Bankrotový soud rozhodne, zda umožní prodej většiny zkrachovalé automobilky Chrysler skupině v čele s italskou firmou Fiat, v pondělí. Prodej je pro Chrysler jedinou možností k odvrácení likvidace.

Soudce Arthur Gonzales v pátek v noci ukončil třídenní maraton, při kterém si vyslechl názory zastánců i odpůrců prodeje. Páteční slyšení trvalo 11 hodin.

Automobilka usiluje o schválení plánu, který počítá s prodejem silných operací "novému Chrysleru". Ten by byl vlastněn Fiatem, odbory a vládami Spojených států a Kanady. Nechtěné aktivity, včetně některých továren, by byly zlikvidovány.

Proti záměru automobilky se staví především několik penzijních fondů z amerického státu Indiana, které drží necelé procento zajištěných dluhopisů podniku, a někteří dodavatelé a prodejci, jímž hrozí ukončení činnosti. Majitelům dluhopisů se nelíbí, že Chrysler plánuje vyměnit svůj současný dluh 6,9 miliardy dolarů (131,5 miliardy Kč) za pouhé dvě miliardy USD. Pokud Gonzales dohodu schválí, očekává se, že se fondy odvolají.

Schválení dohody soudem by bylo vítězstvím pro Bílý dům, který je však kritizován mnoha odborníky na bankroty, že stanovil nereálný termín 30 až 60 dní, během kterého by měla automobilka opustit bankrotovou ochranu a obnovit svůj provoz. Chrysler požádal o ochranu před věřiteli 30. dubna, napsaly agentury AP a Reuters.

V rámci třídenního slyšení u soudu vypovídali také generální ředitel Chrysleru Robert Nardelli a finanční ředitel Ron Kolka. Odpůrci dohody tvrdí, že Chrysler postupuje v bankrotu příliš rychle, a porušuje tak hlavní zásady bankrotového řízení. Podle nich je také zbytečné ukončit činnost až čtvrtiny prodejců. Naopak zastánci tvrdí, že rychlý prodej je jedinou možností, jak odvrátit likvidaci, zachránit více než 100.000 pracovních míst a odvrátit problémy, které by krach způsobil americké ekonomice.

Odpůrci dohody očekávají, že transakce bude schválená, protože mnoho jiných možností není a také proto, že Chrysler po celou dobu nevyrábí a rychle tak klesá jeho hodnota. Podle nich však soudce nechá několik dní na odvolání, než dohoda vstoupí v platnost. Chrysler požaduje, aby dohoda umožňující prodej vstoupila v platnost okamžitě. Pokud by dohoda nebyla uzavřena do 15. června, mohlo by se stát, že Fiat od koupě odstoupí.

Bankrotové řízení Chrysleru by mohlo sloužit jako návod k restrukturalizaci větší americké automobilky General Motors. Tak se také potýká s problémy a o ochranu před věřiteli zřejmě požádá nejpozději v pondělí.