Když kdysi dávno vyjelo na silnice ještě původní BMW Z3, jeho tvary nás zasáhly na správném místě. A i když postupem času stárlo a na povrch vyplývaly všechny jeho technické nedostatky, v našich srdcích má stále své místo jako lehký a zábavný sporťák. Zato minulá generace Z4 na kráse příliš nepobrala, protože se svezla ne vlně hodně kritizovaného designového směru, na kterém před pár lety BMW trochu ujelo. Měla v sobě ale jakýsi drsný náboj, jenž se nám také zamlouval. Aktuální BMW Z4 je nádherné! To mu upírat nelze.

Poslední designová linie, na kterou najelo BMW řady 7, po kterém se veze nové BMW 5 Grand Turismo a brzy přijede i nová pátá řada, se nám prostě líbí. Zamračená světla, velké ledvinky a prolisovaná kapota dávají vozu správný šmrnc. BMW Z4 vůbec poprvé přijíždí s pevnou skládací střechou operující pouhých 20 sekund (ale nesmíte se s vozem pohybovat). Auto s ní nahoře vypadá dobře a bez ní potom naprosto úžasně. A je jedno, že objem zavazadlového prostoru se tak zmenší na pouhých 180 litrů (se střechou nahoře je to 310 litrů).

Ať žije luxus

Uvnitř je teď o trochu více místa, ale pořád se cítíte vozem takřka obklopeni. První nezvyklé pocity zažije řidič, když si uvědomí, že sedí jen těsně před zadní nápravou (zejména při parkování a ostrém projíždění klikatek). Další, když se podívá před sebe a najde se, jak sedí na konci nekonečně dlouhé kapoty. Je samozřejmě nízko, ale usazen poměrně pohodlně. Sedadla jsou špičková, potažené světlou kůží. Budíky za volantem a ovladač palubního systému už dobře známe, nová jsou ale kruhová tlačítka na seřizování klimatizace. Autu sluší, stejně jako vyklápěcí displej uprostřed palubní desky, který vás tak trochu vpasuje do role Jamese Bonda.

Kvalitativně si není samozřejmě na co stěžovat. BMW předvádí jedny z nejlepších interiérů na trhu a nejinak je tomu také u nového roadsteru Z4. Volant perfektně padne do ruky, takovouhle velikost by měly mít všechny sportovní vozy. Audio je vysoce kvalitní a dobrou navigaci a další systémy už známe z dřívějška. Jediné, co nám výrazně vadilo, byla absence jakýchkoliv držáků na nápoje. Káva tak při ranní cestě do práce musela přijít až z nekvalitního redakčního automatu. Fuj!

Nejsilnější je naše volba

Opravdovou třešničkou na dortu k tomu všemu je ale perfektní motor. Tedy, nevíme přesně jaké je to u slabších dvou motorizací, ve verzi s nadvakrát přeplňovaným šestiválcem ale BMW Z4 hraje neskutečně dobře. Jeho zvuk je syrový a se zvyšujícími se otáčkami ještě hrubne. A to tak nádherně, že máte neustálou chuť v nich auto držet. Přitom je to ale v podstatě jedno, kde se na ciferníku otáčkoměru nacházíte. Agregát totiž táhne prakticky kdykoliv. Jeho maximum točivého momentu čítající 400 Nm je totiž k dispozici od 1300 do 5000 ot/min. Řidič si je tak vědom toho, že se dostaví silné zrychlení spojené se zatlačením do sedačky pokaždé, když si to bude přát.

 

BMW dodalo do nového Z4 automatickou 7stupňovou převodovku, samozřejmě můžete si pořídit i verzi s manuálem. Jenže kvalita dnešních soustrojí má za následek to, že spotřeba s automatem je nižší a zrychlení lepší. Přidejte k tomu nevyvratitelné pohodlí ve městě, kdy nemusíte trápit levou nohu a třeba ještě příjemné blafání při podřazování, kdy automat sází meziplyny. Najednou padají všechny staré mýty a chytrá převodovka se stává lepší volbou. Jediný problém byl snad se zvyknutím si na manuální ovládání, které je stejně špatně vyřešeno, jako v případě PDK u Porsche. Snad se jednou BMW umoudří a přidá se k ostatním, kteří zastávají klasickou pravou páčku plus a levou mínus.

Se šestiválcem, který se blaženě rozvaluje v obrovském motorovém prostoru, jsme jezdili v průměru něco málo přes 11 litrů. Při delším používání Z4 se dostanete v klidu na deset. A to není vůbec špatné na turboagregát s výkonem 306 koní, jenž zvládne vystřelit roadster z nuly na stovku za 5,1 sekundy. Maximální rychlost je jako vždy omezená na 250 km/h. Ačkoliv jsou to hodnoty ohromující, nečekejte zas tak velké sportovní vyžití. BMW Z4 sDrive35i má totiž jeden velký handicap: nadváhu.

Klub tlusťochů

Roadster s pevnou stahovací střechou (o které Mnichovští urputně prohlašují, jak je lehká) váží totiž celých 1600 kilogramů, což je o dva metráky více než předchozí generace. A o staroslavné Z3 ani nemluvě! Zážitek z "blbnutí" s lehkým roadsterem se tak pomalu vytrácí a místo mrštného sporťáku tu máme spíše pozéra. Nepomáhá tomu ani řízení, které sice je patřičně zatvrzelé, ale působí spíše umělým dojmem. Jestli chcete náš názor, za volantem BMW 335i Coupé jsme se bavili rozhodně mnohem víc.

Pravda je, že podvozek je povedený. Můžete si troch pohrát s nastavením, kdy budete pomocí tlačítka přepínat mezi jízdními režimy. Podle toho se bude také přizpůsobovat reakce plynu, automatické převodovky i řízení. Auto je poměrně těžké na předek, výsledkem je nedotáčivost při sportovnější jízdě, nejlepší korekcí je ale popohnání zadní nápravy, která vůz vrátí zpět do zvolené stopy. Zadokolka je prostě stále zábavným strojem, i když troch přibrala.

Ať chceme, nebo ne, nová generace BMW Z4 přinesla změnu. Na vás je posoudit, zda k lepšímu. Roadster přešel z image drsného sporťáku řízeného pravděpodobně někým hodně chlupatým (který navíc doma bije svou manželku, jak říká Jeremy Clarkson) na uhlazeného elegána, který poslouží hlavně jako lapač pohledů libovolného pohlaví. A kdyby se někdo opovážil neotočit, o potřebný zvukový doprovod se umí také postarat. Z drsňáka se tak vyklubal metrosexuál. Ale co?! Moderní doba si to možná tak žádá.

Výsledná známka 2
Plusy: vzhled, motor, převodovka
Mínusy: vyší cena příplatků, hmotnost

Základní cena BMW Z4: 961 986 Kč
Základní cena v provedení sDrive35i: 1 258 670 Kč

Objem motoru      2979 ccm
Maximální výkon     225 kW (306 k) při 5800 ot/min
Maximální točivý moment     400 Nm při 1300 až 5000 ot/min
Převodovka     7stupňová automatická
Maximální rychlost     250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     5,1 s.
Udávaná spotřeba město     13,6 l/100 km
Spotřeba mimo město     9,4 l/100 km
Kombinovaná spotřeba     7,0 l/100 km
Spotřeba během testu     11,5 l/100 km
Provozní hmotnost     1600 kg
Délka / výška / šířka     4239 mm / 1291 mm / 1790 mm
Rozvor     2496 mm
Zavazadelník / se střechou     180 l / 310 l

Související