Dovozci automobilů značek BMW a Mitsubishi mohou mít problém. Kvůli jejich reklamním materiálům je totiž zažaloval Ekologický právní servis (EPS), občanské sdružení, které se v minulosti úspěšně domohlo práva i na provozovatelích továrny na výrobu televizních obrazovek LG. Philips Displays v Hranicích na Přerovsku či hliníkárny Nemak na Mostecku.

Firmy, které do Česka dovážejí automobily BMW a Mitsubishi, podle EPS ve svých reklamních materiálech nedostatečně zřetelně uvádějí informace o spotřebě paliva a emisích CO2.

Informace o spotřebě paliva a emisích mají podle ekologů být podle platné právní úpravy uváděny zřetelně, a ne méně výrazně než hlavní část reklamy. V drtivé většině reklam jsou informace o emisích CO2 a spotřebě paliva uvedeny miniaturním písmem, nebo nejsou uvedeny vůbec. Tento problém se navíc podle ekologů netýká jen BMW a Mitsubishi, ale i většiny ostatních značek.

BMW se chová "typicky", Mitsubishi používá speciální praktiky

K žalobě si EPS vybral reklamy na BMW a Mitsubishi proto, že BMW prý reprezentuje nejtypičtější přístup spočívající v uvádění informací malým písmem stranou od jádra reklamy, a Mitsubishi údajně využívá speciálních technik ke zlehčování a upozadění informace o spotřebě a emisích CO2.

Dovozci žalobu ekologů nekomentovali. "Tuto záležitost bude s EPS vyřizovat právní kancelář," uvedla mluvčí Mitsubishi Motors pro Českou republiku Ivana Zimová.

Ekologové si také stěžují na nedostatečný dohled ze strany státu. "Na dodržování povinnosti zřetelně uvádět údaje o emisích a spotřebě má podle zákona dohlížet Česká obchodní inspekce. Ta se však nejenže za celých pět let touto otázkou sama aktivně nezabývala, v reakci na podněty občanů pak svou kompetenci dokonce odmítla," stojí v tiskové zprávě EPS.

Stížnosti ekologové směřovali i k ministerstvu dopravy a radě pro reklamu. Ty ale prý neshledaly na tomto způsobu plnění zákonů nic špatného.