Někomu možná nová Insignia připomíná někdejší "luxusní" model značky, Opel Omega. Ten býval podobně velký a také šlo o sedan stejné koncepce. Přímým předchůdcem byla ale Vectra, která dojela z montážní linky teprve nedávno.

Ale dost srovnávání s minulostí. Nám připadá Opel Insignia jako úplně nové auto, a jeho výrobce ho tak bere také. Do jeho úspěchu vložil mnoho sil i nadějí. A i když jsme se už s Insignií i její kombi variantou projeli, odpověď na klíčovou otázku jsme zatím neznali. A ta zní: je opravdu Insignia tak úžasná?

Jako první každého samozřejmě zaujme vzhled. Insignia je podle našeho mínění opravdu krásné auto, které se vizáží téměř vyrovná prémiovému segmentu. Ač sedan (respektive liftback), může se směle měřit se vznikající kategorií "kupé-sedanů" (Volkswagen Passat CC) a podobných "ladných" aut. Jeden z obdivovatelů dokonce vypozoroval podobnost siluety s Lexusem GS, a my se ani tomuto srovnání nebráníme.

Doufali jsme, že nezůstane jen u hezkého vzhledu. Proto jsme neváhali a okamžitě se posadili za volant. Pokud jde o tvary interiéru a kvalitu použitých materiálů, nemáme zásadních námitek. Design přístrojové desky koresponduje s exteriérem, je moderní a elegantní. Tvrdé plasty občas trochu zaskřípají a mohly by působit hodnotněji (především na středové konzoli), ale nebudeme kritizovat něco, co nás tolik netrápilo. Jedinou námitku k přístrojové desce máme ohledně obrovské plochy přímo uprostřed – rozsáhlý panel středové konzole čítá na čtyři desítky tlačítek a čtyři otočné ovladače, což, jak možná tušíte, přehlednosti zrovna nepřispívá.

Dobrý standard

Co se týká ergonomie, Insignia se v ničem nevymyká standardu třídy, a to včetně nedostatků. Ačkoli celkově nemáme k pohodlí za volantem zásadních námitek, mrzela nás krátká dráha posuvu volantu jak v axiální, tak radiální ose. Naštěstí elektricky polohovatelné sedadlo je na tom mnohem lépe a většinu postav obejme dokonale, ovšem pedálová konzola je dalším limitujícím prvkem jeho posuvu.

Takže když usedneme za volant a budeme si chtít udělat pohodlí při zachování nutného pohybu pedálů do krajních poloh, nezbývá nám než držet věnec volantu pěkně z dálky. Z toho vyplývá, že pokud se rozhodneme volantem výrazněji točit (což není v provozu na silnici řídký jev), pak se musíme předklonit.

V této poloze volantu je téměř pravidlem, že jeho věnec překrývá ukazatel chladící kapaliny a palivoměr. Insignia řeší tento problém jednoduchým a geniálním způsobem –díky přesunutím přístrojů na horní část kapličky jsou po celou dobu jízdy vidět. A abychom nezapomněli na to nejdůležitější: malý tříramenný volant nezvyklého tvaru se nám držel dobře.

Víc než jen průměr

Pokud bychom hodnotili Insignii co do prostornosti, kritičtí bychom být nemohli. V rámci střední třídy drží vysoký standard. Dospělí lidé se do ní v relativní pohodě vejdou čtyři, přitom jako obvykle platí, že na předních sedačkách se usadí kdokoli.

Zadní sedadla na tom tak dobře jako přední pár nejsou, což ale není nic, co by se nedalo vzhledem k siluetě auta pochopit. Kvůli tvaru zadních dveří se mírně komplikuje nastupování a pohodlí si udělá průměrně vzrostlá postava, řekněme do 180 centimetrů vzrůstu.

Milým překvapením i přes svažující se zadní část je docela rozměrný kufr s objemem 500 litrů (po sklopení zadních sedaček dokonce 1010 litrů), který je navíc dobře přístupný na sedan poměrně velkým otvorem.

 

Dvě tváře motoru

Motor 2.0 Turbo je se svým výkonem 220 koní nejsilnějším čtyřválcem pod kapotou Insignie, nad ním v nabídce stojí už jen šestiválce 2.8 V6 Turbo s výkony 260 a 325 koní. Ale i když jsme takovou sílu neměli, našich 220 koní (162 kW, v 5300 ot./min) stačilo k poměrně hbitému svezení.

