Zhruba o 1000 až 1500 eur (25 000 až 38 000 korun) by mohly po podpisu dohody o volném obchodu mezi EU a Koreou zlevnit korejské osobní vozy dovážené do Evropy. Toho se obávají zástupci evropských automobilek, podle kterých jde o jednostranné znevýhodnění evropských výrobců, navíc v době ekonomické krize. Řekl to tajemník Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) Ivan Hodač.

"Nemáme nic proti podpisu dohody, ale musí být vyrovnaná pro obě strany," uvedl Hodač.

O dohodě vyjednává Korea s EU od roku 2007 a v současnosti její příprava finišuje. Automobilkám vadí, že korejské firmy by nemusely při dovozu na evropský trh platit desetiprocentní clo, zatímco pro výrobce z Evropy by kvůli specifickým požadavkům zůstal korejský trh uzavřený. Ročně se přitom již nyní do Evropy doveze z Koreje kolem 600.000 aut, opačným směrem je to jen kolem 30.000 vozů.

Bezcelní dovoz i výrobků z Číny a Indie

Smlouva by zároveň v podstatě umožnila bezcelní dovoz výrobků z Číny, Indie a dalších asijských zemí s levnou pracovní silou, protože stanovuje, že až polovina součástek pro korejské automobily může být z jiných zemí. Dalšího rozvoje by se zřejmě naopak nedočkaly korejské továrny Hyundai a Kia v česku a na Slovensku.

O finální verzi dohody by měli zástupci jednotlivých členských zemí EU jednat začátkem října, komise by o ní podle neoficiálních informací mohla hlasovat ještě v současném složení, tedy do konce října.

Dohoda má v komisi jednoznačné zastánce, zejména komisařku pro obchod Catherine Ashtonovou, proti je naopak údajně například místopředseda EK Günter Verheugen nebo český eurokomisař Vladimír Špidla. Jednoznačně není přijímána ani členskými zeměmi. Zatímco Německo a Francie jsou spíše pro, proti je například Slovensko.

Česko dohodu podporuje 

Česko, které je podobně jako Slovensko na automobilovém průmyslu závislé, dohodu údajně prostřednictvím ministerstva průmyslu rovněž podporuje. "Konečný postoj ČR budeme formulovat na základě úplného znění dohody, které se v současnosti finalizuje na evropské úrovni. S ohledem na dopady hospodářské recese budeme samozřejmě posuzovat přínosy liberalizace vzájemných obchodních vztahů i potenciální negativa," řekl dnes ČTK mluvčí ministerstva Tomáš Bartovský.

"Jde o jasné zvýhodnění korejského dovozu na úkor evropského automobilového a textilního průmyslu s dopadem na nezaměstnanost v době krize. Je alarmující, že korejská media již oslavují vítězství jejich automobilového průmyslu a přitom tuto smlouvu nediskutovalo ani kolegium (Evropské) komise," uvedla ale v minulých dnech česká europoslankyně Zuzana Roithová (KDU-ČSL).