O novém Opelu Insignia 2.0 Turbo jsme před nedávnem napsali, že je to sice dobré auto, ale nijak zásadně se nevymyká ze současného vysokého standardu, který nacházíme ve střední třídě. Byla to lichotka i kritika zároveň a dopustili jsme se jí proto, že jsme z Insignie neměli pocit, že by to byla taková bomba, jak se nám snažily vsugerovat reklamy.

To ale neznamená, že bychom Insignii zavrhli. Naopak, v jejím poznávání budeme se zájmem pokračovat. Tentokrát se podíváme na Insignii Sports Tourer (tedy kombi) se slabším přeplňovaným benzinovým motorem. Pokud něco nezmíníme v tomto testu, je vysoce pravděpodobné, že jsme se tomu rozsáhle věnovali v testu prvním.

 

Elegantní dáma

I v případě Insignie kombi totiž platí, že designéři si s ní vyhráli stejně jako se sedanem a liftbackem a že tedy vypadá výborně. A za to je potřeba jim vyřknout poklonu, vzhledem k mohutné karoserii odvedli skvělou práci.

Naživo (a koneckonců i na fotografiích) působí dlouhá karoserie kompaktním dojmem, ale kdybychom Insignii Sports Tourer postavili třeba vedle prostorového etalonu Škody Superb Combi, zjistili bychom (s neskrývaným údivem), že Insignia je delší o rovných sedm centimetrů. Sports Tourer je se svou bezmála pětimetrovou délkou (4908 mm, o 78 milimetrů víc, než sedan) dokonce nejdelším vozem současné střední třídy a překonává i některé zástupce vyšší střední třídy. Doplňme, že rozvor se nijak neměnil, ale i původní délka 2737 mm je dosti štědrá.

Největší z Opelů

Nejpraktičtější Insignia nabízí základních 540 litrů pro zavazadla a po sklopení zadních sedaček prostor naroste na 1530 litrů. Tyto hodnoty jsou sice jednoznačně lepší, než u karoserie sedan (500 / 1010 litrů), ale v porovnání s liftbackem (530 / 1465 litrů) už tak přesvědčivě nevypadají – zejména při porovnání se základní hodnotou nám vychází nárůst pouhých deseti litrů. A to je rozdíl, kvůli kterému by si kombi (doufejme) nikdo nepořizoval.

Sports Tourer ale nabízí – spíše než výrazně větší zavazadlový prostor – jeho lepší využití. Začít můžeme už u pátých dveří, které svými rozměry poskytují dokonalý přístup do kufru a díky nakládací hraně ve výšce podlahy usnadní i nakládání objemnějších a těžších předmětů. Dveře zavazadlového prostoru pokrývají celou plochu zadní části auta a protože jejich součástí jsou i koncové světlomety a zadní plocha by s otevřenými pátými dveřmi zůstala neosvětlená, musel být instalován druhý pár světel pod nimi.  

 

 

Šířka ložné plochy činí 1030 mm, délka u dna je 1020 mm. Zadní sedadla dělená v poměru 60:40 je možné sklopit a prodloužit na délku 1650 mm, což znamená již zmíněné rozšíření prostoru na 1530 litrů. Podlaha ale nevytvoří rovnou plochu, a i když malý schůdek má jen dva centimetry, nepotěší. Naopak pozitivní zprávou bude i výklopný průzor na lyže uprostřed střední sedačky.

Prostor pro posádku na zadních sedačkách oproti sedanu narostl tam, kde chyběl nejcitelněji, tedy nad hlavami cestujících. Vpředu je místa stejně a sice docela dost, i když bychom od střední třídy (navíc takhle velké) čekali víc. Na druhou stranu nás těšily výborné ergonomické sedačky, které kromě dobrého bočního vedení a širokých možností nastavení nabízely stavitelnou délku sedáku.

 

Downsizing v praxi

Přeplňovaný čtyřválec 1.6 Turbo jsme vyzkoušeli už při první jízdě s Insignií kombi, a naše původní dojmy musíme potvrdit. K běžné jízdě pohodlně stačí, ale žádné ostré starty nečekejte. Přestože výkon 180 koní vypadá na první pohled jako vysoká hodnota, sluší se připomenout, že Insignia Sports Tourer váží kolem 1600 kilogramů. Navíc se na výkonnový vrchol motor dostane vysoko v 5500 ot./min. Maloobjemovému turbobenzínu se nelíbí v nízkých otáčkách a dává to citelně najevo. Nejvyšší točivý moment 230 Nm, podle papírových hodnot dostupný v rozsahu 2200 – 5500 ot./min, jsme pod čtyřmi tisíci hledali marně. Přes slušný výsledek zrychlení z nuly na stovku za 9,2 sekundy tak není možné počítat s okázalým závoděním.

To by nám ale nijak výrazně nevadilo a menší motor bychom doporučili raději, než větší dvoulitr, ale velkému kombi by silnější jednotka slušela víc. Už proto, že vzhledem ke spotřebě je v podstatě jedno, jaký z turbomotorů máte pod kapotou. V obou případech jsme se totiž docela bez problémů i při nijak excentrické jízdě dostávali k hodnotě 12 l/100 km, což nás, zejména u malé šestnáctistovky, upřímně děsilo. Ani výsledná jedenáctilitrová spotřeba není o mnoho lepší.