I když je pravda, že první den ježdění nám silný agregát připadal poněkud mdlý a líný. Potom jsme ale přišli na to, že existují otáčky od pěti tisíc výš, a své chování tomu přizpůsobili. Pravda je totiž taková, že maximálního výkonu 220 koní dosáhnete až docela vysoko (5300 ot./min) a podobně jsme to cítili i s točivým momentem. Opel udává jeho téměř plochou křivku s vrcholem 350 Nm mezi 2000-4000 ot./min. Jako bychom ale s takovým autem ani nejezdili – pokud motor pracuje pod 3000 otáček, jeho zátah je nevýrazný. Právě proto považujeme zrychlení 0-100 km/h za 7,6 sekundy za vynikající a lehce nečekaný výsledek.

Na ne-úplně-hbitý projev má vliv i hmotnost 1600 kilogramů, přesto potěší snadná ovladatelnost a překvapivá lehkost auta v zatáčkách. Příjemná je odezva serva při svižnější jízdě. Celkově auto nabízí slušné sportovní vyžití, ale pokud jste opravdu čisté závodnické nátury, vyplatilo by se investovat do některé z verzí OPC.

Destrukční obutí

Naladění podvozku jako takového není špatné (už jsme se o tom zmínili v prvních dojmech), ale práci mu permanentně kazí nesmyslně velká 20" kola. Na luxusních německých cestách bychom asi byli nadmíru spokojeni, ale v realitě české okresky jsme litovali tvrdosti takto laděného podvozku. Tenký pryžový pásek (pravděpodobně nalepovací), který se tváří jako pneumatika, nestačí vychytávat žádné z nerovností, které nám české silnice nabízejí.

Ano, z hlediska vzhledu jsou velká kola nutností. Navíc chápeme, že obligátní třináctky obuté do balonů v plném profilu by vzhledem k velikosti brzdičů pravděpodobně ani namontovat nešly. Ale velikost sedmnáct palců (tedy nejmenší hliníkové disky, které Opel nabízí) by pro naše silnice byla až až.

Určitě vás zajímá, jakou má Insignia při tom svém výkonu spotřebu. Nás to také zajímalo a nebudeme tajit určité zklamání z výsledku kolem 11 litrů na sto kilometrů, a pokud čekáte, že se v praxi dostanete pod deset, spíš na to zapomeňte. A pokud ano, nemá smysl mít pod kapotou tohle stádo. My jsme se většinu testovacího týdne pohybovali kolem 12 l/100 km. A k jedenácti to stáhl jen stokilometrový výlet po okreskách.

Vrchol techniky

Že Opel Insignia nabízí celou řadu technických vychytávek není příliš potřeba zdůrazňovat. Adaptivní stabilizační technologie FlexRide dává řidiči na výběr z komfortního režimu "Tour" nebo režim "Sport". Žádný výrazný rozdíl jsme ovšem nepozorovali, možná proto, že díky obrovským kolům jsme si jako ve sportovním režimu připadali pořád.

Naopak automatická světla jsou téměř bezchybnou zárukou, že už nikdy nebudete muset sáhnout na ovladač. Přizpůsobí se nejen denní či noční době, ale poznají i kdy si mohou dovolit pustit dálkovou lampu a kam.

A největší reklamní tahák? Čert vem čtení dopravních značek. Marketingově komunikovaná funkce, která upřímně řečeno nemá žádný zásadní praktický význam, má možná pro Opel nějaký hlubší smysl, který nevidíme. Ale jak jste si jistě všimli, v tomto testu o čtení dopravních značek nepadlo ani slovo – naše nejvyšší výbava Cosmo ho stejně neměla.

Skličující počty

Opel Insignia začíná na částce 550 tisíc korun, což se může jevit jako cena poměrně příznivá. Jestliže se ale nespokojíte se základem, částka rychle roste. Za Insignii se silným dvoulitrem v nejvyšší výbavě Cosmo zaplatíte nejméně 795 tisíc korun a pokud si budete chtít užívat luxusu jako my v testovaném voze, otevřete peněženku ještě víc.

