Celosvětová recese, která poznamenala v automobilovém průmyslu konec uplynulého roku se letos projevuje v plné síle. Většina výrobců hlásí propad svých hospodářských výsledků, na které hladově čekají investoři. Ne všechny výsledky jsou však negativní a je znát, že odvětví se pomalu odráží ode dna.

Největší automobilka světa japonská Toyota zůstává jedničkou, i když podle posledních výsledků pouze o prsa, resp. 10000 prodaných vozů. Celosvětová produkce Toyoty v pololetí klesla o více než 40 procent na 2,97 milionu vozů. V samotném červnu se snížila o necelých 24 procent. (Více čtěte zde)

Propady japonských automobilek potvrdily ve středu výsledky Hondy a Nissanu. Vykázaly sice v prvním finančním čtvrtletí končícím v červnu silnou provozní ztrátu o necelých 90 procent, ale překvapily analytiky, protože se navzdory slabé poptávce udržely v černých číslech. (Více čtěte zde)

Velmi pozitivně překvapil trh již minulý týden americký výrobce Ford. Zatímco největší konkurenti General Motors a Chrysler se nedávno octli v bankrotu, Ford jako jediný z automobilových výrobců v USA odmítl vládní pomoc a zaměřil se na restrukturalizaci vlastního dluhu. To mu vyneslo za druhý kvartál čistý zisk ve výši 2,3 miliardy dolarů, když loni ve stejném období přitom vykázal ztrátu 8,7 miliardy dolarů. Čistý zisk na akcii Fordu tak ve druhém čtvrtletí činil 69 centů oproti čisté ztrátě 3,88 dolaru na akcii v loňském roce. (Více čtěte zde)

Konec krize v automobilovém průmyslu věští i nejnovější čísla největší jihokorejské automobilky Hyundai Motor, která zvýšila ve druhém čtvrtletí čistý zisk o 48 procent na rekordních 811,9 miliardy wonů (téměř 12 miliard Kč). Pomohla jí k tomu slabší domácí měna a vládní opatření na podporu poptávky. (Více čtěte zde)

Dno však zřejmě ještě nenašli v Evropě. Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën měla v prvním pololetí čistou ztrátu 962 milionů eur (24,6 miliardy korun) po zisku 733 milionů eur před rokem. Společnost očekává ztrátu rovněž v celém letošním roce poté, co loni prodělala 343 milionů eur. A je i pesimistická s výhledem na oživení evropského trhu s automobily, které neočekává dříve než před koncem příštího roku. (Více čtěte zde)

Vládní pobídky mírní propad prodejů

Pokračování propadu v odvětví letos tlumí šrotovací prémie v Evropě, kterou následují i USA. Šrotovné v Evropské unii zavedlo celkem 14 členských států ze 27. Nejvíce zabralo šrotovné v Německu, kde dokonce podle posledních údajů z května prodeje stouply o 40 procent.

Vliv šrotovného také poznali ve velké Británii, kde se zmírnil pokles prodejů. Počet registrací nových aut v Británii klesl v červnu o 15,7 procenta, což byl nejnižší pokles za téměř rok.

Kvůli podpoře prodejů v odvětví spustily systém šrotovného i USA. . Vláda zde celkem vynahradila na program jednu miliardu USD (18 miliard Kč). Spotřebitelé mohou při koupi úspornějšího osobního nebo lehkého nákladního vozu výměnou za starší vůz získat až 4500 USD (zhruba 80.800 Kč).

Prodej německé automobilky Volkswagen se v prvním pololetí meziročně snížil o pět procent na 3,1 milionu vozů.  Podíl firmy na světovém trhu s automobily stoupl na 12 procent z 9,9 procenta před rokem.

Celosvětový trh s automobily se podle firmy v pololetí propadl o téměř 18 procent. V samotném červnu zvýšila společnost prodej meziročně o 6,5 procenta na 609 800 vozů. Volkswagen podle agentury DPA těžil ze silné pozice v Německu, Brazílii a Číně.

Podle údajů společnosti Autodata prodej automobilů ve Spojených státech klesl v červnu o 28 procent, což byl nejmenší pokles za devět měsíců. Analytici předpokládají, že prodej automobilů ve Spojených státech v celém letošním roce dosáhne 9,69 milionu vozů. V loňském roce se v USA prodalo 13,2 milionu aut.

V České republice zatím zavedeno nebylo a prezident Václav Klaus návrh zákona s balíčkem protikrizových opatření včetně šrotovného na počátku tohoto měsíce vetoval. Neuspokojivá situace s narůstajícím deficitem plánovaného rozpočtu a s prohlubujícím se schodkem rozpočtu letošního navíc klesá šance, že by stát našel peníze na jeho zavedení.

Názory na šrotovné se různí. Zatímco některé automobilky opatření vítají a zvyšují díky němu odbyt, jiní výrobci to kritizují a ekonomové to z celkového hlediska hodnotí jako spíše kontraproduktivní krok. Analytici často upozorňují, že šrotovné podpoří prodej jen jednorázově. Navíc se podle nich poptávka soustředí jen do krátkého období.