Ani pondělní jednání německých vládních politiků o záchraně automobilky Opel nevnesla do záležitosti jasno. A to i přesto, že vláda hodlá podle kancléřky Angely Merkelové o preferovaném způsobu státní podpory pro nového investora rozhodnout už do poloviny týdne. Nabídky tří zájemců, kteří chtějí společnost vlastněnou americkým koncernem General Motors (GM) převzít, se neustále mění, řekla Merkelová.

Opel je součástí největší americké automobilky General Motors, která se v důsledku slabé poptávky dostala na pokraj bankrotu a která má americké vládě do 1. června předložit plán restrukturalizace. GM se v rámci restrukturalizace některých svých značek - včetně Opelu - plánuje zbavit.

Magna je nejlepší, dí politici

Trojici nabídek na koupi Opelu předložili minulou středu potenciální investoři, a to italská automobilka Fiat, konsorcium kanadsko-rakouského výrobce autodílů Magna International a ruské banky Sberbank a americká investiční skupina Ripplewood Holdings. Merkelová v pondělí prohlásila, že jejich nabídky se mění každým dnem. Na tiskové konferenci však také potvrdila, že se všemi třemi zájemci vláda nadále jedná.

Němečtí regionální politici se netají tím, že nabídka Magny se jim zdá nejzajímavější a nechtějí ani slyšet o případném vyhlášení konkurzního řízení v Opelu. Německý ministr hospodářství Karl-Theodor zu Guttenberg však v rozhovoru pro nedělník Bild am Sonntag upozornil, že všechny tři nabídky na koupi Opelu mají nedostatky a nevyloučil možnost, že nakonec nebude vybrán ani jeden zájemce. Pak by prý pro firmu bylo lepší, kdyby šla do řízeného bankrotu pod ochranou soudu.

Tance kolem O.

Preference německé vlády je pro GM klíčová. Případné vlastnické změny v automobilce Opel se totiž zřejmě neobejdou bez souběžné pomoci ze strany německého státu, jenž je ochoten poskytnout záruky. S ohledem na rizika pro daňové poplatníky však chce mít německá vláda jistotu životaschopnosti dalšího rozvoje firmy, což má hledaný investor zajistit. Tím, kdo nakonec o strategickém partnerovi pro svá evropská aktivita rozhodne, však bude GM.

Guttenberg, jenž je členem Křesťanskosociální unie (CSU), svými víkendovými výroky poněkud znejistěl německého vicekancléře a kandidáta sociálních demokratů (SPD) na kancléře Franka-Waltera Steinmeiera i ministerské předsedy čtyř zainteresovaných spolkových zemí.

"Radím všem, aby konečně přestali s řečmi o konkurzu Opelu," řekl Steinmeier v reakci na prohlášení vládního kolegy. Guttenberg zase kritizoval postoj Steinmeiera v rozhovoru pro pondělní vydání deníku Hamburger Abendblatt. "Ten, kdo nyní vylučuje jako možnost řízenou insolvenci, ohrožuje nejen peníze daňových poplatníků, ale také oslabuje vyjednávací pozice," upozornil Guttenberg.

Rozpaky nad výroky ministra hospodářství vyjádřili rovněž premiéři Severního Porýní-Vestfálska a Hesenska Jürgen Rüttgers a Roland Koch, kteří jsou z Křesťansko-demokratické strany (CDU) kancléřky Merkelové.

Koch označil případné vyhlášení konkurzu za "nejhorší ze všech myslitelných řešení". Podle něj nelze vyvolávat dojem, že vedle sebe existují čtyři rovnocenné možnosti řešení krize Opelu, a německá vláda podle něj musí učinit vše, co je v jejích silách, aby zabránila bankrotu domácí automobilky.

Na vahách propouštění

Rüttgers potvrdil, že zástupci Magny a Fiatu jsou ochotni k vylepšení nabídek, což uvítal. "To je dobrá zpráva hlavně pro Bochum," poznamenal a vyjádřil naději, že nebude třeba vyhlašovat konkurzní řízení, ačkoli ho nemůže vyloučit. Rüttgers vyjádřil už minulý týden námitky vůči údajnému původnímu záměru Magny propustit 2200 pracovníků v bochumském závodě.

Magna hodlá do Opelu vstoupit i s pomocí ruských investorů, výrobcem nákladních automobilů GAZ a banky Sberbank. Vládní mluvčí prozradil, že Merkelová o víkendu o řešení krize kolem Opelu jednala se svým ruským protějškem Vladimirem Putinem.

V neprospěch italského Fiatu hovoří hlavně obavy z hromadného propouštění zaměstnanců. Generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne ale o víkendu ujistil, že by se propouštění týkalo nejvýše 2000 lidí.

Opel ve svých německých fabrikách v hesenském Rüsselsheimu, v Bochumi v Severním Porýní-Vestfálsku, v Kaiserslauternu v Porýní-Falci a v durynském Erfurtu zaměstnává na 25 000 lidí, automobily ale vyrábí i v Belgii, Polsku, Portugalsku a Británii.