Jestli si ještě vzpomínáte, stejné vzrušené debaty v širokých intelektuálských kroužcích vyvolával i příchod SUV Porsche Cayenne. Pomalu se schylovalo k tomu, aby tábor extrémních přívrženců devětsetjedenáctky vyrazil se zapálenými pochodněmi do stuttgartské čtvrti Zuffenhausen a vzal sídlo firmy útokem. Naštěstí se tak nestalo. Porsche Cayenne, ač stále jablkem četných svárů, dokázalo do skomírající firmy napumpovat finanční obnos, který byl ku prospěchu všem. A jak se to všechno má k Porsche Panamera?

Předně jde o podobný krok, podobné vybočení z historicky daných mezí značky, které by si skalní fanoušci ještě před několika lety netroufli ani domyslet. Panamera je prostě jiná. Jenže je také jiná, než ostatní automobily. Když jí chcete najít konkurenci, marně tápáte. Možná se zamyslíte nad Maserati Quattroporte nebo nad BMW 550i Gran Turismo, ježto se snad alespoň trochu blíží. Ale podobnou kreaci nenajdete snad nikde. Zda je tento krok v době pomalu končící krize dobrým, uvidíme za pár měsíců, až přijdou prodejní čísla (u nás je prý zatím přes 40 objednávek). Teď se jimi ale nezaobírejme a pojďme se kouknout, co jsme si to vlastně vyzkoušeli.

Na pomezí

Při testu Porsche Panamera Turbo nás zajímalo jediné. Bude víc podobné drsnému Porsche 911 nebo zženštilému Cayenne? Podle nás si bere něco z obou těchto diametrálně odlišných modelů. Předně jde bez tří centimetrů o pětimetrovou limuzínu, která svou šířkou 1931 mm a výraznou přídí budí na silnici zasloužený respekt. Je jasné, že se designéři museli držet tradic značky, jako u každého modelu. Původ je tedy okamžitě identifikovatelný.

Z bočního profilu vyniknou hlavně dvacetipalcové ráfky RS Spyder Design za necelých 35 tisíc korun, pod nimiž prosvítají žluté třmeny brzd s mohutnými kotouči. Auto má rovný ponton, velké a do široka otevíratelné dveře a linii kabiny, která se dozadu svažuje po vzoru moderních sedanů-kupé. Záď budí zaslouženě největší diskuse. Podle našeho názoru je nehezká, ale chápeme, že bylo potřeba splnit určité zadání. Zachraňuje ji alespoň čtveřice pohledných výfuků.

Displej v budíku je sexy

Velikému interiéru docela ubírá mohutná palubní deska a středový panel, který jej dělí na dvě poloviny. Najdeme zde klasické věci, na které jsme si zvykli u jiných modelů Porsche. Podobný volant, startování klíčkem vlevo, vyskakovací držáky na nápoje před spolujezdcem, nebo pět budíků v přístrojové kapličce. Ejhle! Druhý zprava se šikovně změnil v barevnou obrazovku palubního počítače, kde si můžete nechat ukázat dojezd, tlak v pneumatikách, nebo dokonce podrobnou mapu navigace.  A to vypadá velice dobře!

Miliony tlačítek na středovém panelu se můžou zdát zprvu nepřehledné, ale jde vlastně jen o přesunutí z původního místa. Nám netrvalo ani pár hodin a mačkali jsme je intuitivně. Je to určitě ku prospěchu ergonomie, u 911 nebo Caymanu musíte funkce lovit za řadící pákou. Porsche zřejmě nehodlá ustupovat z velkého množství ovladačů, tohle bereme jako přijatelný kompromis.

Čtyři lidé jedou na golf

Sportovní sedačky mají skvělé boční vedení. Jsou hodně profilované a silnější postavy by si je měly proto nejdřív raději vyzkoušet, zda je nebudou tlačit. Na delší cestu mají ideálně naladěnou tuhost, takže vás záda rozhodně bolet nebudou. Dozadu se vejdou další dva cestující, kteří si nemají na co stěžovat, ani co se týče prostoru kolem ramen, ani před koleny. Přední sedadla jsou totiž lehce vykousnutá. Nechybí vlastní držáky na nápoje, loketní opěrka nebo ovládání klimatizace. Prostě se vzadu cítíte jako v top class limuzíně.

 

Porsche Panamera se bude muset líbit také prakticky založeným milionářům. Pod těžkými pátými dveřmi, u kterých nám k maximální spokojenosti chybělo elektrické otevírání, najdete 432 litrů zavazadlového prostoru. Nákladová hrana je sice vysoko, ale kufr je poměrně mělký, takže se vám budou golfové bagy nakládat velmi dobře. Najdete zde samozřejmě síťky na drobnější předměty a roletku proti nepovolaným šmírákům, kterých budete ještě dlouho potkávat docela hodně. Dostala nás zadní sedadla, která se dají sklopit a vznikne tak rovná úložná plocha. Z Porsche Panamera pak máte praktického stěhováka, který pojme 1250 litrů nákladu.