Jestliže máte v plánu cestovat v kůži, připravte si 60 tisíc, navigace s DVD přehrávačem přijde na dalších 45 tisíc. Technologie FlexRide navýší cenu o 25 tisíc a připlácí se i za elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, v tomto případě 15 tisíc. A aby bylo dílo dokonáno, v seznamu výbavy figuruje ještě metalíza, parkovací senzory a ty nepohodlné dvacítky místo kol.

Také vás děsí za co všechno je potřeba připlácet? O to víc vás to bude mrzet, až se podíváte na cenovku. Ta se v případě testovaného kusu vyšplhala bez deseti tisíc korun na milion. A to už je docela drahý špás, obzvlášť ve chvíli, kdy si uvědomíme, že tohle hezké a veskrze dobré auto se ničím zásadně nevymyká z vysokého standardu nynější střední třídy. A když si připomeneme, že na trhu jsou silnější hráči. A levnější.

Autor je redaktorem serveru ZaVolantem.cz.

Výsledná známka: 2-
Plusy: výbava, prostornost, vzhled
Mínusy: cena, spotřeba, příliš tvrdý podovzek

Základní cena v provedení 2.0 Turbo Cosmo: 794.900,- Kč
Cena příplatkové výbavy: 194.500,- Kč
Celková cena: 989.400,- Kč

Parametry

Objem motoru      1998 ccm
Maximální výkon     162 kW / 220 koní (5300 ot./min)
Maximální točivý moment     350 Nm (2000 - 4000 ot./min)
Převodovka     manuální šestistupňová
Maximální rychlost     242 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     7.6 s
Udávaná spotřeba město     12.7 l/100 km
Spotřeba mimo město     6.5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba     8.8 l/100 km
Spotřeba během testu     11.2 l/100 km
Provozní hmotnost     1598 kg
Délka / výška / šířka     4830 / 1498 / 1856 mm
Rozvor     2737 mm
Zavazadelník / po sklopení     500 / 1010 litrů

Výbava: Rádio s CD přehrávačem a třífunkčním informačním displejem, automatické ovládání světel, sedadlo řidiče elektricky výškově nastavitelné, elektricky ovládaná okna vpředu, vyhřívaná elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, čtecí lampičky vpředu a vzadu, palubní počítač, chromované rámečky přístrojů, loketní opěrka vpředu, zadní sedadla dělená v poměru 60:40, sada na opravu pneumatik, příprava pro dětskou sedačku ISOFIX na zadních sedadlech, zadní středová opěrka hlavy, ESP Plus, ABS, přední, boční a hlavové airbagy u řidiče a spolujezdce, upozornění při nezapnutém bezpečnostním pásu vpředu, dálkové ovládání víka zavazadlového prostoru, adaptivní bi-xenonové světlomety, parkovací pilot, dešťový senzor, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko s osvětlením, automatické ovládání světel s detekcí tunelů, tempomat, jednozónová elektronická klimatizace, zadní kapsy na předních sedadlech, loketní opěrka v opěradle zadních sedadel s možností prostrčení dlouhého nákladu, s držákem nápojů a úložným prostorem, interiérová sada osvětlení, prahové lišty, volant s chromovaným zdobením, chromované lišty kolem bočních oken, dělená palubní schránka, volant potažený kůží s prvky pro ovládání audiosystému, elektrické ovládání oken předních a zadních dveří, 4polohová bederní opěrka na předních sedadlech, sklopné sedadlo řídiče, dvouzónová elektronická klimatizace s čidlem vlhkosti, termoreflexní čelní sklo, automatické řízení světel s detekcí tunelů, dešťový senzor, palubní počítač s kontrolním systémem, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, sportovní výfuk, 18" kola z lehkých slitin s pneumatikami 245/45 R18, elektrická parkovací brzda.

Příplatková výbava: Metalický lak (+14.500,-Kč), kola z lehkých slitin 8,5Jx20,5 s pneu 245/35 R20 (+20.000,-Kč), adaptivní stabilizační technologie FlexRide (+25.000,-Kč), Rádio DVD 800 NAVI (+45.000,-Kč), sedadlo řidiče elektricky nastavitelné s pamětí (+15.000,-Kč), kožené perforované čalounění Siena (+60.000,-Kč), parkovací senzory vpředu a vzadu (+15.000,-Kč).