý svět

Paket R-Design vždy znamená, že jím vybavené Volvo bude odlišené od všech ostatních, která brázdí silnice. Ověřili jsme si to v testech modelů C30, XC70 i XC90 a platí to i v případě testované S80ky. Tentokrát R-Design nepřinesl zářivý rudý lak jako v předchozích testech, ale tmavomodrou metalízu Caspian Blue a sedmnáctipalcová kola Canicula. K elegantnímu designu interiéru přibylo chromované i hliníkové "sportovní" obložení mnoha drobností (obzvlášť volant vypadá daleko lépe, než ten standardní) a hlavně kožené čalounění. Každá paráda ale něco stojí, a v tomto případě docela dost. Levnější paket R2 vyjde na nějakých 136 tisíc.

Volvo se v tomto případě pochlubilo i další příplatkovou výbavou. O množství bezpečnostích systémů, které dělají Volvo Volvem (ABS, EBA, EBL, DSTC, BLIS, SIPS, WHIPS, IDIS atd.) jsme se rozepsali už v testu Volva S80 T6 AWD, takže tentokrát nás zaujal hlavně zabavní systém pro zadní sedadla RSE. Jde o DVD přehrávač se dvěma displeji v opěrkách předních sedaček s bezdrátovými sluchátky, který dostanete za příplatek 58 tisíc (za dalších 18 tisíc lze přikoupit tuner na digitální televizi). I když je to drahý špás, nepochybně zabaví děti při dlouhé cestě Evropou.

Když chcete šetřit

Ne všechny příplatkové prvky jsou ale tak atraktivní. Třeba zastarávající navigaci s nepohodlným a nelogickým dálkovým ovládáním bychom si u Volva S80 klidně odpustili – v tomto případě by ji (bez ztráty komfortu) nahradila jakákoli lepší přenosná navigace. Ergonomie ostatních přístrojů je přitom na vysoké úrovni a proto pro nás byla tak základní věc, jakou je navigace, velkým zklamáním.

Kdybychom nebyli nároční a spokojili se základní výbavou Kinetic, dostali bychom se na základní cenu Volva S80 D5, která v současnosti činí 1.100.000 korun. Od toho si ještě odečtěme slevu 150 tisíc, kterou Volvo nabízí na všechny S80 do konce března 2010, a jsme na částce, která vypadá, vezmeme-li v potaz, že se bavíme o luxusním korábu vyšší střední třídy s výborným motorem, docela lákavě.

 

Výsledná známka: 1-
Plusy: Cena, motor, komfort
Mínusy: Stárnoucí vzhled, zastaralá navigace

Cena Volvo S80 Kinetic: 878.000,- Kč
Cena Volvo S80 D5 Kinetic: 1.100.000,- Kč
Cena Volvo S80 D5 R-Design R2: 1.236.600,- Kč

Objem motoru      2400 ccm
Maximální výkon     151 kW (205 k) při 4000 ot/min
Maximální točivý moment     420 Nm při 1500 - 3250 ot/min
Převodovka     6stupňová automatická Geartronic
Maximální rychlost     230 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     8,5 s
Udávaná spotřeba město     9.0 l/100 km
Spotřeba mimo město     5.0 l/100 km
Kombinovaná spotřeba     6.7 l/100 km
Spotřeba během testu     7.7 l/100 km
Provozní hmotnost     1647 kg
Délka / výška / šířka     4851 mm / 1493 mm / 1861 mm
Rozvor  
   2835 mm
Zavazadelník     480 l