Jak z toho ven? Když pomineme logické rady, jako jízda s nenaloženým autem bez zbytečných sprintů (což jsme praktikovali) a jízda mimo města, nenapadá nás lepší řešení, než naftový motor (test naftového dvoulitru vám mimochodem přineseme asi za měsíc).

Raději naftu

Pojďme si to shrnout. Insignia Sports Tourer je velké kombi se slušným zavazadlovým prostorem, komfortním interiérem a výborným vzhledem. Nabízí moderní řešení a technologie (s adaptivním stabilizačním podvozkem FlexRide i plně automatickými světly už jsme se setkali minule), jistou a pohodlnou jízdu i výborný podvozek. Motor 1.6 Turbo není žádný sprinter, ale na běžné ježdění samozřejmě stačit bude. Jediným jeho opravdovým problémem je vysoká spotřeba, která roste s chutí po svižnějším svezení, tedy ve vysokých otáčkách. Ale ta může být pro mnoho řidičů fatální.

My bychom raději sáhli po naftě. S motorem 2.0 CDTi s výkonem 130 koní (96 kW) bude Insignia sice ještě pomalejší (0-100 km/h za 11,1 s), zato ale nafťák nabídne lepší akceleraci v nižších otáčkách a jeho spotřeba bude nejméně o 3 litry na 100 km nižší. Ve stejné výbavě Sport stojí stejných 784.900 korun, jako testovaný 1.6 Turbo.

Výsledná známka 2-
Plusy: Vzhled, zavazadelník,
Mínusy: motor, některé plasty

Základní cena v provedení 1.6 Turbo Sport: 784.900,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 94.500,- Kč
Celková cena: 879.400,- Kč

Parametry

Objem motoru      1598 ccm
Maximální výkon     180 koní / 132 kW (5500 ot./min)
Maximální točivý moment     230 Nm (2200 - 5500 ot./min)
Převodovka     manuální šestistupňová
Maximální rychlost     220 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     9.2 s
Udávaná spotřeba město     10.9 l/100 km
Spotřeba mimo město     6.2 l/100 km
Kombinovaná spotřeba     7.9 l/100 km
Spotřeba během testu     11.0 l/100 km
Pohotovostní hmotnost     1585 kg
Délka / výška / šířka     4908 / 1520 / 1856 mm
Rozvor     2737 mm
Zavazadelník / po sklopení     540 / 1530 litrů

Výbava: Rádio s CD přehrávačem a třífunkčním informačním displejem, automatické ovládání světel, sedadlo řidiče elektricky výškově nastavitelné, vyhřívaná elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, čtecí lampičky vpředu a vzadu, palubní počítač, chromované rámečky přístrojů, loketní opěrka vpředu, zadní sedadlo dělené v poměru 60:40, sada na opravu pneumatik, příprava pro dětskou sedačku ISOFIX na zadních sedadlech, zadní středová opěrka hlavy, ESP Plus, ABS, přední, boční a hlavové airbagy u řidiče a spolujezdce, upozornění při nezapnutém bezpečnostním pásu vpředu, černé střešní ližiny, kryt zavazadlového prostoru, příprava pro instalaci bezpečnostní sítě za 2. řadou sedadel, adaptivní bi-xenonové světlomety, parkovací pilot, dešťový senzor, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, automatické ovládání světel s detekcí tunelů, tempomat, jednozónová elektronická klimatizace, kapsy v zádech předních opěradel, loketní opěrka v opěradle zadních sedadel s možností prostrčení dlouhého nákladu, s držákem nápojů a úložným prostorem, interiérová sada osvětlení, prahové lišty, volant s chromovaným zdobením, chromované lišty kolem bočních oken, dělená palubní schránka, volant potažený kůží s prvky pro ovládání audiosystému, elektrické ovládání oken předních a zadních dveří, 4polohová bederní opěrka na předních sedadlech, sklopné sedadlo řídiče, stříbrné střešní ližiny, třídílná podlážka pro náklad s druhou podlážkou nad prostorem náhradního kola, adaptivní podvozek FlexRide, snížený podvozek, sportovní volant potažený kůží, řízení citlivé na rychlost, ergonomická sportovní sedadla s prodlužitelným sedákem, pedály z lehkých slitin, palubní počítač s kontrolním systémem, sportovní výfuk, 18" sportovní ráky z lehkých slitin s pneumatikami 245/45 R18, zatmavená boční a zadní okna.

Příplatková výbava: Metalický lak (+14.500,-Kč), kola z lehkých slitin 8,5Jx19 s pneu 245/40 R19 (+20.000,-Kč), adaptivní stabilizační technologie FlexRide (+25.000,-Kč), Rádio CD 800 NAVI (+20.000,-Kč), parkovací senzory vpředu a vzadu (+15.000,-Kč).