Turbo vládne všem

Jak jste se mohli dovtípit z titulku, k testu jsme dostali nejsilnější a nejdražší verzi Porsche Panamera Tubro (v prodeji je ještě Panamera a Panamera 4S). Ta je jako druhý model automobilky s motorem uloženým pod přední kapotou vybavena 4,8litrovým osmiválcem, do kterého bičem práská neúnavné a zdvojené turbodmychadlo. Výsledkem je výkon 500 koní při 6000 otáčkách v minutě a maximum točivého momentu 700 Nm (2250 až 4450 ot/min). Když takovouhle jadernou elektrárnu dáte do 911, stane se z ní supersport. Ale dvoutunová limuzína?

Ano, velikost a váha jsou hlavními nepřáteli Porsche Panamera. Pravda je, že u tak silné pohonné jednotky vám to bude srdečně jedno. Auto dokáže překonat stovku za pouhých 4,2 sekundy, což je alespoň na okrajově podobná vozidla nevídaná hodnota. Maximum je 303 km/h. Do toho si ještě připočítejme bleskovou 7stupňovou a hlavně dvouspojkovou převodovku PDK. Řadí nepřekonatelně rychle a přesně podle potřeby. Výsledkem je brutálně rychlá jízda, ale bez starostí. Bez emocí…

Motor má prostě síly na rozdávání a je jedno, v jakých otáčkách se pohybujete. Stačí přišlápnout pedál na podlahu a auto se utrhne a letí kupředu jako blesk. Řidič je ale v klidu. Sportovní zvuk motoru se dostavuje jen od středních otáček výše, kdy zní opravdu lahodně. Jinak je ale v kabině ticho. U takového auta se prostě hraje na pohodlí. Že bude nahrávat spíše delšímu cestování po dálnici svědčí i 100 litrová nádrž, která na obrazovce palubního počítače vykouzlí údaj o dojezdu na cifru 750 km.

Víme, oč jde

O maximálním pohodlí by mohl vyprávět i samotný podvozek, který je nastavitelný spolu s ovládáním v normálním režimu, režimu SPORT a SPORT+.  Jistě, PDK pak nechá motor vytáčet výš a podvozek lehce ztuhne, vždycky tu ale bude velká komfortní bariera, která vás zaručeně od jakýchkoliv drsnějších zážitků oddělí. Totéž se dá říct o řízení, které leží někde na cestě mezi 911 a Cayenne. Komunikativní je, mohlo by být jistě strmější. A v nižších rychlostech zabírá posilovač natolik, že se až leknete.

Porsche se může snažit jak chce, ale do zatáček rozhodně nedokáže zamaskovat nadváhu Panamery Tubro, která navíc na přídi veze motor. Auto poslouchá na slovo, ale každý, kdo měl alespoň na chvíli v ruce třeba takové Porsche 911 Carrera 4S, si nemůže nevšimnout toho velkého rozdílu v chování auta. S Panamerou musíte zkrátka zacházet víc opatrně, přemýšlet, zda se do stopy vůbec vejde a co si s ní vlastně lze dovolit.

Ale pozor! Rozhodně tu nesypeme popel na hlavu Zuffenhausenských! Moc dobře totiž víme, kam s tím míří. Porsche Panamera Turbo je tu pro ty, co chtějí maximum a žádné kompromisy. Chtějí za své peníze luxus, pozornost, slavnou značku. A chtějí mít pocit, že stačí přilepit pedál plynu na podlahu a můžou jet, jak se jim zlíbí. A hovoří o tom i základní cena verze Panamera Turbo 3,6 milionu korun. Námi testovaný vůz přišel i s příplatky na neuvěřitelných 4.508.376 korun. A kdo tohle zaplatí, hýčká si určitě už jednu 911 ve své garáži. No a na manželku zbyl zase Boxster…

Výsledná známka 1-
Plusy: Motor, komfort, podvozek
Mínusy: cena, je to jen poloviční Porsche

Základní cena:
  3 641 000 Kč

Parametry

Objem motoru      4806 ccm
Maximální výkon     368 kW (500 k) při 6000 ot/min
Maximální točivý moment     700 Nm při 2250 až 4450 ot/min
Převodovka     7stupňová automatická
Maximální rychlost     303 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     4,2 s.
Udávaná spotřeba město     18 l/100 km
Spotřeba mimo město     8,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba     12,2 l/100 km
Spotřeba během testu     16 l/100 km
Provozní hmotnost     2045 kg
Délka / výška / šířka     4970 mm / 1418 mm / 1931 mm
Rozvor     2920 mm
Zavazadelník / po sklopení     432 l / 1250 l