Před pěti lety jsme připravovali žebříček deseti nejlevnějších pětidveřových hatchbacků nižší střední třídy, tedy aut s useknutou zádí a pátými dveřmi tvaru a velikosti VW Golf, poprvé. Ty nejlevnější začínaly hluboko pod 250 tisíci. Všech deset modelů na čele hitparády se v pohodě vešlo do tří set tisíc. Tentokrát jsme kromě hatchbacků do přehledu přidali i liftbacky s protaženou zádí a do 300 tisíc se vešly jen dva vozy.

V případě hatchbacku Kia cee’d se navíc jedná o skladový doprodej provedení před faceliftem, přičemž se paralelně prodává i modernizovaná varianta. Dá se tak napsat, že prapor rodinných "backů" s cenou pod 300 tisíc drží pouze liftback Seat Toledo (na snímku) vyráběný v Česku na stejné lince se Škodou Rapid.

Pořadí deseti aktuálně nejlevnějších hatchbacků a liftbacků nižší střední třídy vypadá podle portálu www.vybermiauto.cz následovně:

Seat Toledo                        od 291 900 korun

Kia cee’d                                 294 980 korun

Škoda Rapid Spaceback           308 900 korun

Peugeot 308                            310 000 korun

Škoda Rapid                             313 900 korun

Mitsubishi Lancer Sportback    318 750 korun

Honda Civic                              319 900 korun

Opel Astra                                319 900 korun

Kia cee’d 2016                          319 980 korun

Hyundai i30                              319 990 korun

Kliknutím na aktivní názvy modelů otevřete jejich ceníky, přehled výbav, technická data, redakční testy a další podrobnosti. Ceny z oficiálních ceníků výrobců platí k 31. 1. 2016.

Od každého vozu vždy uvádíme pouze nejlevnější variantu, která splňuje naše požadavky, i když některé modely by se do první desítky vešly s více motory nebo stupni výbav. Kompletní přehled všech 37 verzí hatchbacků a liftbacků nižší střední třídy s cenou do 350 tisíc korun najdete zde.

Všechny verze zmíněné v našem žebříčku pohánějí benzinové motory. V případě Seatu Toledo a Škody Rapid jsou to benzinové turbomotory, u ostatních aut pohonné jednotky bez turba. Peugeot 308 si musí vystačit s tříválcem, zbývající auta pohánějí čtyřválce.

Základní výbava aut za ceny uvedené v přehledu se liší. Některá auta mají ve standardu klimatizaci, včetně dvou nejlevnějších, řada z nich se však musí bez tohoto prvku obejít. Přehled hatchbacků a liftbacků do 350 tisíc s klimatizací seřazený od nejnižší ceny si můžete prohlédnout zde.

Nejúspornějším hatchbackem nebo liftbackem s cenou do 350 tisíc korun je Kia cee’d, která se jako jediná dá do této hladiny pořídit s naftovým motorem, konkrétně agregátem 1.4 CRDi. Ten si podle výrobce řekne jen o 4,1 l nafty na každých 100 km. Následuje nový Opel Astra s tříválcovým benzinovým turbomotorem 1.0 Turbo se spotřebou 4,3 l a Škoda Rapid (i Sportback) s motorem 1.2 TSI/63 kW a konzumací 4,6 l benzinu na každých 100 km.

Nejsvižnějším autem splňujícím naše požadavky je Škoda Rapid (včetně Spacebacku) se silnější verzí turbomotoru 1.2 TSI/81 kW, která zrychluje z místa na 100 km/h během 9,8 s.