Švédská společnost National Electric Vehicle Sweden (zkráceně NEVS), která v roce 2012 odkoupila automobilku Saab, ve středu představila své první elektromobily. Ty mají technický základ v Saabu 9-3 a nejprve budou sloužit v rámci programu městské mobility v čínském městě Tchien-ťin.

Oficiálně se dva nové modely jmenují NEVS 9-3 a NEVS 9-3X. V prvním případě se jedná o klasický sedan, v tom druhém o kombi s vyšší světlou výškou, které výrobce označuje jako SUV. Z názvu i designu je jasné, že oba vycházejí ze stejnojmenných vozů dnes již neexistujícího Saabu. Používat jméno této švédské automobilky však NEVS, ačkoliv vlastní práva na techniku i design modelu 9-3, od minulého roku nemůže, proto bude vozidla prodávat pod svou značkou. Připomeňme také, že práva na logo gryfa si už v roce 2012 ponechala Scania, s níž ho právě Saab sdílel.

Na rozdíl od původních Saabů jsou nové modely NEVS plně elektrické. S tím ostatně současný vlastník koketoval již při koupi Saabu v roce 2012, dál než k několika prototypům se ale tehdy nedostal. Do malosériové výroby mezi lety 2013 a 2014 poslal jen mírně upravenou řadu 9-3 se spalovacím motorem.

Bez bližších informací o pohonném ústrojí má elektrický NEVS 9-3 ujet na jedno nabití baterií až 300 kilometrů. Výrobce se také chlubí tím, že v základu je to stále Saab. V tiskové zprávě zároveň odkazuje na sedmdesátiletou historii této automobilky, její bezpečnost a další důležité atributy.

Uvnitř nového automobilu nebude chybět připojení k internetu prostřednictvím WiFi hotspotu a klimatizace se vzduchovým filtrem. Ten je vzhledem ke kvalitě ovzduší ve velkých čínských městech prakticky nutností. Jak je u nových automobilů dnes již zvykem, vybrané funkce, například management baterií, půjdou ovládat přes aplikaci v chytrém telefonu.

Spolu s novými automobily NEVS představil také projekt městské mobility, zatím pro patnáctimilionový Tchien-ťin. Na něm spolupracuje s technologickým a průmyslovým parkem Tchien-ťin Binhai, kde má NEVS sídlo. Hlavním bodem projektu je sdílení elektromobilů NEVS. „Jsme nadšení touto skvělou příležitostí spolupracovat na vývoji chytrého a udržitelného řešení mobility s progresivním městem, jakým je Tchien-ťin,“ uvedl prezident NEVS Mattias Bergman.

Poprvé se prototypy obou modelů představí příští týden na veletrhu spotřební elektroniky v Šanghaji. Po zavedení sdílení vozů NEVS plánuje od příštího roku také prodej běžným zákazníkům. Zatím jediná funkční továrna je k dispozici ve švédském Trollhättanu, kde je i hlavní výzkumné a vývojové středisko značky. Další závod se spolu s výzkumným a vývojovým centrem již staví v čínském Tchien-ťinu, třetí továrna má vyrůst v provincii Fu-ťien. Podle vlastních slov má NEVS již 150 tisíc objednávek na elektromobil 9-3 od různých čínských firem.

Z dřívějška víme, že NEVS má kontrakt na dodávku 150 tisíc elektrických sedanů čínské společnosti Panda New Energy, která se zabývá leasingem elektromobilů a plug-in hybridů. Auta má NEVS dodat do roku 2020. Součástí dohody je i výroba dalších 100 tisíc elektromobilů a poskytnutí služeb nutných k jejich provozování od společností spojených s firmou NEVS a jejími vlastníky. Celková hodnota kontraktu byla na konci roku 2015 78 miliard juanů (dnes asi 269,88 miliard korun).

Vedle toho švédský NEVS, vlastněný ale výhradně čínskými nebo hongkongskými společnostmi, také spolupracuje na vývoji národního tureckého elektromobilu.